Przygoda na czerwonej planecie trwa dalej, ale tym razem w zupełnie nowym wydaniu. Chodzi o najnowszą planszówkę pt. Terraformacja Marsa: Gra Kościana. Oto bardziej zredukowana, szybsza wersja kultowej planszówki, która wciąż skłania do podjęcia wyzwań terraformacji Marsa, ale tym razem przy wsparciu kostek.

Czy to uproszczone podejście zdołało zachować klimat i wciągnięcie takie, jak oryginał? Przyjrzyjmy się bliżej tej kosmicznej adaptacji, by poznać jej mocne strony i ewentualne ograniczenia.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Terraformacja Marsa. Gra kościana ma taką samą wysokość jak Ekspedycja Ares, jednakże jest trochę szersza. Grafika, która znajduje się na pudełku jest utrzymana w klimacie poprzednich wersji gier, a po podniesieniu wieka, Twoim oczom ukażą się:

  • dwustronna plansza;
  • 60 specjalnych kości;
  • 159 kart;
  • 6 znaczników;
  • 43 kafelki obszarów;
  • 11 żetonów tytułów;
  • 4 kafelki graczy;
  • 22 żetony uniwersalne;
  • 2 karty pomocy;
  • instrukcja.

KOMPONENTY

Elementy gry Terraformacja Marsa: Gra Kościana zaskakują swoją różnorodnością i starannością wykonania. Karty o nietypowym rozmiarze 55x77mm są solidne, a grafiki, które się na nich znajdują uplasowują się gdzieś pomiędzy Ekspedycją Ares a wcześniejszą Terraformacją, co może być rozczarowaniem dla fanów poprzedniej wersji. Niemniej jednak, ikonografia na kartach jest czytelna, co ułatwia rozgrywkę.

Kolejnym wyróżniającym się elementem są kości, których różnobarwne wersje z ikonkami na ściankach stanowią istotny element mechaniki gry. Choć delikatnie różnią się rozmiarem, nie wpływa to istotnie na rozgrywkę. Solidność wykonania sprawia, że wydają się one trwałe i odporne na intensywne tasowanie, co zdecydowanie dodaje im punktów w kwestii jakości.

Oprócz kart i kości, w pudełku znajdziemy także liczne elementy dodatkowe – znaczniki, żetony, kafelki obszarów – wszystko solidnie wykonane i czytelne, co przekłada się na komfort rozgrywki. Jednak, choć jakość wykonania jest pozytywna, brak kompletnego zestawu kart pomocy może być lekkim zawodem dla niektórych graczy, którzy oczekiwali pełnego wsparcia w zrozumieniu zasad.

NA CZYM POLEGA ROZGRYWKA?

Celem rozgrywki jest osiągnięcie maksymalnych poziomów dwóch z trzech Wskaźników Globalnych: Poziomu Tlenu, Temperatury i Liczby Oceanów. Zwycięzcą zostaje gracz, który zdobędzie najwięcej punktów.

Runda składa się z wyboru pomiędzy turą produkcji i akcji. Tura produkcji pozwala na pozbycie się nadmiaru kości i kart, dopasowanie ręki do pięciu kart, produkcję zasobów z zielonych kart oraz odświeżenie niebieskich kart projektów.

W turze akcji gracz może wykonać akcję pomocniczą, taką jak rzut kostką, zmiana ścianki na kostce lub dobranie dwóch kart, a następnie akcję główną. Akcje główne obejmują zagranie kart poprzez opłacenie ich kosztów, wykonanie kolejnej akcji pomocniczej lub wydanie zasobów do podniesienia poziomu Temperatury, umieszczenia obszarów na planszy lub zdobycia punktów zwycięstwa.

Podczas rozgrywki gracze odblokowują dodatkowe akcje za pomocą niebieskich kart, które mogą być wykorzystane w dowolnym momencie tury. Karty te oferują różnorodne bonusy, ale po ich użyciu stają się niedostępne aż do kolejnej tury produkcji.

Mechanika gry opiera się na zarządzaniu kartami i kostkami. Karty zapewniają bonusy, a kostki generują symbole potrzebne do opłacenia kosztów. Podnoszenie trzech wskaźników – tlenu, temperatury i liczby oceanów – jest kluczowe, ponieważ po ukończeniu dwóch z nich gra dobiega końca.

CZAS ROZGRYWKI I LICZBA GRACZY

W tej grze, liczba graczy może znacząco wpłynąć na czas rozgrywki. Przy dwóch osobach, partia trwa zazwyczaj trochę ponad godzinę, oferując intensywną i dynamiczną rozgrywkę, gdzie posunięcia są szybkie i zdecydowane. Z kolei gra z większą liczbą uczestników może wydłużyć czas, często bez istotnego dodania nowych elementów czy strategii, co może zniechęcić niektórych graczy.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ skrócony czas rozgrywki w porównaniu z oryginalną grą Terraformacja Marsa;
+ duża regrywalność dzięki różnorodności kart i dwustronnej planszy;
+ możliwość gry solo, co stanowi atrakcyjną opcję dla jednoosobowej rozgrywki;
+ bardziej przyjazna dla mniej doświadczonych graczy, oferująca aktywny udział w grze niemalże w każdej turze.
– zdecydowane uproszczenie mechaniki w porównaniu z pierwowzorem;
– rozgrywa znacznie się wydłuża przy maksymalniej liczbie graczy;
– mniejsza interakcja pomiędzy graczami.

MOJA OPINIA

Terraformacja Marsa: Gra Kościana to gra, która wywołuje mieszane uczucia. Choć skraca czas trwania rozgrywki w porównaniu z klasyczną wersją, nie zawsze udaje się osiągnąć równie intensywne emocje, jakie towarzyszą pierwowzorowi. Jest to dość istotna różnica, nawet biorąc pod uwagę niezależność kościanego wydania od oryginału.

Jednakże dla fanów serii istotnym plusem może być fakt, że wersja kościana zawiera prawie wszystkie kluczowe elementy z większej gry. Plansza, wskaźniki terraformacji, nagrody i tytuły – wszystko to zostało przeniesione do tej bardziej skondensowanej wersji. Koncepcja zdobywania nagród poprzez koszty zagranych kart dodaje nowego wymiaru rywalizacji, co można dostosować do swoich planów strategicznych.

Gra oferuje także dużą regrywalność dzięki różnorodności kart i dwustronnej planszy Marsa. Liczba ponad 160 kart zapewnia zróżnicowane doznania w każdej partii, co razem z dwustronną planszą wydłuża trwałość rozgrywki.

Nie jest to jednak gra dla miłośników bardziej złożonych interakcji czy intensywnego rywalizowania. Tutaj interakcja ogranicza się głównie do wyścigu po cele i sporadycznego utraty zasobów z powodu kart przeciwników. Z jednej strony, jest to zaleta dla tych, którzy nie lubią agresywnych elementów w grze, z drugiej jednak strony może to sprawić, że dla niektórych graczy brakuje tej konkurencyjnej dynamiki.

Terraformacja Marsa: Gra Kościana odzwierciedla w pewnym stopniu klimat oryginalnej gry, ale wyraźnie stara się upraszczać i przyśpieszać rozgrywkę, co może sprawić, że traci na głębi mechaniki znanej z pierwowzoru. Niemniej jednak, dla mniej doświadczonych graczy ta wersja może być atrakcyjna, oferując poczucie aktywnego udziału w grze niemalże w każdej turze.

Czy warto polecić tę grę fanom oryginału? Tak, jeśli są gotowi zaakceptować pewne uproszczenia. Ta wersja z pewnością się sprawdzi również jako wprowadzenie do większej wersji lub do gry w mniej doświadczonym gronie. Terraformacja Marsa: Gra Kościana to udany tytuł, który choć nie wyróżnia się spektakularnie, może dostarczyć kilku przyjemnych partii dla miłośników gier strategicznych z elementami losowymi.

INFORMACJE O GRZE

SERIA: Terraformacja Marsa
MECHANIKA GRY: hand management, income, simultaneous action selection
TYP GRY: karciane, kościane, strategiczne, ekonomiczne
AUTOR: Jacob Fryxelius
ILUSTRACJE: Isaac Fryxelius
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2023
LICZBA GRACZY: 1 – 4
WIEK GRACZY: 14+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 60min
CENA: ~ 100 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to