Czy jest coś lepszego niż odkrywanie nowych tajemnic i przemierzanie odległych galaktyk? Dla miłośników gier planszowych, odpowiedzią na to pytanie może być Ekspedycja Ares – jedna z najbardziej ekscytujących i innowacyjnych gier strategicznych na rynku. Ale co, jeśli chcielibyśmy jeszcze bardziej poszerzyć nasze doświadczenia i wzbogacić tę przygodę o nowe wyzwania i możliwości? Odpowiedzią są trzy dodatki, które właśnie trafiły na polski rynek i odmieniają tę grę na wiele różnych sposobów.

Tym razem, oczekiwania i nadzieje zarówno moje jak i innych zaprawionych graczy, które są pokładane w tych dodatkach są naprawdę wysokie. Czy rzeczywiście dostajemy coś więcej niż tylko kolejne wypełnienie półki naszej kolekcji? Czy nowe komponenty i mechaniki rozgrywki są wystarczająco interesujące i atrakcyjne, aby zachęcić nas do dalszej eksploracji galaktyki? Czy jakość wykonania dodatków stoi na równi z tą, którą znamy z podstawowej wersji gry? To wszystko i wiele więcej, znajdziecie w tej recenzji trzech dodatków do gry Ekspedycja Ares.

JAKOŚĆ WYKONANIA KOMPONENTÓW

Jednak zanim przejdę do opisu samych dodatków, warto wspomnieć o jednym ważnym aspekcie, który z pewnością zainteresuje wszystkich fanów gier planszowych – jakość wykonania komponentów. Jak poradziły sobie z tym nowe dodatki?

Opis jakości wykonania komponentów jest podobny jak w przypadku podstawki – karty są identycznej jakości jak w podstawce, a planszetki tekturowe grube. Kostki, które dostajemy w jednym z dodatków są dokładnie takie same, jakie znamy z Ekspedycji Ares. Niestety, pudełka, w których znajdują się dodatki, nie są zbyt praktyczne, bo nie otwierają się w standardowy sposób czyli przez podniesienie wieka do góry, a od góry 😀 Czyli całą zawartość należy wysypać. Osobiście nie jestem przekonana co do takiej formy pudełek, bo jest ona mało praktyczna.

Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares – Infrastruktura

Zacznę od dodatku do pt. Infrastruktura, którego głównym celem jest umożliwienie gry dodatkowym dwóm osobom, co zwiększa maksymalną liczbę graczy do sześciu. Jeśli chodzi o zawartość pudełka to w środku znajdziesz nowe kolory graczy, dwie pełne komplety kart (w tym karty Wzmocnionych Faz), większą liczbę kostek zasobów i karty pomocy.

W tym dodatku pojawia się również nowy współczynnik terraformacji – Infrastruktura, który normalizuje czas gry w większym gronie i wydłuża rozgrywkę w grze na dwie osoby. Dodatkowo dostajemy dwadzieścia dwie karty projektów dopasowanych do trybu „5+” oraz dwie nowe Akcje Standardowe, które pozwalają na dobranie dodatkowych kart.

Infrastruktura jest niekoniecznie dużym dodatkiem, jednakże postarano się w niej jednak uwzględnić skalowanie gry. Dodatek ma zalety, takie jak nowy tor, który daje nam trzy nowe „tryby” gry, więcej kostek surowców i dwa nowe kolory graczy. Jednak jego wadą jest to, że poza tym za wiele nie wnosi.

Podsumowując, Infrastruktura to dodatek, który może być nieco skromny w porównaniu do kolejnych dodatków do gry Ekspedycja Ares, ale jedank wprowadza nowy element, który jest praktyczny i dobrze wpisuje się w potrzeby graczy. Jeśli lubisz grę w większych grupach lub długie rozgrywki, to Infrastruktura będzie dobrym wyborem dla Ciebie.

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares – Odkrycia

Odkrycia wprowadzają wiele nowych elementów do rozgrywki, w tym dwie nowe mechaniki i powrót Nagród i Tytułów. Nagrody i Tytuły teraz zaliczają się automatycznie, bez potrzeby płacenia czy rezerwowania, a gracze będą rywalizować o siedem nagród i jedenaście tytułów, które wchodzą po trzy na partię. Dodatkowo, mamy do czynienia z Uniwersalnym Symbolem, który pozwala graczom na wybór samodzielnie wybranego symbolu zamiast zwyczajowego oznaczenia. Jednakże, liczba kart projektów korzystających z tej mechaniki jest niewielka.

Najważniejszą zmianą w Odkryciach jest trzecia nowa mechanika – Wzmocnienia kart faz. Gracze otrzymują nowe talie faz, które są zdecydowanie silniejsze niż wersje podstawowe, a także wybierają między dwoma wariantami wzmocnienia. Fazy wzmacniają się poprzez zagrywanie odpowiednich projektów, a niektóre korporacje zapewniają taką premię na starcie. Ta mechanika pozwala na podkręcenie tempa i intensywności gry, co jest świetnym pomysłem dla osób grających w komplecie.

Podsumowując, dodatek Odkrycia wprowadza wiele nowych elementów do gry Ekspedycja Ares, w tym dwie nowe mechaniki i powrót Nagród i Tytułów. Jednakże, liczba kart projektów korzystających z niektórych mechanik jest niewielka, co może wymagać zakupu dodatkowej paczki promocyjnej. Największym atutem dodatku są wzmocnione fazy, które przyspieszają rozgrywkę i wprowadzają większą intensywność.

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares – Kryzys

W Kryzysie, gracze wcielają się w rolę członków ekspedycji na Marsie, których zadaniem jest terraformowanie planety i przygotowanie jej na przyjęcie ludzkiej kolonii. Pojawia się tu nowa mechanika polegająca na cofaniu wskaźników poziomu tlenu, temperatury i zasłaniania oceanów, co stanowi odwrócenie dotychczasowej rozgrywki, gdzie gracz starał się podnosić te wskaźniki.

Rozgrywka opiera się na stosie kart kryzysu, które nakazują graczom różne zadania, takie jak obniżenie poziomu temperatury czy zasłonięcie jednego z oceanów. Karty kryzysu układane są w stos rosnącej trudności, co powoduje stopniowe zaostrzanie sytuacji w trakcie gry. Aby usunąć karty kryzysu, gracz musi wykonywać cele, takie jak odrzucenie kart w danym kolorze albo z danym symbolem. Mechanika ta wprowadza do gry naturalną losowość i stopniowo rosnące napięcie.

Dodatkowo, w Kryzysie wprowadzona została zmiana sposobu rozliczania punktów zwycięstwa poprzez umieszczanie żetonów w banku. Gracze zdobywają dodatkowe punkty zwycięstwa poprzez zagrywanie kart z dodatkowymi PZ. Żetony te można następnie wykorzystać, aby szybciej pozbyć się aktywnych kart kryzysu.

Kolejną nowością w tym dodatku jest również pojawienie się wirtualnego gracza, który jest obecny przy każdej liczbie graczy. Wariant ten dodaje ciekawego elementu do rozgrywki, ponieważ przy dwóch graczach wirtualny gracz pomaga, umożliwiając wykonanie dodatkowych faz, ale przy 3- i 4-osobowej partii będzie przeszkadzać, uniemożliwiając zagrywanie niektórych z faz. Dodatek ten zawiera także cztery nowe korporacje, specjalnie dostosowane do tego wariantu rozgrywki.

Podsumowując, Kryzys wprowadza do podstawki wiele nowych elementów i zmian do dotychczasowej rozgrywki, dzięki czemu stanowi on niemalże zupełnie nową grę. Dodatek ten jest szczególnie polecany dla osób, które szukają emocji i wyzwania, zwłaszcza w kooperacji z innymi graczami.

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

PLUSY I MINUSY

ZALETY GIERNIEKONIECZNIE WADY
+ sporo komponentów, świetnej jakości;
+ zwiększona liczba graczy aż do 6 osób;
+ modułowość dodatków;
+ spora różnorodność poszczególnych tytułów;
+ ogromna regrywalność.
+ / – długi czas rozgrywek;
+ / – mała (lub nawet zerowa) interakcja pomiędzy graczami;
+ / – spora losowość.

MOJA OPINIA

Dodatki do Ekspedycji Ares wprowadzają wiele nowości i urozmaiceń do gry. Choć każdy dodatek jest warty uwagi, to na nas, największe wrażenie zrobił Kryzys, nie tylko dlatego, że wydaje się być najbardziej pełnowartościowym z nich, ale również z powodu, że najwięcej zmienia.

INFORMACJE O GRACH

SERIA: Teraformacja Marsa
DODATKI: Ekspedycja Ares
MECHANIKI: follow, hand management, income, simultaneous action selection, variable player powers
TYP GRY: kooperacyjne
AUTORZY: Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Nick Little (I)
ILUSTRACJE: Nio Mendoza
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2023
LICZBA GRACZY: 1 – 6
WIEK GRACZY: 14+
CZAS ROZGRYWKI: ~ min
CENA: ~ 80 zł

Miłej rozgrywki!

Opisywane dodatki są egzemplarzami recenzenckimi.
Wydawnictwo nie miało wpływu na moją ocenę i treść tych tytułu.
Za planszówkę dziękuję wydawnictwu

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to