Jestem ogromną fanką gry Ticket to Ride Europa, ponieważ tak naprawdę od niej zaczęła się moja przygoda z planszówkami, która trwa po dziś dzień. Dlatego też bardzo się ucieszyłam, że twórca TTR, Alan R. Moon, jest współtwórcą podróżniczej gry dla dzieci, Europa w 10 dni.

Czy ta rebelowa nowość w rzeczywistości jest tak samo dobra jak kultowe Wsiąść do pociągu? Tego dowiesz się czytając ten wpis 🙂

Zapraszam do lektury 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Już samo pudełko przykuwa wzrok. Znajduje się na nim ilustracja rodziny w oldscoolowym Volkswagenie Transporter T1, który mnie osobiście właśnie kojarzy się z taki objazdowymi tripami na własną rękę. W tle możn dostrzec holenderski wiatrak, słynny moskiewski sobór Wasyla Błogosławionego, Bramę Brandenburską oraz górujący nad tym wszystkim Matterhorn.

Pudełko jest mniejsze niż klasyczne TTR Europa czy USA. Jest wielkości TTR Londyn jednakże trochę wyższe. W środku wszystkie elementy mają swoje miejsce i nic się nie pałęta, a komponenty jakie wchodzą w skład gry to:

  • 52 płytki państw:
    • 9 zielonych,
    • 10 żółtych,
    • 11 niebieskich,
    • 11 różowych,
    • 11 pomarańczowych.
  • 19 płytek środków transportu:
    • 9 płytek statków,
    • 10 płytek samolotów.
  • 4 zestawy stojaków na płytki,
  • plastikowy podajnik,
  • plansza,
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Cała zabawa polega na układaniu trasy po Europie za pomocą płytek państw i transportu. Osobie, której uda się najszybciej ułożyć plan dziesięciodniowej wycieczki, zostaje zwycięzcą.

PRZYGOTOWANIE

Aby móc cieszyć się planowaniem podróży po europejskich krajach, należy najpierw rozłożyć planszę w widocznym dla wszystkich miejscu, a obok niej umieść podajnik. Każdy z graczy dostaje po dwa stojaki, na których będzie umieszczał płytki. Nie muszę chyba mówić, że powinny być one umieszczone w taki sposób, aby to, co się na nich znajduje było widoczne tylko dla konkretnego gracza 😀

Kolejną rzeczą jaką należy zrobić, to dokładnie potasować wszystkie płytki (państw i transportu) i każdy z graczy uzupełnia swoje stojaki poprzez pojedyncze dobieranie potasowanych i ułożonych obrazkiem do dołu płytek. To, gdzie gracze umieszczą płytki, zależy tylko i wyłącznie od nich. Zanim rozpocznie się rozgrywka, każdy musi mieć 10 płytek na swoich stojakach. Pozostałe płytki, należy umieścić w pierwszej przegródce podajnika rewersem do górym. Jest to stos dobierania. W kolejnych trzech przegrodach należy umieścić po jednej płytce. Są to stosy płytek odrzuconych. Ostatnim krokiem jest wyznaczenie gracza rozpoczynającego.

ZASADY GRY

Gracze w swojej turze mają do wykonania dw ruchy:

  • DOBIERANIE PŁYTKI – gracz sięga po pierwszą kartę ze stosu płytek dobierania lub jedną z trzech płytek ze stosów płytek odrzuconych.
  • WYMIANA PŁYTKI – gracz wymienia jedną z płytek znajdujących się na swoim stojaku na wcześniej dobraną płytkę lub odrzuca ją na jeden z trzech stosów płytek odrzuconych.

Wykonywanie tych dwóch ruchów, ma na celu umożliwienie stworzenia przez graczy nieprzerwanego ciągu połączeń, który zaczyna się pierwszego dnia i kończy ostatniego, tj. 10. Ukończony plan podróży musi spełniać poniższe wymagania:

  • zaczyna i kończy się od płytki państwa,
  • niektóre państwa są podwójne i nie mogą znajdować się one obok siebie.

Warto jeszcze pamiętać, że taki plan, nie musi w ogóle zawierać płytek środków transportu, a te płytki umieszczone obok siebie na stojaku nie tworzą połączenia.

Podczas rozgrywki, twórcy przewidzieli trzy możliwe rodzaje podróżowania pomiędzy europejskimi państwami. Są to:

  • POŁĄCZENIE PIESZE – można podróżować pomiędzy graniczącymi ze sobą krajami. Czerwone przerywane linie znajdujące się na planszy to mosty lub promy. Te połączenia uznaje się również jako piesze, jeśli na stojaku znajdują się obok siebie.
  • POŁĄCZENIE STATKIEM – możliwe jest podróżowanie tylko pomiędzy państwami, które znajdują się przy tym samym morzu lub oceanie. Trzeba pamiętać, aby oba te kraje graniczyły z tym samym akwenem wodnym, którego nazwa znajduje się na płytce transportu.
  • POŁĄCZENIA SAMOLOTEM – podróżowanie pomiędzy państwami jest możliwe tylko wtedy jeśli oba te kraje mają identyczny kolor. Płytka samolotu powinna mieć również taki kolor jak oba państwa, tylko wtedy można uznać połączenie za zrealizowane.

ZAKOŃCZENIE

Gra kończy się, gdy jednemu z graczy uda się ukończyć plan 10-dniowej wycieczki po Europie. Zwycięzca jest zobowiązany do pokazania swoich płytek i wskazaniu jak przebiegać będzie jego podróż. Pozostali gracze, w tym momencie powinni dokładnie przyjrzeć się, czy aby na pewno udało się pierwszemu graczowi zrealizować ciąg połączeń.

CZAS ROZGRYWKI

Według informacji znajdujących się na pudełku, czas rozgrywki to 30 minut. Nam gra zajmuje jakieś 20 minut, wliczając w to przygotowanie i posprzątanie po zakończonej grze. Grając w większym gronie, siłą rzeczy, ten czas może się wydłużyć.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Europa w 10 dni to gra familijna przeznaczona dla graczy powyżej 10 roku życia. Maksymalnie może w nią zagrać 4 osoby, a minimalna ilość graczy potrzebna do rozgrywki to 2.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
+ Dobrej jakości wykonanie kart,
+ Ogromna i kolorowa plansza, która jest w rzeczywistości kartą pomocy i pomimo swojej jaskrawości jest bardzo czytelna.
+ Grafiki są utrzymane w kreskówkowym stylu, co z pewnością spodoba się młodszym dzieciom.
+ Ilustracje zabytków lub znanych miejsc znajdujące się na płytkach państw zostały podpisane, dzięki czemu można zapamiętać sobie fajne miejscówki, aby później móc je w rzeczywistości odwiedzić.
– Gra jest BARDZO losowa, ponieważ gdy przeciwnik odrzuci kartę państwa, która była akurat potrzebna Tobie, trzeba wykombinować inną trasę, a to nie jest takie proste, ponieważ nie wiadomo co przyniosą karty i czy uda się ułożyć plan.
– Gra może być frustrująca, gdy widzisz, że kolejne karty państw, których potrzebujesz są odrzucane, a Ty nie będziesz w stanie ukończyć wycieczki.
– Gra nie przewiduje „pomocy” dla poszkodowanego pechowca, któremu karty zupełnie nie siadają.

MOJA OPINIA

Europa w 10 dni to familijna gra, gdzie występuje ogromna losowość, co czasem może być bardzo frustrujące, zwłaszcza przy rodzinnych potyczkach. Szkoda, że twórcom nie udało się tutaj wpleść większej decyzyjności i planowania, ponieważ tutaj zwycięstwo zależy tylko i wyłącznie od szczęścia. Jeśli jesteś fanem gier z bardzo dużą losowością, to Europa w 10 dni przypadnie Ci do gustu.

Jestem trochę zawiedziona, że plansza została potraktowana po macoszemu i służy tylko za ogromną kartę pomocy i nic na niej się nie dzieje podczas całej rozgrywki. Po prostu sobie smutnie i samotnie leży. Aczkolwiek, będę ją wykorzystywać do nauki geografii, ponieważ może posłużyć jako kolorowa i przyciągająca wzrok mapa 🙂

Podsumowując, pomysł był fajny, wykonanie też nienajgorsze, ale przydałoby się bardziej dopracować mechanikę, aby gra stała się przyjemniejsza i mniej losowa.

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: 10 Days in Europe
MECHANIKA GRY: hand management, network and route building
TYP GRY: familijne, podróżnicze, karciane
PROJEKTANCI: Alan R. Moon, Aaron Weissblum
ILUSTRACJE: Jacqui Davis
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2020
LICZBA GRACZY: 2 -4
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: 20 – 30min
CENA: ~ 70 zł
LINK DO GRY: https://bit.ly/EuropaW10Dni_REBEL

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to