Pamiętam jak dłuuuuugo polowałam na Terraformację Marsa w jakiejś sensownej kwocie. Po prawie pół roku, gdy już zaczynałam wątpić w powodzenie tej „misji” i nastawiałam się na zakup w droższej cenie, pojawiła się okazja na Ceneo i w ten sposób stałam się szczęśliwą posiadaczką tego tytułu.

Pierwsze próby były dość ślamazarne i niemrawe. Terraformacja Marsa początkowo przytłaczała mnogością komponentów, rozmiarem i obszerną (bardzo!) instrukcją, jednakże po jakimś czasie, gra bardzo przypadła nam do gustu. Ostatnio rebel wydał nową wersję Terraformacji Marsa – Ekspedycję Ares, która skierowana jest do mniej zaawansowanych graczy, a czas rozgrywki jest krótszy.

W tym wpisie dowiesz się na czym polega nowa odsłona Terraformacji Marsa, poznasz jej zasady oraz dowiesz się jakie są różnice pomiędzy Ekspedycją Ares, a pierwowzorem 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Pudełko tej gry jest mniejszcze niż klasyczna Terraformacja Marsa. Jednakże utrzymane jest w dokładnie tym samym klimacie gry. Podobnie jak w przypadku podstawki, również i w Aresie mamy sporo komponentów. W środku znajdziesz:

  • planszę z torem punktacji i wskaźnikami poziomu tlenu oraz temperatury,
  • 4 dwuwarstwowe plansze graczy,
  • 244 karty,
  • 3 przekładki do kart,
  • ponad 200 plastikowych kostek i znaczników,
  • 38 tekturowych żetonów i kafelków,
  • 2 plastikowe tacki na zasoby,
  • przewodnik Szybki start,
  • instrukcję.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Celem Ekspedycji Ares jest skolonizowanie czerwonej planety. Gracze muszą wcielić się w role przywódców korporacji, które starają się zdominować cały proces kolonizacyjny i pokazać swoją wielkość nad pozostałymi firmami. W trakcie rozgrywki, uczestnicy będą realizować projekty, dzięki którym warunki zasiedlenia Marsa będą coraz bardziej możliwe, a temperatura i wskaźnik tlenu będzie jak najbardziej zbliżony do warunków na Ziemi.

Zwycięstwo przypadnie osobie, której uda się zgromadzić największą liczbę punktów, a co za tym idzie, najlepiej poradzi sobie z realizacją projektów.

PRZYGOTOWANIE

Zacznij od przygotowania planszy. Umieść ją na środku stołu, a obok niej, połóż kafelki faz. Żetony zasobów przełóż do pojemnika i połóż je po drugiej stronie planszy. Następnie, na torze temperatury (-30°C) i na torze tlenu (0%) umieść przezroczyste znaczniki. Obszary oceanów należy ze sobą dokładnie pomieszać i rozłożyć je na planszy rewersem do góry. Plansza jest gotowa do rozgrywki, teraz czas na graczy.

Każdy z uczestników kładzie przed sobą planszę oraz małe kwadratowe znaczniki w wybranym przez siebie kolorze. Należy umieścić po jednym znaczniku na każdym torze produkcji (łącznie 6) na swojej planszy oraz każdy gracz kładzie jedną kostkę na głównej planszy na torze WT (pozycja 5).

Ostatnim krokiem jest jeszcze przygotowanie talii kart projektów i utworzenie z nich potasowanego zakrytego stosu. Następnie, każdy z graczy otrzymuje na rękę 8 kart. Kolejnymi kartami, jakie są potrzebne do gry, są karty korporacji. Te również należy potasować i rozdać po 2 dla każdego z terraformatorów. Gracze wybierają jedną kartę, a drugą odrzucają i odkładają do pudełka. Na tym etapie, uczestnicy rozpatrują efekty jakie dają im wybrane karty korporacji oraz otrzymują początkowe zasoby i zdolności. Ostatnią rzeczą jaka potrzebna jest do rozgrywki jest zestaw kart w kolorze gracza.

Gdy wszystkie te elementy są gotowe, możecie rozpoczynać swoją kosmiczną ekspedycję 🙂

ZASADY

Na początku każdej rundy, gracze wybierają jedną z 5 dostępnych kart faz. Od tego, jaką kartę wskażą będą zależeć ich dalsze ruchy i działania. Gracze mogą:

  • FAZA I (ROZWÓJ) – zagrać 1 zieloną kartę projektu znajdującą się na ręce (osoba, która zagrała tą kartę otrzymuje bonus. Zagrana karta kosztuje go o 3 M€ mniej),
  • FAZA II (BUDOWA) – zagrać 1 niebieską lub czerwoną kartę projektu płacąc jej standardowy koszt (bonus to zagranie dodatkowej (czerwonej lub niebieskiej) karty lub dobranie na rękę nowej),
  • FAZA III (AKCJA) – jednokrotnie użyć zdolności Akcja oznaczonych na swoich zagranych kartach. Bonus to ponowne wykorzystanie zdolności z jednej, wybranej przez gracza karty.
  • FAZA IV (PRODUKCJA) – pobrać zasoby w liczbie równej produkcji na zielonych kartach, karcie korporacji oraz pozycji zajmowanej na torze WT. Bonusem są dodatkowe 4 M€.
  • FAZA V (BADANIA) – dobrać 2 karty projektów, ale może zachować tylko jedną z nich. Bonus dla gracza zagrywającego tą kartę to możliwość dobrania kolejnych 3 kart i zachowania jednej z nich.

Jak sam możesz zauważyć, karty decydują o akcjach wszystkich graczy, a osoba wybierająca konkretną kartę fazy, może liczyć na otrzymanie dodatkowego bonusu. Jednakże, to nie są wszystkie zasady tej gry. Ekspedycja Ares daje o wiele większe pole do popisu. Gracze, w trakcie rozgrywki poprzez zagrywane karty projektów mogą zwiększać poziom tlenu i temperatury. Dzięki temu, mogą wykładać później karty z wyższym czynnikiem tlenu i wskaźnikiem życia. Wszystko to wymaga planowania i dobrze przemyślanych zagranych kart.

ZAKOŃCZENIE

Gra kończy się, gdy wskaźnik tlenu i temperatury osiągną maksymalny poziom, a wszystkie kafelki oceanów zostaną odkryte. Wtedy następuje zliczenie punktów przez wszystkich graczy. Należy wziąć pod uwagę tor terraformacji, punkty ze zdobytych żetonów raz karty projektów.

Zwycięzcą zostaje osoba, której udało się zdominować proces terraformacji Marsa.

CZAS ROZGRYWKI

Ekspedycja Ares nie jest wcale jakoś wybitnie krótsza niż Terraformacja Marsa. Sięgając po ten tytuł, musisz mieć na uwadze, że rozgrywka może potrwać nawet około 60 minut.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Ekspedycja Ares to gra, która przypadnie do gustu wszystkim fanom kosmicznych planszówek i gier ekonomicznych. Jeśli lubisz dłuższe i bardziej wymagające karcianki, to ta wersja Terraformacji Marsa okaże się dla Ciebie idealna. Co więcej, jest tu sporo miejsca na strategię i planowanie aby osiągnąć znacznie lepsze wyniki niż konkurencja.

TERRAFORMACJA MARSA, A EKSPEDYCJA ARES

Na początku musisz wiedzieć, że są to w zasadzie dwie takie same gry, ale o różnym stopniu trudności. Klasyczna wersja Terraformacji Marsa jest skierowana do bardziej zaawansowanych i wprawionych graczy. Ekspedycja Ares, z kolei jest grą dla osób, które już w coś pogrywają i lubią lżejsze tytuły.

W planszówce z dzisiejszego wpisu, zmieniono nieco i uproszczono reguły. Dodano karty faz, które określają jakie ruchy mają do wykonania uczestnicy rozgrywki. Co więcej, zmniejszyła się plansza i dzięki temu znajduje się na niej Mars oraz wskaźnik temperatury i tlenu. Ponadto, na plancie mamy miejsce na 9 obszarów oceanów, które odkrywa się w trakcie rozgrywki. Pozostałe założenia gry są już bardzo zbliżone do Terraformacji.

Pragnę jednak zauważyć, że dzięki tym małym zmianom, zmienił się również czas rozgrywki. Na Ekspedycję Ares musisz poświęcić około godziny. Z kolei, klasyczna wersja zabiera Ci z życia 2h 😀

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ spora regrywalność,
+ dopracowane i ujednolicone grafiki, które robią świetny klimat,
+ przygotowanie minikart pomocy dla graczy,
+ bardziej kompaktowy rozmiar pudełka,
+ dopracowane elementy gry, które są dodatkowo bardzo dobrej jakości.
+ / – myślałam, że będzie się bardziej różnić od klasycznej Terraformacji Marsa.

MOJA OPINIA

Muszę przyznać, że Ekspedycja Ares bardzo miło mnie zaskoczyła. Z jednej strony jest to gra tak bardzo podobna do Terraformacji Marsa, a z drugiej strony, obie te gry się od siebie różnią. Podoba mi się w niej wszystko – od ujednoliconych grafik czy zmniejszonej planszy aż po lekko zmienione reguły. Ekspedycja Ares jest dopracowana w każdym najmniejszym szczególe.

Za każdym razem grając w tą grę, naprawdę świetnie się bawiliśmy. Jest to tytuł, który zapewnia sporo wrażeń nie tylko rodzinnym graczom +, ale również tym bardziej wprawionym planszówkowym wyjadaczom. Nadal trzeba tu pokombinować, nadal trzeba podejmować trudne decyzje i modyfikować strategię w miarę dobierania kart, a to zdcydowany plus tej gry.

Co więcej, autorzy zadbali również o solowych graczy i przygotowali również taki wariant gry. Oprócz niego, w instrukcji znajdziesz także informacje o tym, jak spróbować swoich sił w trybie kooperacyjnym.

Nie jestem w stanie określić, którą grę wolę bardziej. Czy Ekspedycję Ares czy Terraformację Marsa. Obie te gry są świetne i mogę je polecić każdemu, kto lubi kosmiczny klimat i karcianki, w których zdecydowanie trzeba pokombinować.

INFORMACJE O GRZE

UNIWERSUM: Terraformacja Marsa
MECHANIKA GRY: follow, hand management, income, simultaneous action selection, variable player powers
TYP GRY: strategiczne, karcianki, science fiction
PROJEKTANCI: Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Nick Little (I)
ILUSTRACJE: William Bricker, Isaac Fryxelius, Garrett Kaida, Jason D. Kingsley
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2022
LICZBA GRACZY: 1 – 4
WIEK GRACZY: 14+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 60min
CENA: ~ 100 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to