Znacie grę Abyss? Ja co prawda o niej słyszałam, ale jakoś nigdy wybitnie mnie nie ciekawiła, aż do momentu wydania mniejszej i uproszczonej wersji gry jaką jest Konspiracja. W dzisiejszym wpisie opowiem Ci trochę więcej o tej rebelowej nowości, jednakże nie znajdziesz tu porównania z oryginalnym Abyssem, ponieważ nie miałam jeszcze w okazji w niego zagrać.

Więc aby nie wprowadzać zamętu, postanowiłam celowo pominąć porównanie i w tym wpisie skupić się tylko na przybliżeniu zasad Konspiracji. Żeby już nie przydłużać, zapraszam do lektury 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Konspiracja to mała gra, która zapakowana jest w dość małe, ale metalowe pudełko. Swoim rozmiarem i wyglądem przypomina Cardline: Zwierzęta czy Timeline: Wiedza ogólna. Czymś co jednak wyróżnia tą grę, jest to, że rebel wydaje ją w dwóch wersjach kolorystycznych – niebieskiej i fioletowej. W tym miejscu pragnę tylko podkreślić, że kolor pudełka nie wpływa na komponenty, które znajdują się w środku.

A skoro już o zawartości Konspiracji mowa, to po otwarciu, Twoim oczom ukaże się:

  • 85 kart,
  • 21 żetonów:
    • 20 żetonów herbów,
    • 1 żeton perły,
    • 1 żeton Władcy Pereł.
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Konspiracja ma dość polityczny cel, ponieważ Twoim zadaniem będzie przekonanie lordów do Twojej wizji podwodnego królestwa. Musisz stworzyć najbardziej wpływową izbę, a gdy Ci się to powiedzie zyskasz władzę i przejmiesz kontrolę nad Oceanicznym Senatem.

Aby osiągnąć swój cel, musisz musisz zebrać najbardziej wpływowych lordów w każdym z kolorów oraz stworzyć tak silną koalicję lordów w jednym kolorze, jak tylko jest to możliwe. Punkty zdobywasz również za kontrolowane miejsca oraz ilość zebranych pereł. Gdy uda Ci się umiejętnie połączyć te wszystkie składowe, już nic nie stanie na przeszkodzie Twojej władzy!

PRZYGOTOWANIE

Aby móc cieszyć się rozgrywką, musisz poświęcić dosłownie jakieś 2 minuty na przygotowanie kart. Zacznij od potasowania kart lordów, a następnie stwórz z nich talię. Umieść ją zakrytą na środku stołu tak aby, każdy z graczy mógł do niej swobodnie sięgnąć. Musisz pamiętać również o tym, aby zostawić obok trochę miejsca, ponieważ koło tej talii będziesz umieszczał odrzucone karty w 5 kolorystycznych stosach. Następnie, potasuj karty miejsc i zrób z nich talię, którą należy umieścić pod talią lordów. Odkryj również pierwszą kartę i połóż ją obok stosu. Kolejnym krokiem jest umieszczenie na środku żetonu Władcy pereł oraz karty pereł, na której umieść znacznika na polu 0. Ostatnim etapem przygotowania do rozgrywki jest wybranie 5 żetonów herbów (po 1 w każdym z 5 kolorów) oraz wybranie gracza rozpoczynającego.

ZASADY

Podczas rozgrywki, każdy uczestnik w swojej turze musi wykonać 2 kroki:

  • REKRUTACJA LORDÓW – wybierasz od 1 do 3 lordów z talii kart lub bierzesz wszystkich odrzuconych lordów w konkretnym kolorze,
  • ZWIĘKSZENIE IZBY – umieszczasz zrekrutowanych lordów w swojej izbie i aktywujesz zdolności położonych kart.

ZAKOŃCZENIE

Gra kończy się w momencie ukończenia izby, czyli umieszczenie ostatniego lorda, przez jednego z graczy. Pozostali gracze kończą wtedy swoje tury i następuje proces liczenia punktów. Uczestnicy punktują za:

  • POSIADANYCH LORDÓW – suma punktów TYLKO najbardziej wpływowych lordów z danego koloru, na których znajdują się żetony herbów (maksymalnie możesz punktować za 5 lordów, jeśli uda zgromadzić Ci się przedstawicieli wszystkich 5 kolorów),
  • KONTROLOWANE MIEJSCA – zliczasz punkty z kart miejsc, jakie udało Ci się zebrać podczas rozgrywki,
  • NAJWIĘKSZĄ KOALICJĘ – jeśli udało Ci się zebrać kilku przedstawicieli w jednym kolorze, którzy ze sobą sąsiadują (stykają się bokami), to każdy lord, jest warty 3 punkty (np. w Twojej izbie znajduje się 5 lordów w kolorze fioletowym, którzy spełniają warunki koalicji, to na koniec gry, zyskujesz dodatkowe 15 punktów),
  • TYTUŁ WŁADCY PEREŁ – otrzymuje gracz, który na koniec gry zgromadził najwięcej pereł i może doliczyć sobie dodatkowe 5 punktów.

Grę wygrywa gracz, któremu udało zdobyć się najwięcej punktów. W sytuacji remisu, zwycięzcą zostaje gracz, który zebrał więcej pereł, a jeśli i tu gracze mają taką samą ilość punktów, to współdzielą oni swoje zwycięstwo. Ale nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby rozegrać kolejną partyjkę Konspiracji aby wyłonić zwycięzce 😀

KARTY LORDÓW

Chciałabym zatrzymać się jeszcze chwilę przy wyglądzie kart lordów, których grafiki naprawdę zachwycają. W każdej gildii znajdziesz 12 lordów i w lewym górnym rogu karty, umieszczono wartość karty, która waha się od 0 do 6. Tuż pod nią, znajdziesz symbol gildii, do której przynależy dany lord – może być to:

  • muszla – lordowie z izby zielonej,
  • macka – lordowie z izby niebieskiej
  • meduza – lordowie z izby fioletowej,
  • konik morski – lordowie z izby żółtej,
  • szczypce – lordowie z izby czerwonej.

Kolejny symbol jaki umieszczono na karcie, zobaczysz w prawym dolnym rogu. Może być to złoty lub srebrny klucz, perły lub specjalna funkcja, która reprezentuje dodatkową moc danego lorda.

CZAS ROZGRYWKI

W większość gier jakie mam w mojej kolekcji, gram głównie z Mężem, dlatego też często udaje się nam rozegrać partyjkę w dużo krótszym czasie niż podane jest to przez wydawnictwo. Tak też jest w przypadku karcianki z tego wpisu. Jedną partyjkę Konspiracji ogrywamy w jakieś 15 minut i jest to czas, w którym uwzględniamy zarówno przygotowanie do gry jak i jej spakowanie. Czas się znacząco wydłuża w momencie, gdy dołączają do nas inni gracze i wtedy rzeczywiście rozgrywka może trwać pół godziny.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Konspiracja, to familijna gra karciana, która spodoba się graczom, którzy rozpoczynają swoją przygodę z planszówkami. Dzięki swoim prostym zasadom, szybko zaskarbi sobie fanów, a co za tym idzie być może zaciekawi ich na tyle, aby zgłębić oryginalną grę.

W Konspirację może zagrać minimum 2 graczy, a maksymalnie w rozgrywce może wziąć udział 4. Jeśli chodzi o wiek uczestników, to według informacji od wydawcy, poradzą sobie z nią już ośmiolatkowie.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ zachwycające pełne szczegółów grafiki stworzeń i miejsc,
+ mały format, który umożliwia zabranie gry ze sobą praktycznie wszędzie,
+ fajne wprowadzenie do uniwersum Abyss, jeśli ktoś nie zna oryginalnej gry,
+ banalne zasady gry,
+ szybka i dynamiczna rozgrywka (zwłaszcza dla 2 osób),
+ dość spora regrywalność,
+ możliwość lekkiego pogłówkownia.
+ / – bardzo duża losowość,
+ / – wynik często zależy od szczęścia.

MOJA OPINIA

Jeśli szukasz prostej i szybkiej karcianki, która całkiem dobrze działa na dwie osoby, to Konspiracja przypadnie Ci do gustu. Dla mnie jest to fajna propozycja na wieczór, kiedy chce się w coś zagrać, ale niekoniecznie jakoś wybitnie wysilać. Ma banalne zasady, które można opanować już po kilku rundach, dlatego też ma niski próg wejścia i spodoba się początkującym graczom. Co prawda o wyniku może decydować w głównej mierze szczęście, jednakże mnie osobiście to jakoś wybitnie nie przeszkadza.

Ponadto, jeśli nie znasz jeszcze oryginalnej, dużej gry, Abyss, to Konspiracja może okazać się fajnym wprowadzeniem do tego podwodnego świata. Nie ukrywam, że ta mała wersja zachęciła mnie do zainteresowania się starszym pierwowzorem i być może niedługo Abyss znajdzie się w naszej kolekcji 😀

INFORMACJE O GRZE

SERIA: Universum Abyss
MECHANIKA: card drafting, pattern building, set collection, tile placement
TYP GRY: familijne, karciane
PROJEKTANCI: Bruno Cathala, Charles Chevallier
ILUSTRACJE: Pascal Quidault
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 30 minut
CENA: ~ 50 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *