W dzieciństwie, razem z bratem pochłanialiśmy najróżniejsze „bajki”, które leciały na typowo dziecięcych i młodzieżowych kanałach. Do tej pory świetnie pamiętam Odlotowe Agenkti, Atomówki, Pokemony czy Laboratorium Dextera. Pamiętam, że przez długi czas mieliśmy również fazę na Digimony, a potem nastała era Sonica. Ileż godzin spędziliśmy przed ekranem żeby poznać kolejne przygody szybkiego jeża! A ile było wyczekiwania na następny odcinek! 😀
Ostatnio zauważyłam, że niedługo swoją premierę będzie miał film Sonic 2 i szczerze mówiąc, mam ochotę się na niego wybrać. Jednakże, zanim to nastąpi, udało mi się wybrać w sentymentalną podróż do mojego dzieciństwa za pomocą najnowszej planszówki od rebela pt. Sonic i superdrużyny.
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
Zacznę od rozmiaru. Sonic i superdrużyny ma dokładnie taki sam rozmiar jak Nova Luna i jest o jakieś pół centymetra mniejsze niż Beez. Jeśli chodzi o grafikię, to już samo pudełko dokładnie zdradza jaka będzie to gra. Po prawej, znajduje się na nim niebieski jeż Sonic, a po lewej widać urocze figurki jakie biorą udział w rozgrywce. A skoro już o komponentach mowa, to w środku znajdziesz:
- planszę,
- 8 figurek,
- 73 karty,
- instrukcję.
CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY
Skoro Sonic i superdrużyny to gra wyścigowa, to siłą rzeczy jej celem musi być jak najszybsze przekroczenie linii mety przez drużynę graczy. Gracz, któremu uda się tego dokonać jako pierwszemu, zostaje zwycięzcą.
PRZYGOTOWANIE
Zacznij od umieszczenia planszy na środku stołu, tak aby każdy z graczy miał do niej swobodny dostęp. Następnie, każdy z uczestników wybiera po 1 karcie drużyny oraz dobiera 2 figurki, których postaci znajdują się na karcie. Jeże należy ustawić na polu startowym.
Kolejnym krokim jest dokładne potasowanie kart bonusów i umieszczenie ich rewersem do góry na specjalnie wyznaczonym miejscu na planszy. Do talii kart ruchu, dołóż kartę specjalną, a następnie dobrze wszystkie potasuj i połóż na planszy. Ostatnim krokiem jest dobranie przez wszystkich uczestników po 6 kart ruchu. Nie należy ich pokazywać pozostałym graczom.
Rozgrywkę rozpoczyna najmłodszy uczestnik.
ZASADY
Zasady gry są naprawdę proste i nieskomplikowane. Cała mechanika opiera się na zagrywaniu kart ruchu i poruszaniu figurkami po torze. Nie byłabym sobą, gdybym nie wyjaśniła tego nieco dokładniej 🙂
Gracze podczas swojej tury mają po 6 kart ruchu na ręce. Wybierają jedną z kart i kładą ją przed sobą, a następnie przesuwają wybraną postać z drużyny (w kolorze karty) o tyle pól, ile wskazuje karta. Co najważniejsze, gracze mogą poruszać fugurkami wszystkich graczy biorących udział w rozgrywce. Nawet tych, które należą do ich przeciwników.
Ogólne zasady są już jasne, więc przejdźmy teraz do dodatkowych możliwości, jakie dają niektóre pola na planszy. Gdy figurka gracza zatrzyma się na polu:
- Z SYMBOLEM BONUSU – gracz z kartą drużyny w jej kolorze dobiera 1 kartę bonusu,
- Z PIERŚCIENIAMI – gracz przy startowaniu z tego pola, mnoży liczbę z karty razy 2 i porusza się o nowy wynik (np. cyfra znajdująca się na karcie to 5, więc gracz może poruszyć figurkę łącznie o 10 pól do przodu),
- Z KOLCAMI – startując z tego pola, niezależnie od liczby znajdującej się na zagrywanej karcie, gracz porusza się tylko o 1 pole do przodu,
- PODWÓJNYM DZIELONYM POLU – niezależnie czy znajdują się na nim kolce lub pierścienie, gracz musi wybrać jedną część pola i ustawić na nim,
- Z ŻÓŁTO-BRĄZOWĄ SZACHOWNICĄ, CZYLI PĘTLĄ – oznacza to, że gracz musi się cofnąć na najbliższe zwykłe pole przed petlą,
- BEZ JAKICHKOLWIEK OZNACZEŃ – czyli na trawie lub moście, to nie dzieje się nic niezwykłego i oznacza to tyko tyle, że gracze startują z tego pola według podstawowych i niezmienionych zasad.
Na sam koniec dodam tylko, że karty bonusowe można zagrać tuż po wyłożeniu karty ruchu.
ZAKOŃCZENIE
Zakończenie rozgrwyki następuje w momencie, gdy wszystkie figurki z drużyny przekroczą linię mety. Zwycięzcą zostaje gracz lub gracze, którzy dokonają tego jako pierwsi.
CZAS ROZGRYWKI
Sonic i superdrużyny to dość szybka gra. Maksmalnie rozgrywka trwa około 20 minut, jednakże jesteśmy w stanie ograć ten tytuł szybciej, zwłaszcza jeśli uczestnikami są już ograne dzieciaki, które nie zastanawiają się za długo nad kolejnym ruchem, tylko zagrywają karty.
DLA KOGO JEST TA GRA?
Tytuł ten z pewnością przypadnie do gustu osobom, które tak jak ja w dzieciństwie oglądały Sonica. Co więcej, dzieci polubią ją już od pierwszej rozgrwyki, ponieważ zasady są bardzo proste i rozgrywka jest dość dynamiczna. Wiek jaki widnieje na pudełku to 7+.
PLUSY I MINUSY
ZALETY GRY | NIEKONIECZNIE WADY |
+ bardzo realistyczne figurki jeży; + banalnie proste zasady, które można przyswoić w pięć minut; + nieskomplikowana mechanika klasycznego wyścigu w lekko podkręconej i ciekawszej formie; + szybki czas rozgrywki. | + / – plansza jest dość spora, więc gra zajmuje trochę miejsca, – czasem rywalizacja pomiędzy graczami może okazać się za ostra. |
MOJA OPINIA
Czy Sonic i superdrużyny to fajna gra? Zdecydowanie tak! Będąc całkowicie szczerą, za każdym razem gdy w to gram, mam wiele zabawy i frajdy, bo wychodzi ze mnie moje wewnętrzne dziecko 😀 Podoba mi się ta podkręcona mechanika wyścigu, która daje kopa tej grze i sprawia, że nawet z końca stawki można odnieść sukces przy odrobinie szczęścia.
Sonic i superdrużyny może okazać się strzałem w dziesiątkę dla osób poszukujących pierwszych gier wprowadzających swoje pociechy w świat planszówek. My z pewnością będziemy zaznajamiać z tym tytułem starszych kuzynów Miłka, gdy tylko nadarzy się ku temu jakaś rodzinna okazja 🙂
Z resztą, Szefowi juz ta gra się spodobała, właśnie ze względu na figurki, które wykorzystuje do póki co do zabawy 🙂 Na prawdziwą rozgrywkę według reguł musimy jeszcze chwile poczekać 😀
INFORMACJE O GRZE
UNIWERSUM: Sonic
MECHANIKA GRY: area movment, card management
TYP GRY: wyścig, karcianka
AUTOR: Max Gerchambeau
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2022
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 7+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 20min
CENA: ~ zł
SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE
Miłej rozgrywki!
Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem: