Mam i ja! Oficjalnie do mojej kolekcji trafiła najpiększniejsza gra planszowa jaką kiedykolwiek wydano. Mowa oczywiście o rebelowej nowości, czyli Łące, która całkowicie skradła moje serce. Po raz pierwszy się nią zachwyciłam, gdy tylko rebel zdradził nad czym pracują, gdy gra znalazła się w moim domu, kolejnym zachwytom nie było końca.

Przez dobrą godzinę siedziałam z Miłkiem i oglądaliśmy ilustracje, które znajdują się na kartach. Muszę przyznać, że są one naprawdę niesamowite. Wieczorem Dawid ogarniał instrukcję, a z Łąką rozłożyliśmy się dopiero na weekendzie. Pierwsza rozgrywka była dość długa i niepewna, ale mieliśmy z niej ogromną frajdę. Kolejne rozgrywki, były już tylko lepsze i lepsze 🙂

W tym wpisie postanowiłam dokładniej przybliżyć Ci zawartość Łąki, jej zasady i nasze wrażenia, więc jeśli jesteś tego wszystkiego ciekawy, to zapraszam do lektury 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Pudełko Łąki jest dość sporych rozmiarów i utrzymane w granatowej kolorystyce. Znajdują się na nim piękne ilustracje, które dają nam przedsmak tego, co możemy znaleźć w środku. Głównym elementem okładki jest gronostaj europejski, a wokół niego umieszczone są szkice autorki, na podstawie których stworzyła ilustracje do gry. Po otworzeniu pudełka, oczom gracza ukazuje się ogromna ilość komponentów (w tym podajniki do kart, imitujące plecaki wędrowców do samodzielnego złożenia). Wypraska ma wydzielone miejsca na każdy element gry, dzięki czemu wszystko jest poukładane i ma swoje miejsce.

W środku znajdziesz:

  • 184 karty;
    • 45 kart talii S,
    • 45 kart talii W,
    • 45 kart talii E,
    • 45 kart talii N,
  • 28 żetonów dróg,
  • 20 żetonów szlaku,
  • 12 żetonów premii (po 3 w kolorze każdego gracza),
  • 11 podstawowych żetonów celu,
  • 5 kopert,
  • 4 dwustronne karty początkowe,
  • 4 znaczniki kolorów,
  • 4 składane pojemniki,
  • 2 dwustronne plansze ognisk,
  • 2 zaślepki do plansz ognisk,
  • 1 plansza główna,
  • 1 znacznik rundy,
  • 1 żeton pierwszego gracza,
  • 1 żeton wariantu solo,
  • 1 żeton celu do rozgrywki z kopertą U,
  • indeks kart,
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Celem gry jest zebranie jak największej ilości, najcenniejszych pamiątek z wędrówki po okolicznych łąkach. Każda pamiątka będzie dawała odpowiednią ilość punktów zwycięstwa, które ostatecznie będą decydowały kto wygra rozgrywkę.

PRZYGOTOWANIE

Przygotowanie rozgrywki zaczynamy od rozłożenia planszy głównej w centralnej części stołu, tak aby każdy z graczy miał do niej swobodny dostęp. Następnie, należy umieść na niej 3 podajniki kart z przygotowanymi do rozgrywki taliami (W,S,E). Podajnik z talią E połóż obok planszy, ponieważ będzie on potrzebny dopiero w połowie rozgrywki. W pobliżu planszy rozłóż żetony drogi oraz jedną z plansz ogniska (w zależności od tego ile osób uczestniczy w rozgrywce). Jeśli gracie w 2 lub 3 osoby, musisz pamiętać o tym aby zablokować 1 lub 2 wcięcia w planszy (wykorzystaj do tego specjalnie przygotowane zaślepki). Na planszy ogniska, umieść na pierwszym kamieniu niebieski znacznik i losowo rozłóż żetony celów. Każdy z graczy otrzymuje żetony szlaków w swoim kolorze, 3 żetony premii, jeden żeton drogi oraz dwustronną kartę początkową z podłożem.

Na planszy głównej należy umieścić odpowiednią ilość kart z wcześniej przygotowanych talii. Gdy to wszystko jest już gotowe, każdy z graczy wybiera po jednym rzędzie, z którego pobiera wszystkie 4 karty oraz 1 kartę z talii N. Te karty będą stanowiły talię początkową każdego gracza. Gdy wykonasz wszystkie powyższe czynności oznacza to, że jesteś gotowy i możesz rozpoczynać rozgrywkę.

ZASADY

Rozgrywka trwa 6 lub 8 rund (6 w grze 2 i 3 osobowej, a 8 w 4 osobowej rozgrywce). Każdy gracz w swojej turze:

  • musi umieścić żeton szlaku we wcięciu na planszy głównej lub planszy ogniska,
  • może (opcjonalnie) zagrać kartę (jeśli żeton został umieszczony na planszy głównej) lub wykonać akcję specjalną (w przypadku umieszczenia żetonu we wcięciu planszy ogniska).

DZIAŁANIE ŻETONÓW SZLAKU

Każdy żeton podzielony jest na dwie części – górną zaostrzoną (której akcje dotyczą planszy głównej) oraz dolną (której akcje dotyczą planszy ogniska). Górna część zawiera cyfrę lub znak zapytania. Oznaczenie to mówi nam, którą kartę z rzędu lub kolumny gracz może wziąć na rękę. Przykładowo, wykorzystując żeton z cyfrą 3, bierzemy na rękę trzecią kartę licząc od miejsce włożenia żetonu. (znak ? jest dżokerem i zastępuje każdą cyfrę).

Nieco bardziej skomplikowanie wygląda sytuacja z dolną częścią żetonu, ponieważ tam mamy kilka możliwych akcji:

  • gracz może zagrać 2 karty z ręki na swój obszar łąki lub okolicy,
  • gracz może podejrzeć 3 wierzchnie karty z wybranego podajnika, następnie wybiera jedną na rękę a pozostałe 2 odkłada na miejsce w dowolnej kolejności,
  • gracz pobiera 2 żetony dróg i kładzie je na swoim obszarze okolicy,
  • gracz pobiera z planszy głównej, jedną dowolną odkrytą kartę, a następnie uzupełnia puste miejsce,
  • znak zapytania oznacza, że gracz może dowolnie wybrać jedną z 4 powyższych akcji.

Aby lepiej zrozumieć zasady gry, polecam zapoznać się z poniższym filmikiem od rebela, ponieważ są one w nim bardzo prosto wyjaśnione.

ZAKOŃCZENIE

Rozgrywka kończy się wraz z ostatnią rundą, po której następuje podliczenie wyników. Każdy z graczy sumuje ilość punktów na swoich zdobytych kartach oraz żetonach premii. Wygrywa osoba, której udało się zdobyć największą ilość punktów.

RODZAJE KART

Głównym i najbardziej imponującym elementem tej gry, są niewątpliwie przepiękne karty. Są one podzielone na 4 kategorie:

  • KARTY PODŁOŻY – przedstawiają one ekosystemy różnych gatunków zwierząt, roślin i grzybów. W tym miejscu chciałabym podkreślić, że każda karta, w prawym dolnym rogu zawiera unikatową ilustrację gatunku zamieszkującego konkretne podłoże.
  • KARTY OBSERWACJI – przedstawiają gatunki zwierząt, roślin, grzybów oraz elementy stworzone przez człowieka,
  • KARTY KRAJOBRAZÓW – przedstawiają głównie widoki malowniczej okolicy, w której gracze odbywają wędrówkę,
  • KARTY ZNALEZISK – przedstawiają rzeczy, które udało dostrzec graczom podczas wędrówki i są to niejako pamiątki z wyprawy.

CZAS ROZGRYWKI

Czas jaki poświęcisz na rozgrywkę to około 60-90 minut w zależności od tego jaka jest liczba graczy. Razem z mężem gramy głównie w 2 osoby i rozgrywka zajmuje nam zazwyczaj około 45 minut.

DLA KOGO JEST TA GRA?

W Łąkę może zagrać od 1 do 4 osób powyżej 10 roku życia. Z pewnością ta gra spodoba się wszystkim fanom przyrody, ponieważ jej urokliwe i swojskie ilustracje pobudzają wyobraźnię i zachęcają do wędrówek po okolicznych łąkach i bezdrożach. Mój syn pomimo tego, że ma zaledwie 1,5 roku, jest całkowicie oczarowany ilustracjami i bardzo lubi przyglądać się faunie i florze, która została przedstawiona na kartach.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRY+ / –
+ absolutnie zachwycające i przepiękne ilustracje,
+ proste zasady gry,
+ przygotowana video recenzja na kanale rebela,
+ przemyślana i dobrze przygotowana wypraska,
+ indeks kart zawierający nie tylko nazwę konkretnego gatunku przedstawionego na karcie, ale również dodatkowy opis,
+ wariant solo,
+ 5 mini dodatków znajdujących się w kopertach.
+ / – osobiście z chęcią dowiedziałabym się co znajduje się na kartach, bez konieczności wertowania indeksu kart,
+ / – zbyt długa instrukcja (choć bardzo dobrze napisana), która może początkowo odstraszać,
+ / – zaślepki do plansz ognisk są zbyt małe i bardzo łatwo wypadają.

MOJA OPINIA

Łąka prawie zdetronizowała moją ulubioną grę Na skrzydłach. Rebelowa nowość z pewnością jest najpiękniejszą gra jaką mamy w naszej kolekcji. Oprawa graficzna jest tak zachwycająca, że nie sposób przejść obok niej obojętnie. Ilustratorka odwaliła kawał dobrej roboty. Zaletą tej gry są również bardzo proste zasady, które dają możliwość pokombinowania i dobrania odpowiedniej strategii. Osobiście uważam, że to jedna z ciekawszych gier i z pewnością często będzie gościć na naszym stole, o ile Szef da nam trochę wolnego czasu na grę 😀

INFORMACJE O GRZE

MECHANIKA: card drafting, hand management, market, set collection
TYP GRY: edukacyjne, familijne, strategicznie
PROJEKTANT: Klemens Kalicki
ILUSTRACJE: Karolina Kijak
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 1 – 4
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: 60 – 90 min
CENA: ~ 125 zł
LINK DO GRY: bit.ly/Laka_REBEL

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *