Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się u nas gry słowne. Muszę przyznać, że zawsze okazują się one strzałem w dziesiątkę, jeśli mamy gości lub wpadamy z wizytą do rodziny. Wtedy też najczęściej to właśnie rozgrywki sprawiają, że ma się ochotę wciąż ze sobą spędzać czas.

Przez długi okres czasu, często ogrywaliśmy Tajniaków, później nadeszła fascynacja Dixitem, a ostatnio Projekt L podbił serca znajomych i rodziny. Dlatego też trochę się obawiałam, czy Gra w zielone! zostanie ciepło przyjęta, jednakże okazała się prawdziwym hitem!

Dlatego też, z ogromną radością przybliżę Ci ten tytuł i opowiem o zasadach rozgrywki oraz naszych wrażeniach.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Chyba nie ma w tym nic dziwnego, że pudełko Gry w zielone! jest praktycznie całe w tym kolorze i znajdują się na nim czterolistne koniczyny, które nawiązują do anglojęzycznej wersji tytułu (So clover!). Jeśli chodzi o rozmiar pudełka, to jest ono dość spore, bo ma zaledwie jakieś 2cm mniej niż Carcassone. Chcąc być bardziej dokładną, mogę Ci powiedzieć, że wysokością jest równe Wsiąść do pociągu Londyn.

Natomiast, po otworzeniu gry, w środku znajdziesz :

  • 220 kart haseł,
  • 6 plansz koniczyn,
  • 6 ścieralnych mazaków,
  • karta wyników,
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Podczas rozgrywki w Graj w zielone! gracze poprzez współpracę ze sobą muszą odgadnąć hasła każdego z uczestników. Muszą wymyślić takie wskzaówki, aby pozostali gracze poradzili sobie ze zgadywaniem haseł, bo od ilości poprawnych odpowiedzi zależy wynik końcowy gry.

PRZYGOTOWANIE

Każdy z graczy otrzymuje 1 suchościeralny mazak i 1 planszę koniczyny. Karty haseł należy dokładnie potasować, a następnie stworzyć z nich zakryty stos. Umieście go w dogodnym dla wszystkich uczestników miejscu, tak aby każdy mógł do niego z łatwością sięgnąć. Ostatnią rzeczą jaką należy jeszcze wykonać, jest rozdanie każdemu graczowi 4 kart haseł i rozłożenie ich w losowy sposób na swoich koniczynach. Trzeba pamiętać jednak o tym, aby karty zostały niewidoczne dla pozostałych graczy.

ZASADY

Cała rozgrywka składa się z dwóch faz – indywidualnej, która polega na wyborze wskazówek oraz drużynowej, gdzie wszystko jest rozstrzygane.

WYBÓR WSKAZÓWEK

W tej fazie, gracze zapoznają się z ośmioma hasłami, które widoczne są na zewnętrznych brzegach kart koniczynowej planszy. Dwa hasła na brzegach, tworzą parę, a obszar na każdą parą kart jest obszarem wskazówki. Łącznie, na każdej koniczynie znajdziesz 4 pary haseł.

Uczestnicy w sekrecie muszą wymyślić wskazówkę będącą jednym słowem dla pozostałych graczy, która połączy dwa hasła ze sobą. Wszystkie 4 podpowiedzi należy zapisać w wyznaczonym miejscu na koniczynie, a następnie każdy z graczy musi ściągnąć karty haseł ze swojej planszy, a następnie każdy z nich dobiera po jednej kacie, którą wtasowuje do swoich czterech kart haseł. Plansza koniczyny powinna znajdować się przed uczestnikiem, a nową minitalię pięciu kart połóż na niej rewersem do góry.

ROZTRZYGNIĘCIE

W tej fazie, na samym początku należy wybrać jednego gracza, który wcieli się w rolę widza. Trzeba pamiętać jednak o tym, że nie może się on w ogóle komunikować z innymi osobami. Podczas rozgrywki, każdy uczestnik będzie miał możliwość zostać widzem.

Widz, kładzie swoją planszę koniczyny oraz wszystkie karty w taki sposób aby znajdujące się na nich hasła były widoczne dla pozostałych. Zadaniem uczestników jest wykorzystanie wskazówek aby umieścić karty haseł w odpowiednich miejscach na koniczynie. W tej fazie liczy się współpraca i kombinowanie. Gdy grazcze uznają, że karty znajdują się w poprwanych miejscach, następuje weryfikacja ich odpowiedzi.

ZAKOŃCZENIE

Zakończenie gry następuje w momencie, gdy ostatni z graczy zweryfikuje propozycje uczestników na swojej planszy. Następnie, należy zliczyć punkty ze wszystkich faz rozstrzygnięcia i zapisać je na karcie wyników.

CZAS ROZGRYWKI

Wiadomo, że im więcej osób, tym czas rozgrwyki się wydłuża, jednakże w przypadku Gry w zielone niekoniecznie tak musi być. Wystarczy, że dyskutowanie, główkowanie i szukanie połączeń pomiędzy słowami okażą się wciągające, że i minimalna ilość graczy, czyli 3 osoby, mogą grać w tą grę przez dłuższy czas niż 30 minut.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Jeśli jesteś fanem gier słownych, w których musisz za pomocą wskazówki połączyć ze sobą dwa słowa, to Gra w zielone z pewnością Ci się spodoba. Co więcej, jeśli dodatkowo wolisz współpracować z graczami zamiast z nimi rywalizować, to ten tytuł jest warty zapoznania się 🙂

Ponadto, uważam że ta rebelowa nowość może okazać się idealna nie tylko podczas imprez, ale również na rodzinnych spotkaniach, gdzie w rozgrywce może wziąć udział większa liczba osób i tak na dobrą sprawę, każdy kto nie uczestnicy w rozgrywce, może dorzucić jakieś swoje spostrzeżenie. Swoją drogą, nie byłabym sobą, gdybym nie widziała w Grze w zielone niesamowitego potencjału na wykorzystanie tej planszówki na lekcji lub kółku z polskiego, ponieważ ogomna ilość kart i haseł jakie się na nich znajdują, pozwalają zaszaleć! Z pewnością podsunę ten tytuł do testów mojej mamie, która jest polonistką.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ ogromna ilość kart haseł,
+ banalnie proste zasady gry,
+ niski próg wejścia,
+ w rozgrywce może wziąć udział nawet 6 osób,
+ wszyscy gracze są zaangażowani przez większość czasu,
+ gra kończy się zdobycie punktów i określeniem swojego wyniku, więc nie można w nią wygrać lub przegrać,
– karty są dość cienkie,
+ / – czasem jest ciężko wymyślić wskazówkę do poszczególnych par,
+ / – gra skupia się głównie na dyskusji,

MOJA OPINIA

Gra w zielone to tytuł, który wygląda dość niepozornie, jednakże potrafi wciągnąć na dłuuuuuuuugi czas! Co więcej, gdy raz się zaznajomi z tym tytułem, to chce się do niego wracać, zwłaszcza jeśli odwiedzi Cię rodzina i chciałbyś wkręcić ich w rozgrywkę. Nawet Ci, którzy początkowo stoją z boku, bacznie się przyglądają, ale z jakiegoś powodu nie chcą grać, po jakimś czasie niezauważenie dołączają do rozgrywki i kombinują z uczestnikami 😀 Prosta mechanika i banalne zasady okazują się wciągające i potem na każde spotkanie musisz mieć pod ręką ten tytuł 😀

Żeby nie było, że nie ostrzegałam!

INFORMACJE O GRZE

MECHANIKA GRY: dedukcja
TYP GRY: imprezowe, kooperacyjne, słowne
AUTOR: François Romain
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 3 – 6
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 30 min
CENA: ~ 80 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *