Zawsze marzyło mi się aby zagrać w grę, w której miałabym okazję budować własną postać oraz przemierzać i eksplorować krainy. Oczywiście najlepiej w klimacie fantasy! Dotychczas byłam przekonana, że takie tytuły są zarezerwowane dla bardziej zaawansowanych graczy i wymagają zarezerwowania sobie większej ilości czasu na rozgrywkę.

Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że rebel studio, wypuszcza Kroniki zamku Avel, które spełaniają wszystkie wymienone przeze mnie wcześniej wymagania, ale dostoswane są do dzieci i początkującyh graczy oraz wszystkich, którzy chcieliby spróbować swoich sił w takiej przygodowej kooperacji! 😀 No po prostu czad!

Czy tej rebelowej nowości udało się nas do siebie przekonać?
Jak wygląda rozgrywka?
Czy to gra dla dzieci?

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, zapoznaj się z dalszą częścią tego wpisu 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Już samo pudełko Kronik zamku Avel przyciąga uwagę, nie tylko swoim dużym rozmiarem (identycznym jak Takenoko), ale również ilustracjami. Wystarczy na nie spojrzeć i od razu wiadomo, że mamy tu klimat fantasy. Widać na nim potwory i broniących, majaczącego na horyzoncie, zamku bohaterów. Co ciekawe, po podniesieniu pokrywki, środek pudełka przypomina skrzynię pełną skarbów. Wypraska może nie do końca jest idealna, ale z pewnością robi wrażenie.

Ale przejdźmy już do komponentów, których w Kronikach zamku Avel jest naprawdę sporo. Znajdziesz tam:

  • 15 kafli planszy,
  • tor księżyca,
  • żeton astrolabium,
  • 3 znaczniki murów,
  • żeton herbu Avelu,
  • 27 żetonów monet,
  • 3 żetony księżycowych pieczęci,
  • 3 żetony pułapek,
  • 4 planszetki bohaterów,
  • 8 kości bohaterów,
  • tarcza wytrzymałości Monstrum,
  • 25 żetonów ekwipunku,
  • 31 żetonów potworów,
  • bloczek z ilustracjami bohaterów,
  • 4 pionki bohaterów,
  • 3 żetony kraterów,
  • almanach,
  • dwustronna mapa gwiazdozbiorów,
  • pomoc gracza,
  • 5 kości potworów,
  • 20 znaczników wytrzymałości,
  • 10 znaczników obrażeń.
  • 4 żetony akcji,
  • 12 znaczników wykorzystania ekwipunku,
  • worek na ekwipunek,
  • instrukcję.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Kroniki zamku Avel to planszówka, która ma banalny cel – gracze muszą uniemożlwić potworom, a później Monstrum wdarcie się do tytułewego zamku. Aby tego dokonać, trzeba kompletować ekwipunek i ulepszać go poprzez pokonywanie potworów. Gracze mogą również stawiać mury wokół zamku oraz zastawiać pułapki, które mają pomóc przy oblężeniu.

Czy podejmiesz wyzwanie i spróbujesz uratować Avel? Jeśli tak, to poniżej znajdziesz zasady, które pomogą Ci się do tego przygotować!

PRZYGOTOWANIE GRACZY

Zacznijmy od przygotowania graczy, które polega na rozdaniu graczom planszetek w wybranym kolorze, ilustracji bohatera jakim chce grać, 5 znaczników wytrzymałości (serc) oraz 3 znaczniki wykorzystania ekwipunku. Teraz należy wszystko złożyć, czyli umieścić ilustrację bohatera w planszetce i nakryć je jej wierzchnią warstwą. Wedle własnego uzaniania możesz dowolnie ozdobić swoją postać i wpisać jej imię. Następnie, żetony serc, umieść w odpowiednich miejscach, a z worka wylosuj jeden żeton ekwipunku i połóż go (podstawową stroną) w odpowiednim miejscu na swojej postaci lub w ekwipunku. Do plecaka należy włożyć również jedną monetę, a pozostałe znaczniki umieść przy planszy.

PRZYGOTOWANIE ELEMENTÓW WSPÓLNYCH

Przygotowanie planszy, rozpocznij od położenia na dole toru Księżyca, a na nim, na polu oznaczonym sybolem odpowiadającym liczbie graczy umieść żeton astrolabium. Następnie, odszukaj 3 startowe kafle i połóż je odkryte nad torem. Kolejnym krokiem jest odnalezienie i potasownie ze sobą kafli bez żadnych symboli oraz z oznaczeniem konkretnej liczby graczy. Ułóż z nich zakrytą krainę. Możesz posłużyć się wzorami z instrukcji lub stworzyć własną, a pozostałe, nieużywane kafle odłóż do pudełka

Gdy ustalicie poziom poziom trudności, połóżcie odpowiadający mu żeton krateru na najdalszym miejscu. Następnie, należy wziąć żetony małych potworów i dokładnie je ze sobą wymieszać, a następnie stwórzcie z nich zakryty stos. To samo zróbcie z żetonami dużych potworów. Oba stosy umieśćcie obok planszy. Z wierzchu talii małych potworów weźcie trzy i połóżcie je w oznaczonych miejscach na kaflach. Zostało Wam jeszcze posegregować monety, żetony pułapek, znaczniki murów, żetony księżycowych pieczęci, znaczniki obrażeń i wszystkie kości umieśćić w łatwo dostępnym miejscu. Elementy ekwipunku wrzućcie do worka, a figurkę Monstrum i jego tarczę odłóżcie nad kaflem z kraterem.

Gdy plansza i wszystkie elementy wokół będą gotowe, na kaflu zmaku postawcie pionki swoich graczy i możecie rozpocząć rozgrywkę. Najstarszy z graczy zaczyna grę.

ZASADY

Jeśli chodzi o zasady gry, to są one bardzo proste. W każdej rundzie, gracz ma do wykonania dwie akcje. Może je wykonać w dowolnej kombinacji. Do wyboru ma:

  • walka z potworem,
  • ruch pionkiem,
  • odpoczynek, który przywraca swojemu bohaterowi 2 życia,
  • wykonanie akcji znajdującej się na kafelku terenu, na którym znajduje się pionek gracza.

Co jest istotne, pod koniec każdej rundy są do wykonania dwie akcje: na pustych miejscach na planszy należy umieścić nowe potwory lub gracze odzyskują dwa życia. Wszystko zależy od tego, co wskazuje symbol na torze Księżyca, ale obie te akcje wykonuje się naprzemiennie.

Zasady się lekko zmeniają pod koniec rozgrwyki, ponieważ wtedy nie można zastawiać pułapek, budować murów i pieczętować leży. Następuje to tuż przed pojawianiem się Monstrum. Gdy znacznik astrolabium zostanie przesunięty na koniec, na planszę wchodzi Monstrum, a wtedy on jak i wszystkie żywe jeszcze potwory znajdujące się na planszy, przesuwają się w dół, w kierunku zamku, aby wedrzeć się do środka.

Dokładniejsze zasady rozgrwyki w Kroniki zamku Avel, znajdziesz w poniższym filmie, jaki nagrał rebel.

ZAKOŃCZENIE

Gra może zakończyć się na dwa sposoby. Pierwszy z nich to wygrana bohaterów, do której dochodzi, gdy graczom uda się pokonać wszystkie potwory i Monstrum zanim dotrą i wejdą na kafel zamku. Druga możliwość zakończenia rozgrwyki to przegrana bohaterów, która następuje w momencie wejścia Monstrum lub innego potwora na kafel zamku.

DODATEK

W tym samym czasie co Kroniki zamku Avel swoją premierę miał również dodatek do tej gry zatytuowany Niezbędnik bohatera. Poniżej możesz zapoznać się z kompenentami jakie wnosi:

  • nowe miejsca w krainie Avel,
  • nowe zagrożenia,
  • uzyskanie przewagi ddzięki balistom,
  • wsparcie sojuszników,
  • więcej ekwipunku.

Wszystkie powyższe elementy są tekturowe i przychodzą opakowane w papier. Uważam, że jest to naprawdę świetnie przemyślane, ponieważ komponenty mieszczą się w podstawce, a co za tym idzie, nie trzymam na półce kolejnego pudełka.

Ale do brzegu! Muszę przyznać, że rozgrwyki z dodatkiem są znacznie bardziej ciekawsze! Zwłaszcza, że dostajemy tu kafel z możliwością postawienia balisty, a to zwiększa szansę bohaterów na wygraną. Można tą broń wykorzystać w trakcie trwania całej rozgrwyki i zanim rozpoczniemy turę, potwory są już osłabione, a więc możemy je szybciej pokonać.

Czy dodatek ma wady? Tak. Osobiście brakuje mi informacji o układach planszy z nowymi kaflami. Trzeba to wyszukiwać w Internetach zanim rozpocznie się rozgrywkę. Nowe żetony potworów również nie są jakieś wybitne, jednakże za ich pokonanie bohater może otrzymać unikalnego zwierzaka. Czy

CZAS ROZGRYWKI

Kroniki zamku Avel to planszówka, na którą trzeba poświęcić trochę czasu. W naszym przypadku, rozgrywka dwuosobowa zazwyczaj trwa od 30 do 45 minut. Oczywiście, podczas rozgrwyki w pełnym składzie, ten czas się znacznie wydłuża, ale nie powinno być to dla Ciebie zaskoczeniem.

Chciałabym zwrócić też uwagę na to, że samo przygotowanie do gry może chwilkę zająć i jest to zdecydowanie gra, na którą potrzebujesz dużo miejsca.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Tytuł ten, jest zdecydowanie grą familijną, którą pokochają zarówno młodsi jak i starsi gracze. Niezależnie od wieku, możliwość eksplorowania krainy i budowanie postaci jest czymś niesamowicie wciągającym. Co więcej, jako że Kroniki zamku Avel są grą kooperacyjną, możesz liczyć na główkowanie i kombinowanie dotyczące strategii i taktyki, aby uniemożliwić potworom wdarcie się do zamku.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ fantastyczne ilustracje dodające klimatu,
+ modularna plansza,
+ rozgrywka pełna emocji, zwłaszcza pod sam koniec, gdy mamy do czynienia z Monstrum,
+ możliwość dostosowania poziomu trudności do poziomu graczy,
+ tworzenie postaci dla graczy,
+ spora regrywalność,
+ dopieszczona mechanika,
+ uwzględnienie trybu dla jednego gracza,
+ spodoba się nie tylko młodszym, ale również i starszym graczom.
+ / – dodatek sprawia, że rozgrywka jest ciekawsza,
+ / – pierwsze rozgrwyki mogą okazać się trudne do wygrania, ale potem nabiera się wprawy 😀

MOJA OPINIA

Kroniki zamku Avel zrobiły na mnie naprawdę świetne wrażenie. Nie spodziewałam się, że wszystko, ale tak dosłownie WSZYSTKO będzie dopracowane w najdrobniejszym szczególe. Od grafik, jakości komponentów, pudełko wyglądające na skrzynie, a przede wszystkim idealnie dobrane i połączone ze sobą mechaniki występujące w grze.

Co więcej, nie czuć, że to gra dla dzieci i sami chętnie sięgamy po ten tytuł. Muszę przyznać, że początkowe rozgrwyki były dla nas wyzwaniem i Monstrum pokonało nas 3 razy, ale uczyliśmy się na błędach i każda kolejna partyjka okazywała się jeszcze ciekawsza.

Czy warto grać w Kroniki zamku Avel bez dodatku? Jasne, że tak.
Czy warto kupić dodatek? Jak najabardziej. Nie zmienia za wiele, ale z pewnością uatrakcyjna rozgrywkę i daje bohaterom nowe możliwości. Osobiście lubimy grać w oba warianty zarówno z dodatkiem jak i w samą podstawkę.

INFORMACJE O GRZE

MECHANIKA GRY: cooperative game, dice rolling, die icon resolution, hexagon grid, modular board
TYP GRY: familijne, kooperacyjne
PROJEKTANT: Przemek Wojtkowiak
ILUSTRACJE: Bartłomiej Kordowski
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 1 – 4
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 60min
CENA: ~ 120 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to