Zamki Toskanii to była jedna z rebelowych nowości, której nie mogłam się doczekać, gdy tylko zobaczyłam zapowiedź gry. Po pierwsze, było to spowodowane temtatyką gry – klimat zamków i historii (a dokładniej renesansu), a po drugie z uwagi na mechanikę gry i ogromną ilość elementów.

Gdy gra do mnie dotarła, to byłam zachwycona – Zamki Toskanii naprawdę robią wrażenie. Jak się szybko okazało, tak samo cieszył się z tej gry Miłek, bo miał całą masę komponentów do wypchnięcia, a ja dzięki temu miałam możliwość wypić ciepłą kawę 😀 Także, jak sami widzicie, jest to idealny przykład win – win situation.

Jako, że Szef dał nam ostatnio więcej luzu i czasu na ogrywanie planszówek, to mieliśmy okazję dość dobrze zapoznać się z Zamkami Toskanii co poskutkowało szybszym pojawieniem się recenzji. Standardowo w tym wpisie znajdziesz opis rozgrwyki, skrócone zasady oraz nasze wrażenia 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Zamki Toskanii zachwycają prostotą graficzną i już po samym pudełku można stwierdzić, że jest to gra, która oddaje hołd klasykom takim jak np. Zamki Burgundii. Z reszątą, obie te gry mają dokładnie tego samego autora, więc nie ma się co dziwić 😀 Co więcej, opakowanie ma piękny głęboki kolor zieleni i w centralnym punkcie okładki, widnieje złota kołatka z wizerunkiem lwa. Z kolei jeśli chodzi o wymiary pudłka, to jest ono naprawdę sporych rozmiarów, a może o tym świadczyć fakt, że jest większe od Łąki czy 7 Cudów Świata o dobre 2 cm.

W środku natomiast nie znajdziesz żadnej wypraski, w której mógłbyś ułożyć poniższe elementy:

  • planszę punktacji,
  • 4 planszetki graczy,
  • 12 kafli posiadłości,
  • 157 żetonów,
    • po 22 żetony dla każdego z graczy,
    • 32 żetony neutralne,
    • 4 wioski (pomarańczowe),
    • 4 żetony rolnictwa (jasnozielone),
    • 3 wozy (beżowe),
    • 3 klasztory (żółte)
    • 3 kamieniołomy (szare),
    • 2 miasta (czerwone),
    • 1 zajazd (niebieski),
    • 1 zamek (ciemnozielony),
    • 1 zamek początkowy (ciemnozielony, dwustronny),
    • 25 żetonów bonusowych.
  • 150 kart,
  • 42 drewniane elementy,
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

W Zamkach Toskanii będziesz miał okazję wcielić się w toskańskiego księcia z XV wieku. Twoim zadaniem będzie rozbudowywanie i rozwijanie swojej posiadłości aby zdobyć jak najwięcej punktów, które na koniec gry, zapewnią Ci zwycięstwo.

PRZYGOTOWANIE

ELEMENTY WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH GRACZY


Zacznij od złożenia planszy punktacji i umieszczenia jej w centralnym miejscu stołu, tak aby każdy z graczy miał do niej swobodny dostęp. Następnie, potasuj dokładnie wszystkie karty włości i umieść je obok planszy w zakrytym stosie. To samo zrób z kartami dochodu. W kolejnym kroku, rozłóż żetony bonusowe w posortowanych 5 odkrytych stosach. Żetony bonusowe za kolor, ułóż dookoła planszy „I” do góry.

Drewniane elementy zasobów, (czyli marmur, robotników i niebieskie sześciokąty) posegreguj i umieść obok żetonów bonusowych. W ten sposób stworzyłeś pulę zasobów. W kolejnym kroku, pomieszaj neutralne żetony (z jasnobeżowymi rewersami) i ułóż je zakryte w kilku stosach pod planszą główną, a następnie odsłoń 8 z nich i ułóż je w 2 rzędach po 4 żetony w każdym.

ELEMENTY DLA POJEDYNCZYCH GRACZY

Każdy gracz wybiera swój kolor, a następnie otrzymuje:

  • 2 drewniane znaczniki w swoim kolorze, które umieszcza na planszy głównej,
  • dwustronny żeton 50/100 punktów w swoim kolorze,
  • pionową planszetkę gracza,
  • 22 żetony włości (z reweresm w swoim kolorze),
  • 3 planszetki ABC.

Dwustronny sześciokątny zielony żeton odłóż na bok, a pozostałe żetony pomieszaj i utwórz z nich 3 zakryte stosy po 7 żetonów. Następnie, umieść je na swojej planszetce na 3 polach w górnej części.

W kolejnym kroku, wybierz gracza rozpoczynającego i wykonaj jeszcze kilka czynności, a mianowcie, dobierz 5 kart włości z talii i nie pokazuj ich pozostałym uczestnikom. Dalej, ułoż swoją planszetkę z 3 kafli ABC, które muszą stykać się 3 polami. Następnie, na jednym z ciemnozielonych pól należy umieścić swój (dwustronny) zamek początkowy. Ostatnim krokiem jaki trzeba wykonać przed rozpoczęciem rozgrywki jest wybranie jednego żetonu bonusowego przez każdego z graczy i umieszczenie go przy swojej planszetce obok odpowiedniego symbolu.

ZASADY

Zamki Toskanii składają się z 3 faz, w której gracze rozgrywają rundy. Każda z nich przebiega dokładnie tak samo. W każdej turze, uczestnicy mają do wykonania jedną z 3 akcji. Mogą dobrać karty, wziąć kafelek lub umieścić kafelek na planszetce z regionami.

AKCJA POBIERANIA KAFELKA

Jeśli decydujesz się na tą akcję, to zawsze wybierasz kafelek ze środka. Po wybraniu żetonu, który Ci odpowiada, umieść ją na swojej planszy gracza w odpowiednium polu, a następnie na pustym miejscu na środku stołu, umieść jeden ze swoich kafelków. Pamiętaj o tym, że najpierw zawsze bierzesz płytkę ze stostu po lewej. Kiedy pierwszy stos jednego z uczestników wyczerpie się, bieżąca runda dobiega końca i rozpoczyna się punktacja kończąca rundę.

AKCJA UMIESZCZANIA KAFELKA

Jeśli chcesz położyć kafelek, musisz mieć na ręce dwie karty w takim samym kolorze jak zagrywany żeton. W sytuacji, gdy brakuje Ci jednej z kart, możesz wtedy zastąpić ją robotnikiem lub dwiema takimi samymi kartami w innym kolorze.

Umieszczenie kafelka, daje Ci możliwość otrzymania unikalnej korzyści, jaka przypisana jest do konkretnego regionu. Takim bonusem może być np.

  • pociągniecie dodatkowych kart,
  • otrzymanie dodatkowych punktów lub zasobów,
  • umieszczenie dodatkowego żetonu na swojej planszetce,
  • otrzymacie dodatkowych żetonów bonusowych,
  • zgarnięcie jokera,
  • wykonanie dodatkowej akcji.

W sytuacji, gdy położony kafelek jest ostatnim, który wchodzi w skład regionu (czyli grupy pól w tym samym kolorze), to natychmiast otrzymujesz dodatkowe punkty. 1 punkt za region obehmujący 1 pole, 3 punkty za 2 pola oraz 6 punktów za region składający się z 3 pól w tym samym kolorze.

Gra przebiega dokładnie w taki sam sposób w dwóch kolejnych fazach.

ZAKOŃCZENIE

Rozgrywka kończy się, gdy gracze rozegrają 3 fazę. Należy zliczyć wszystkie punkty, które zpstały zdobyte w ostatniej części gry, a następnie przeprowadzić końcowe punktowanie, w którym gracze otrzymują dodatkowe punkty na torze czerwonym.

Zwycięzcą zostaje gracz, któremu udało się zdobyć najwięcej punktów na czerwonym torze punktacji. W sytuacji remisu, wygrywa gracz, któremu pozostało więcej pustych pól, a jeśli remis nadal się utzrymuje, to zwycięza gracz z większą ilością punktów na torze zielonym.

PUNKTOWANIE

Na planszy głównej, znajdują się dwa tory punktacji, więc jak już sam możesz się domyślić będzie to tutaj wyglądało troszkę inaczej niż standardowe zliczenie punktów. W trakcie rozgrywki, gracze mogą zdobyć punkty na dwóch torach:

  • ZEWNĘTRZNY ZIELONY – tutaj zliczasz punkty, jakie udało Ci się zdobyć w trakcie rundy,
  • WEWNĘTRZNY CZERWONY – służy do zliczania punktów, jakie udało Ci się zebrać w każdej z 3 faz, czyli dodajesz punkty zwycięstwa zdobyte na zielonym toorze.

Brzmi skomplikowanie? Już tłumaczę. Załóżmy, że w pierwszej fazie uda Ci się zdobyć 8 punktów, to umieszczasz swój znacznik dokładnie na polu 8 na torze czerwonym. Jeśli w kolejnej fazie zdobędziesz 10 punktów, to przy punktowaniu Twój znacznik na torze czerwonym przesuwa się o 18 punktów, czyli dotychczas łącznie udało Ci się zebrać 26 punktów.

CZAS ROZGRYWKI

Nie będę ukrywać, że Zamki Toskanii to raczej długa gra, której rozgywka może trwać od 45 do 60 minut. Pierwsza rozgrywka w naszym przypadku była dość długa i zeszło nam trochę ponad godzinę, ale to dlatego, że musieliśmy grać z instrukcją, bo dopiero uczyliśmy się zależności i zasad. Po jakimś czasie, rzeczywiście, grając w dwie osoby jesteśmy w stanie wyrobić się z rozgrywką w 30-45 minut. Przy większej ilości uczestników, siłą rzeczy czas się trochę wydłuży.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Zamki Toskanii to gra, która przypadnie do gustu graczom, którzy nie tylko lubią zamkowy klimat, ale również są fanami strategicznych planszówek. Całkiem dobrze działa na 2 osoby, jednakże przy większej ilości graczy (maksymalnie może w nią zagrać 4 osoby), Zamki Toskanii tylko zyskują. Jeśli chodzi o wiek uczestników, to wydawnictwo określiło go na 10+, jednakże w sutuacji, gdy Twoje dziecko jest już ograne i jego/jej przygda z planszówkami rozpoczęła się wcześniej, to według mnie, zasady opanują nawet młodsi gracze.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ proste zasady gry, opierające się na 3 akcjach,
+ możliwość pokombinowania i wypróbowania różnych strategii,
+ rozwija myślenie taktycze i straregiczne,
+ zasady nie zmieniają się w poszczególnych fazach,
+ jest to jeden z lżejszych tytułów, w którym nie trzeba aż tak móżdżyć,
+ ogromne pole do popisu przy tworzeniu kombosów,
+ klasyczna oprawa graficzna.
– OGROMNE pudełko, które jest wyższe od standardowych dużych gier,
– brak wypraski na poszczególne elementy więc wszystko w środku lata,
+ / – dość długi czas przygotowania do rozgrywki,

MOJA OPINIA

Zamki Toskanii za każdym razem zapewniają nam przyjemną rozgywkę, podczas której możemy rozruszać szare komórki, a przy okazji dobrze się bawić. Bardzo podoba mi się klasyczny i lekko oldschoolowy wygląd tej i gry, który pasuje do renesansowej tematyki. Co więcej, gra wykonana jest z dbałością o szczegóły i według mnie jest to jeden z bogatszych, jeśli chodzi o ilość komponentów, tytułów, jaki mamy w kolekcji.

Jeśli chodzi o nasze wrażenia z gry, to osobiście byłam zaskoczona prostotą zasad, ponieważ długa instrukacja początkowo mogła sprawiać mylne wrażenie. Oczywiście, jest tam sporo zależności, ale wszystko idzie zapamiętać już w trakcie jednej rozgrywki. Uważam, że Zamki Toskanii to naprawdę ciekawy tytuł, który jest na tyle prosty, że bez obaw mogą zagrać osoby, które rozpoczynają swoją planszówkową przygodę, a jednoczśnie daje możliwości pokombinowania i rozwijania strategii i tworzenia kombinacji bonusowcyh, które przypadną do gustu bardziej zaawansowanym graczom.

Od siebie grę mogę polecić z czystym sumieniem i jestem przekonana, że często będzie gościć na naszym stole 🙂

INFORMACJE O GRZE

MECHANIKA GRY: grid coverage, hexagon grid, modular board, set collection, tile placement, variable set-up
TYP GRY: strategiczne, budowanie terytorium
PROJEKTANT: Stefan Feld
ILUSTRACJE: Antje Stephan, Claus Stephan
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: 45-60 minut
CENA: ~ 140 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *