Bardzo polubiłam ostatnio gry kafelkowe, głównie za to, że dają one dużo większe możliwości i zapewniają większą regrywalność niż zwykłe planszówki. Ostatnio z Mężem gramy głównie wieczorami i to o ile Szef nam pozwoli, dlatego też często sięgamy po szybsze i mniej skomplikowane gry.

Jedną z takich gier, która przypadła nam do gustu jest Ucieczka z lochunowość od wydawnictwa Alexander. Podczas rozgrywki, wcielamy się w jednego z rycerzy i naszym zadaniem jest jak najszybsze opuszczenie lochu. Trzeba jednak uważać, ponieważ możemy sobie nawzajem utrudniać i uprzykrzać grę, co dodatkowo wzbudza wiele emocji 😀

W dzisiejszym wpisie opowiem Ci więcej o tej niepozornej grze, która daje wiele frajdy! 😀

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Opakowanie Ucieczki z lochu ma przyjemną dla oka grafikę. Podoba mi się jej prostota i kolorystyka. Co do wielkości pudełka, to jest ono raczej średnie, ale dopasowane do tego, co znajduje się w środku. Skoro już mowa o zawartości to komponenty z jakich składa się gra to:

  • 6 różnych pionków graczy,
  • 6 podstawek do pionków,
  • 40 sztuk kafelków z drzwiami,
  • 55 kart:
    • 28 kart Kluczy,
    • 10 kart Kościo-Kluczy,
    • 6 kart Kłódek,
    • 5 kart Tajnych Przejść,
    • 3 karty Piły
    • 2 karty Siatki
    • 1 karta z zasadami gry.
  • instrukcja.

ZASADY I CEL GRY

Celem gry jest właśnie tytułowa ucieczka z lochu, która jednak nie jest taka prosta, ponieważ rycerze na swojej drodze muszą znaleźć drzwi umożliwiające przejście. Oprócz tego gracze muszą radzić sobie z przeciwnikiem, który może mieć mniejszy lub większy wpływ na ich własne akcje. Zwycięża osoba, której uda się jako pierwszej dotrzeć i otworzyć drzwi z najbardziej oddalonego od siebie szeregu.

PRZYGOTOWANIE

Zacznij od przygotowania lochu, z którego trzeba będzie uciec. Grając w dwie osoby, ułóż kafelki rewersem do góry, czyli tak aby drzwi były zamknięte, w rozmiarze 5 x 8. Natomiast, jeśli graczy jest więcej to wtedy należy rozłożyć kafelki w formie kwadratu 6 x 6. Pamiętaj o tym, aby zostawić pomiędzy nimi trochę przestrzeni, ponieważ dzięki temu będzie Ci łatwiej odwracać kafelki. Następnym krokiem jest wybranie rycerzy, którzy będą musieli się wydostać z lochu i ustawienie ich po przeciwległych krawędziach planszy. Ostatnią rzeczą jaką należy przygotować jest potasowanie wszystkich kart oraz rozdanie po 4 dla każdego gracza. Pozostałe karty należy umieścić w takim miejscu, aby każdy z graczy miał do nich łatwy dostęp.

ZASADY GRY

W swojej turze, każdy gracz musi wykonać dwie akcje. Pierwszym z nich jest dobranie karty na rękę, a drugim zagranie wybranej przez gracza karty. Ponadto, może, ale nie musi przemieścić się swoim rycerzem po planszy tylko o jedno pole. Musi jednak pamiętać o tym, że ruch może zostać wykonany tylko po kafelkach z otwartymi drzwiami, które są ze sobą sąsiadują (w pionie lub w poziomie). Nie można przemieszczać się po skosie bez wcześniej zagranej karty, która to umożliwia.

A skoro mowa o kartach to w tali znajdziesz 6 rodzajów kart, które mają przypisane różne działania

  • KLUCZ – ta karta występuje w czterech kolorach, odpowiadających kolorom drzwi. Zagranie karty z kluczem w konkretnym kolorze pozwala na otworzenie (obrót kafelka na drugą stronę) dowolnych drzwi, w tym samym kolorze co zagrany klucz, na planszy.
  • KŁÓDKA – służy do zamknięcia drzwi znajdujących się na ścieżce przeciwnika. Kartę możesz umieścić na zamkniętych lub otwartych drzwiach. Można ją otworzyć tylko i wyłącznie kościo-kluczem.
  • SEKRETNE PRZEJŚCIE – umożliwia przemieszczanie się rycerza po skosie. Karta może zostać umieszczona na zamkniętych lub otwartych drzwiach.
  • KOŚCIO-KLUCZ – służy nie tylko do otwierania kłódki umieszczonej na drzwiach, ale również do otwierania dowolnych drzwi na planszy.
  • PIŁA – zagranie tej karty umożliwia przejście drzwiami, w których znajdowały się kraty.
  • SIATKA – umożliwia spowolnienie przeciwnika. Może normalnie dobierać i zagrywać karty, jednakże jego rycerz musi pozostać w tym samym miejscu przez dwie rundy.

KAFELKI

Po otworzeniu drzwi, rycerze mogą natrafić nie tylko na puste pola, które są pożądane, ponieważ umożliwiają bezproblemowe przemieszczanie się po planszy, ale również zakratowane przejścia, które trzeba przepiłować lub obejść. Oprócz tego, za zamkniętymi drzwiami, na niektórych kafelkach umieszczono złoty klucz, dzięki któremu gracz otrzymuje możliwość otworzenia lub zamknięcia dowolnych drzwi z całej planszy. Ostatnim bonusem na jaki może natrafić przemieszczający się po lochu rycerz jest otworzenie drzwi, za którymi znajduje się skarb. Dzięki niemu, może on wykonać pełen dodatkowy ruch.

CZAS ROZGRYWKI

Wydawnictwo nie określiło czasu rozgrywki, jednakże po kilkunastu partyjkach z Mężem, mogę stwierdzić, że jest to jakieś 10-20 minut. Przy większej ilości graczy ten czas może się lekko wydłużyć.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Gra dedykowana jest graczom powyżej 8 roku życia. Wydaje mi się jednak, że młodsi i ogarni już gracze, również powinni sobie poradzić z rozgrywką. Jeśli chodzi o ilość graczy to minimalnie może w nią zagrać 2 osoby, a maksymalnie 4.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Jest to gra z prostymi zasadami, których wytłumaczenie nie zajmie Ci dużo czasu, więc osoby, które zaczynają swoją przygodę z planszówkami spokojnie mogą spróbować swoich sił z Ucieczką z lochu. Ponadto, jeśli lubisz gry, w których występuje negatywna interakcja pomiędzy graczami, to ta gra również Ci się spodoba. Dzieci również będą zachwycone tą grą 🙂

PLUSY I MINUSY

ZALETYWADY
+ Największymi zaletami są proste zasady, które można zapamiętać już po kilku rundach.
+ Mechanika gry, to jest podkręcona wersją znanego wszystkim wyścigu.
+ Przygotowanie gry nie zajmuje więcej niż kilka minut.
+ Dzięki kafelkom, plansza za każdym razem wygląda inaczej, co tylko zwiększa regrywaloność gry.
+ W grze występuje dość spora interakcja z innymi graczami, dzięki czemu można liczyć na sporo negatywnej interakcji.
+ Przyjemne dla oka grafiki i możliwość większego wyboru różnych postaci rycerzy.
– W zasadzie nie mam się za bardzo do czego przyczepić.

MOJA OPINIA

Ucieczka z lochu jest szybka w przygotowaniu i sama rozgrywka nie zajmuje wiele czasu. Gdy Szef zaśnie, z chęcią rozgrywamy kilka rund, ponieważ od razu mamy ochotę na rewanż. W naszej opinii, jest to prosta i szybka gra, która nie wymaga wymyślnej strategii, ale daje bardzo duże pole do kombinowania i utrudniania gry współgraczom.

INFORMACJE O GRZE

SERIA WYDAWNICZA: Gold Edition
TYP GRY: familijne
PROJEKTANT: Eric Foster
WYDAWNICTWO: Alexander
ROK WYDANIA: 2019
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 10-15 min
CENA: ~ 40 zł
LINK DO GRY: https://bit.ly/UcieczkaZLochu

Udanej rozgrywki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *