Już od dłuższego czasu gramy z Mężem w planszówki. Nie będę ukrywać, że dość mocno się w nie wkręciliśmy i chciałabym aby Miłosz polubił je tak samo jak my. Do momentu zanim będziemy mogli pograć w trójkę, jeszcze trochę czasu minie, ale już powoli zaczęłam się rozglądać za jakimiś fajnymi grami dla dzieci.

Przeglądając stronę wydawnictwa Granna, natknęłam się na grę Potwory do szafy, która całkowicie urzekła mnie swoimi niesamowitymi i zabawnymi ilustracjami stworów. Stwierdziłam, że okaże się idealna na początek.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

W barwnym, kartonowym i dość kompaktowym pudełku znajdują się poniższe elementy:

  • 20 kart potworów
  • 10 żetonów zabawek:
    • piłka,
    • lalka,
    • balonik,
    • kostka,
    • kaczka,
    • miś,
    • samolot,
    • bębenek,
    • samochodzik,
    • klocki.
  • 2 żetony łowców doskonałych:
    • skarpetka,
    • potwór pod prześcieradłem.
  • 3 części potwora Zębogona;
  • szafa,
  • instrukcja.

ZASADY I CEL GRY

Ogólnym celem tej gry, jest pokonanie wszystkich potworów i schowanie ich w szafie – tam gdzie ich miejsce. Jednakże gra posiada jeszcze jeden ukryty cel jakim jest przekucie strachu młodych graczy na dobrą zabawę.

Zanim rozpoczniesz rozgrywkę, potasuj karty potworów i odłóż je rewersem do góry, tak aby widniał na nim wizerunek dziewczynki lub chłopca w łóżku. Kolejnym krokiem jest rozłożenie żetonów zabawek wymieszanych z żetonami łowców doskonałych (obrazkiem do dołu) wokół stosu kart potworów. Następnie, w trochę dalszej odległości po lewej lub po prawej, umieść potwora Zębogona, składającego się z trzech kafelków. Jeśli to wszystko jest już gotowe, to pociągnij pierwszą kartę potworów i umieść ją wizerunkiem stwora nad łóżkiem i żetonami. Ostatnią rzeczą jaką musisz jeszcze wykonać, to umieszczenie pudełka z szafą w dogodnym dla wszystkich graczy miejscu.

Jeśli wszystko jest już gotowe, to w takim razie można rozpocząć rozgrywkę. Polega ona na odnalezieniu zabawki, która przestraszy potwora z karty znajdującej się nad łóżkiem. Na każdej karcie z wizerunkiem stwora, w lewym dolnym rogu znajduje się zabawka, którą gracze muszą odnaleźć aby potwór mógł zniknąć w szafie.

W zależności od tego, czy zabawka z odwróconego żetonu jest taka sama jak na karcie potwora to gracz wykonuje następujące czynności:

  • mówi: Uciekaj do szafy potworze!,
  • umieszcza kartę pokonanego potwora w pudełku z szafą,
  • odkrywa kartę kolejnego monstrum i umieszcza je nad łóżkiem,
  • ponownie odwraca żeton zabawki rewersem do góry.

Natomiast jeśli gracz odkryje zabawkę, która nie przestraszy potwora to:

  • odwraca jedną z części potwora Zębogona na drugą stronę (tak, aby miała po prostu inny kolor),
  • odwraca żeton zabawki rewersem do góry.

Może zdarzyć się też tak, że żeton, który odsłonisz nie jest zabawką a skarpetką lub potworem ukrytym pod prześcieradłem. Są to żetony łowców doskonałych, których pierwsze odsłonięcie nie powoduje żadnych zmian w rozgrywce. Natomiast, jeśli któryś z graczy odsłoni dowolny żeton po raz kolejny to wywoła ona odpowiedni efekt:

  • SKARPETKA – gracz obraca ją rysunkiem do dołu i zamienia miejscem z innym, dowolnie wybranym żetonem. Kafelek Zębogona zostaje odwrócony na drugą stronę.
  • POTWÓR – wszystkie elementy Zębogona należy odwrócić tak, aby tworzyły spójny rysunek i gracz wyciąga kolejnego potwora do pokonania.

ZĘBOGON

W tym miejscu chciałabym jeszcze wytłumaczyć o co chodzi z tym potworem Zębogonem. W sytuacji, gdy wszystkie 3 kafelki, z których składa się ten stwór, zostaną obrócone i zmienią się kolory tła oraz samego Zębogona, to w pokoju pojawia się kolejny potwór, którego należy pokonać. Umieść go na dole lub po lewej albo prawej stronie łóżka.

W momencie pojawienia się czwartego potwora – przegrywacie grę ponieważ jesteście otoczeni przez monstra i nie możecie zasnąć.

WARIANTY GRY

Potwory do szafy przewidują 3 dodatkowe warianty gry. Dwa z nich zostały opisane w instrukcji, a najtrudniejszy, Potwory w grupie, możesz znaleźć na stronie wydawnictwa.

Pierwszy z wraiantów dedykowany jest najmłodszym graczom. Polega on na tym, że rozgrywka przebiega standardowo, ale nie korzysta się z Zębogona.

Pogormca potworów to wariant rywalizacyjny, w którym to, potwory nie wędrują do szafy, a znajdują się przed graczami. Wgrywa osoba, której uda się zdobyć jak najwięcej potworów.

WALKA Z LĘKIEM

Tak jak wspominałam wcześniej, gra oprócz samej radości z rozgrywki, ma za zadanie pomóc dzieciom stawić czoła własnym lękom, które zostały przedstawione jako potwory. Może się to okazać dla nich realnym wsparciem, którego potrzebują zanim zasną.

Bez obaw, ilustracje potworów przedstawione na kartach wcale nie są przerażające – wręcz przeciwnie mają one różne zęby, wiele oczu, długie nosy. Z pewnością ich zadaniem nie jest przestraszenie małych graczy, a rozśmieszenie ich.

CZAS ROZGRYWKI

Czas jaki należy przeznaczyć na rozgrywkę to około 10 minut. Myślę, że może się on lekko wydłużyć jeśli gra się z kilkoma najmłodszymi graczami.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Jest to gra zdecydowanie dla dzieci. Jednakże bez obaw rodzice również mogą w nią pograć, żeby wspólnie z dziećmi spędzić czas oraz uczestniczyć w walce z dziecięcymi lękami.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Potwory do szafy to gra dedykowana minimum 1 graczowi. Maksymalna ilość graczy, którzy mogą jednocześnie w nią zagrać to 6 osób. Natomiast jeśli chodzi o wiek graczy, to jest ona dedykowana powyżej 3. roku życia.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
+ Największą zaletą tej gry jest to, że dzieci muszą ze sobą współpracować, a nie rywalizować.
+ Prostota zasad, które są zrozumiałe już dla najmłodszych graczy.
+ Przygotowanie gry zajmuje dosłownie minutę.
+ Genialne jest to, że gra posiada dodatkowe 3 warianty rozgrywki.
+ Jest przepięknie ilustrowana! Największe wrażenie robi szafa, w której znajdują się pokonane potwory. Z pewnością rozwija ona dziecięcą wyobraźnię.
+ Czas rozgrywki jest na tyle krótki, że spokojnie można w nią zagrać tuż przed zaśnięciem dzieci, dzięki czemu można pozbyć się nocnych lęków przed potworami.
+ Jako, że jest to gra oparta na mechanice memory, to rozwija ona ich pamięć.
+ Projektant, ewidentnie przewidział, że dorosły gracz szybko się znudzi, dlatego przygotował wariant jednoosobowy.
– Minusem może być to, że dzieci tak bardzo polubią tą grę, że będą chciały w nią ciągle grać, co może okazać się nużące dla rodziców 🙂

MOJA OPINIA

W grze całkowicie urzekły mnie ilustracje, które są absolutnie przepiękne. Odpowiada za nie Maciej Szymanowicz. No i ta szafa! Co za genialny pomysł! W ogóle się nie dziwię, że dzieci uwielbiają tą grę.

Gra jest bardzo ciekawa, a rozgrywka jest przyjemna i szybka. Co do samej mechaniki tej gry, to jest odświeżone i podkręcone memory, gdzie zamiast odkrywania dwóch żetonów i odszukiwania par, należy odnaleźć jedną konkretną rzecz, która jest niezbędna do przegonienia potwora, który wróci do szafy.

Przypuszczam, że dorosłym szybko się znudzi, ale ich pociechy będą nią całkowicie zachwycone. 🙂

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: Monster Chase!
TYP GRY: familijna, kooperacyjna
MECHANIKA GRY: memory
PROJEKTANT: Antoine Bauza
ILUSTRACJE: Maciej Szymanowicz
WYDAWNICTWO: Granna
ROK WYDANIA: 2013
LICZBA GRACZY: 1 – 6
WIEK GRACZY: 3+
CZAS ROZGRYWKI: 15 min
CENA: ~ 35 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/PotworyDoSzafy

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W NAJLEPSZEJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *