Zdaję sobie sprawę, że historia raczej nie jest ulubionym przedmiotem wielu uczniów, a dzieje się to przez to, że najczęściej muszą oni się uczyć dat na pamięć, co jest nudne i bezsensowne jak flaki z olejem. Historii powinno się uczyć na zasadzie przyczyn i skutków, a to jest znacznie ciekawsze i przyjemniejsze.

Sama jestem ogromną wielbicielką historii i przez długi czas marzyła mi się praca jako archeolog. Jak widać nie wyszło mi badanie przeszłości, ale historia nadal jest obecna w moim życiu, czy też w postaci książek, filmów, seriali czy… gier! 😀

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci grę edukacyjną Historia Polski od Kapitana Nauki, która zrobiła na mnie wielkie wrażenie i uważam, że spodoba się nawet tym, którzy za historią jakoś wybitnie nie przepadają.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Opakowanie tej gry edukacyjnej, jest kwadratem otwieranym od dołu o takiej samej wielkości jak Na tropie angielskich słówek,o których pisłam już jakiś czas temu. Z kolei w środku Historii Polski znajdziesz:

  • 55 kart:
    • 30 kart z pytaniami,
    • 15 kart do gry obserwacyjnej,
    • 10 kart ruchu,
  • 5 pionków,
  • kostkę,
  • planszę,
  • instrukcję.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Gra jest klasycznym i wszystkim dobrze znanym wyścigiem, czyli zwycięzcą zostaje osoba, której jako pierwszej uda się przekroczyć linię mety. Jednakże oprócz tego celu, Historia Polski stara się przemycić ogromną wiedzę historyczną, ale o tym, będzie w dalszej części wpisu.

PRZYGOTOWANIE

Przygotowanie do rozgrywki jest banalnie proste i zajmuje jakąś minutę. Zacznij od rozłożenia planszy w dogodnym dla wszystkich graczy miejscu. Następnie, gracze wybierają kolory swoich pionków i ustawiają je przed polem startowym. W kolejnym kroku, należy rozdzielić kolorystycznie karty i dokładnie potasować oba stosy. Gdy to zrobisz, odłóż je obok planszy tłem do góry.

ZASADY GRY

Wszyscy gracze rzucają kostką i ten, któremu uda się wyrzucić 1 lub 6, może postawić swój pionek na polu startowym i tym samym jego gra się rozpoczyna. Wszyscy uczestnicy, przemieszczają się po planszy o tyle oczek, ile wskaże kostka. W sytuacji, gdy pionki zatrzymają się na polu, z którego rozpoczyna się strzałka, po wykonaniu zadania przypisanego do konkretnego koloru, gracz musi przesunąć swój pionek na pole, które wskazuje strzałka. Może to być ruch zarówno do przodu jak i do tyłu.

Wszystkie pola na planszy, występują tylko w trzech kolorach i w zależności od tego, na jakim polu się zatrzymamy, musimy postąpić według poniższych instrukcji:

  • POLE NIEBIESKIE oznacza to, że gracz sięga po kartę ze stosu z niebieskim rewersem. Jeśli na niej znajdują się okrągłe ilustracje, to kartę należy umieścić w widocznym dla wszystkich graczy miejscu, poniważ wszyscy ścigają się komu jako pierwszemu uda się odnaleźć fragment ilustracji z kółka na planszy. Osoba, która zrobi to najszybciej, musi wskazać odpowiednie miejsce na planszy i krzyknąć: HISTORIA!, dzięki temu może przesunąć swój pionek o 2 pola do przodu. Natomiast, jeśli na karcie znajduje się informacja tekstowa, to gracz wykonuje polecenie, które się na niej znajduje.
  • POLE CZERWONE to pociągniecię przez następnego w kolejce gracza karty i odczytanie jednego z trzech pytań znajdujących się na karcie. Gracz, który zatrzymał się na czerwonym polu, wybiera sobie numer od 1 do 3 i jeśli uda mu się poprawnie odpowiedzieć na pytanie, to przesuwa swój pionek o 1 pole do przodu. Jeśli nie, to pozostaje na swoim miejscu.
  • POLE POMARAŃCZOWE jest polem neutralnym i po zatrzymaniu się na nim, gracz nie musi wykonować żadnego zadania. Chyba, że jest one oznaczone strzałką, ale o tym już pisałam wcześniej 🙂

ZAKOŃCZENIE

Gra kończy się w momencie, gdy pierwszy gracz przekroczy pole mety lub gdy zrobią to wszyscy uczestnicy.

ASPEKT EDUKACYJNY

Gra Historia Polski od Kapitana Nauki może okazać się genialnym sposobem na zdobywanie historycznej wiedzy przez uczniów. Dzięki wielu rozgrywkom, wiedza, która kryje się w grze, sama wchodzi do głowy i dzieci mimochodem zapamiętują historyczne fakty.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Gra świetnie sprawdzi się zarówno w warunkach domowych, jak i w szkole podczas lekcji historii, zajęć dodatkowych czy świetlicowych. Z pewnością okaże się strzałem w dziesiątkę dla dzieci, które uwielbiają historię, ale pomocna będzie także tym osobom, które niekoniecznie przepadają za nauką historii. Dzięki rozgrywom, nawet nie zauważą, jak wiele będę w stanie zapamiętać 🙂

ZALETY

  • proste i nieskomplikowane zasady, które można opanować w mgnieniu oka,
  • prawie 100 pytań dotyczących historii Polski z różnych okresów,
  • przyciągające oko barwne ilustracje, które zawierają wiele szczegółów,
  • gra rozwija spostrzegawczość oraz pamięć,
  • nauka historii w przyjemny i „bezbolesny” sposób,
  • dobrej jakości wykonanie,
  • ciekawie przygotowane pytania, które dotyczą historii Polski przez wszystkie stulecia,

MOJA OPINIA

Historia Polski od Kapitana Nauki to moim zdaniem świetna gra edukacyjna, która zawiera ogromną ilość wiedzy historycznej. Zarówno, osoby, które lubią tą dziedzinę nauki, ale również ci, którzy za nią nie przepadają, będą się dobrze bawić podczas rozgrywki. Ogromnym plusem jest to, że gra dodatkowo ćwiczy spostrzegwczość i pamięć graczy, dzięki czemu tym bardziej uważam, że warto mieć ją w domu 🙂

INFORMACJE O GRZE

TYP GRY: familijne, edukacyjne
PROJEKTANT: Hubert Bobrowski
ILUSTRACJE: Zuzanna Wollny
WYDAWNICTWO: Kapitan Nauka
ROK WYDANIA: 2020
LICZBA GRACZY: 2+
WIEK GRACZY: 7+
CZAS ROZGRYWKI: 30 min
CENA: ~ 36 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/HistoriaPolski_KAPITANNAUKA

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

A póki co, trzymaj się ciepło!

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to