Jak pewnie zdążyłeś już zauważyć, nazywam się Karolina Lubas i jestem nauczycielką angielskiego. Nauczanie sprawia mi ogromną przyjemność, ale nie od zawsze chciałam podążać tą drogą.

Pomimo wcześniejszych obiekcji, o których przeczytasz trochę niżej,  już od ponad 6 lat zajmuję się nauczaniem. Miałam okazję pracować zarówno z najmłodszymi uczniami, którzy tyle co zaczynają swoją przygodę z angielskim, ale również z tymi bardziej zaawansowanymi dorosłymi. W związku z tym, że moja kreatywność jest na dość wysokim poziomie i wychodzę z założenia, że sharing is caring, to dwa lata temu postanowiłam zacząć dzielić się swoimi pomysłami na ćwiczenia i lekcje bez kserówek na łamach właśnie tego bloga. 

Oprócz nauczania, uwielbiam robić zdjęcia. Większość zdjęć, które tu znajdziesz jest właśnie mojego autorstwa. Ponadto, kocham czytać książki prawie tak samo jak podróżowanie. Jestem z tych ludzi, co odpoczywają często, krótko, ale intensywnie. Natomiast wieczorami lubię usiąść na kanapie i pooglądać jakiś dobry serial lub film z Mężem.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się o mnie jeszcze czegoś więcej, to zachęcam do zapoznania się z TYM wpisem, w którym troszkę bardziej się otwieram.

JAK ZOSTAŁAM NAUCZYCIELEM?

Na początku swoich studiów, gdy musiałam zdecydować o swojej specjalizacji, czy będzie to translatoryka czy nauczanie od razu odpowiadałam, że chcę zostać tłumaczem. Jednakże dzięki mojemu Mężowi (wtedy jeszcze chłopakowi)  i jednemu z wykładowców, w ostatniej chwili zmieniłam zdanie i zdecydowałam się na spejcjalizację nauczycielską.

Bardzo szybko odkryłam, że jest to coś, co kocham i to jest ta rzecz, którą chcę robić w swoim życiu. Po jakimś czasie, życie dało mi szansę sprawdzić się nie tylko w nauczaniu polskich dzieci, ale również hiszpańskich. Odbyłam praktyki w wielojęzykowej szkole w Catarroji, małej miejscowości tuż obok Walencji. Muszę przyznać, że to doświadczenie miało ogromny wpływ na mój obecny styl nauczania. 

Między innymi tam odkryłam, że nauczyciel musi być gotowy na spontaniczność. Już tłumaczę dlaczego. W większości przypadków nie wiedziałam jakie lekcje będę prowadzić w danym dniu (a nie był to tylko angielski – mogłam zostać poproszona o zrobienie matematyki!). Ponadto, Hiszpania nauczyła mnie tego, że nauczyciel powinien być kreatywny. Nawet nie wiesz jak trudno było czasem wyjaśnić jakieś zagadnienie w ciekawy i atrakcyjny dla uczniów sposób bez wspomagania się językiem ojczystym. Tzn, mogłam mówić po polsku, ale nikt by mnie nie zrozumiał i byłoby to trochę niegrzeczne z mojej strony. Kolejną rzeczą, którą stamtąd wyniosłam, była obserwacja uczniów i tego jak sobie radzą z danym zadaniem. Czasami było tak, że dla mnie ćwiczenie było tak oczywiste, że nie dopuszczałam do siebie myśli, że uczniowie tego nie załapią, ale jak to w życiu bywa, i takie sytuacje miały miejsce. Wtedy musiałam szybko zrezygnować z tego i na poczekaniu wymyślić inne zadanie. Także gdybym miała podsumować w pięciu słowach swoją przygodę z nauczaniem w Hiszpanii to z pewnością użyłabym: kreatywność, spontaniczność, elastyczność, obserwacja i przygoda.

Pobyt tam, jeszcze bardziej utwierdził mnie w przekonaniu, że podjęłam dobrą decyzję. Wróciłam stamtąd z głową pełną pomysłów i jak najszybciej chciałam rozpocząć pracę z dziećmi, którą po prostu uwielbiam.

Więcej o swojej hiszpańskiej przygodzie pisałam TUTAJ, więc jeśli jesteś ciekawy jak to wyglądało to zapraszam do lektury.

OPRÓCZ BLOGOWANIA…

Lubię stawiać przed sobą różne wyzwania, więc to była tylko kwestia czasu aby również nowe rzeczy zaczęły pojawiać się na blogu lub w ramach jego działalności. Pozwól, że w tym miejscu przybliżę Ci to, czym do tej pory się zajmowałam lub nadal zajmuję.

-> EduBlogi.pl

Pierwszym nowym projektem, który “urodził” się w styczniu 2018 roku była platforma EduBlogi, której zadaniem jest zrzeszenie językowych blogów edukacyjnych. Tworząc ją, zależało nam (mnie i Mężowi) na tym, aby ułatwić Czytelnikom dostęp do najbardziej wartościowych treści z najlepszych blogów edukacyjnych. Zdaję sobie sprawę z tego, że blogów o tej tematyce, w sieci jest coraz więcej i czasem ciężko jest być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami. Ponadto, nie wszyscy posiadają facebooka, więc aby nie tracić czasu na sprawdzanie kolejno bloga za blogiem, mogą sprawdzać właśnie tą platformę, gdzie udostępniane są poszczególne wpisy zrzeszonych blogerów i blogerek.

Na chwilę obecną na EduBlogach pojawiają się nie tylko artykuły dla anglistów, ale również dla nauczycieli hiszpańskiego, niemieckiego i … japońskiego! 🙂

-> WYZWANIE: Ćwiczę kreatywność

Wpadłam na ten pomysł w maju 2018 roku i nieskromnie stwierdzę, że był to jeden z lepszych pomysłów jakie przyszły mi do głowy. Założenie tego wyzwania jest banalnie proste – ja składam ebook, ale to Uczestnicy są jego autorami. Przez 9 tygodni wakacji, w każdy poniedziałek w wydarzeniu pajawia się ankieta z przydasiem, do którego uczestnicy muszą wymyślić zastosowanie w 4 grupach wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa oraz dorośli). Podczas pierwszego wyzwania stworzyliśmy ebook, który zawierał aż 252 pomysły na 53 stronach. W tym momencie mogę już śmiało powiedzieć, że w tegorocznym wyzwaniu ebook będzie jeszcze obszerniejszy!

-> Zmazajki

Kolejny projekt, pojawił się już  lipcu 2018 roku. Światło dzienne ujrzały zmazajki – uniwersalne karty wielokrotnego użytku. Był to mój autorski i fizyczny produkt, który można było kupić w blogowym sklepie. Niestety, na chwilę obecną musiałam zaprzestać sprzedaży tych kart, ponieważ rozpczęłam kilka nowych projektów i po prostu często brakuje mi czasu na pielęgnowanie własnego produktu.  O zmazajkach pisałam jakiś czas temu na blogu, więc jeśli chciałbyś dowiedzieć się o nich czegoś więcej, to TUTAJ znajdziesz link.

-> Autorka artykułów

We wrześniu 2017 roku miałam okazję sprobować swoich sił w zredagowaniu autorskiego scenariusza dla edukacji wczesnoszkolnej na łamach czasopisma „GetCreative!”. Muszę przyznać, że nie było to takie proste zadanie jak mogłoby się wydawać na początku. Na szczęście, kolejne scenariusze i artykuły pisało mi się coraz swobodniej i sprawiało mi to wiele frajdy i radości. Łącznie moje teksty, pojawiły się aż w 8 numerach magazynu „GetCreative!”.

-> PODCAST: do odpowiedzi

W listopadzie 2018 roku, po raz pierwszy na blogu pojawił się mój autorski podcast. Szczerze mówiąc, zdecydowanie się na ruszenie z tym projektem nie było takie proste, ponieważ wymagało to ode mnie wyjścia poza własną strefę komfortu. Mąż długo mnie do tego zachęcał i bardzo wspierał (z resztą nadal to robi), ale odważyłam się zacząć tą przygodę dopiero w listopadzie, a dokładniej we wrześniu, bo wtedy też nagrywałam swoje dwa pierwsze odcinki. Jestem bardzo wdzięczna Marzenie, że zgodziła się być tą szcześliwą pierwszą osobą w podcaście. Do tej pory pamiętam, że pomimo tego, że się znamy, bardzo się stresowałam tym nagraniem. Jednakże, z każdym kolejnym Gościem, którego zapraszałam do rozmowy, szło już coraz swobodniej. W tym momencie mogę śmiało stwierdzić, że bardzo lubię ten projekt, ponieważ dzięki niemu mogę poznać wiele niesamowitych osób, które tworzą lub robią fantastyczne rzeczy i chcą się tym dzielić z innymi. Mam nadzieję, że uda mi się kontynuować ten projekt jak najdłużej 🙂

-> EduWeek

Pierwszym projektem w ramach platformy EduBlogi, który ruszył na początku 2019 roku jest nowa inicjatywa blogerska EduWeek. Głównym celem tego edukacyjnego wydarzenia jest zebranie w jednym miejscu pomysłów, które skupiają się wokół jednego tematu. Pierwsza akacja odbyła się w dniach 23-24 lutego, a jej tematem przewodnim był egzamin ósmoklasisty. Na chwilę obecną miały miejsce już 3 takie akcje i z pewnością planujemy kolejne, ponieważ EduWeek został bardzo ciepło przyjęty! 🙂 

-> matura: speaking cards

W kwietniu 2019 roku stworzyłam karty dedykowane uczniom ze szkół ponadpodstawowych, w tym maturzystów.  Powstały one w ramach współpracy z wydawnictwem Macmillan Polska i możesz je kupić TUTAJ.

-> Karty Let’s Talk KIDS

W październiku 2019 roku miałam okazję współtworzyć karty konwersacyjne Let’s Talk KIDS dla Europejskiego Instytutu Rozwoju Umiejętności. Karty dedykowane są dla uczniów na poziomie A1/A2 i mają za zadanie zachęcić ich do rozmów w języku angielskim. Zdecydowałam się na przygotowanie 48 kart, na które składają się 24 tematy z pytaniami (uczeń A, uczeń B), które są dostosowane specjalnie do poziomu i zainteresowań uczniów w tym wieku.

-> Grupy na facebooku

Bardzo serdecznie zapraszam Cię do dwóch grup, które prowadzę. 

Jedna z nich jest dedykowana nauczycielom, którzy przygotowują uczniów do egzaminu ósmoklasisty. Na chwilę obecną jest już tam 5700 osób, które zawsze są skłonne pomóc w potrzebie i podzielić się materiałami lub pomysłami. 

Druga z kolei jest mniejsza i bardziej kameralna. Stworzyłam ją po to, aby móc się gdzieś książkowo wyżywać. Jeśli lubisz czytać i interesujesz się książkami, dzięki którym będziesz mógł się rozwijać i doskonalić swój warsztat to zapraszam do dołączenia. Co jakiś czas wrzucam tam też książki dedykowane dla młodszych uczniów, więc myślę, że znajdziesz tam coś dla siebie.

Na chwilę obecną to chyba wszystko o czym powinieneś wiedzieć! 🙂

Trzymaj się ciepło!