Pamiętam, że gdy byłam dzieckiem bardzo lubiłam bawić się w kalambury. Jako, że moje umiejętności artystyczne nie są na jakimś wysokim poziomie, to zawsze moim rodzicom było ciężko odgadnąć to, co sobie wymyśliłam. Oczywiście dołóż do tego dziecięcą wyobraźnie, więc hasło od razu zyskuje +1000 do trudności 😀

Bardzo się ucieszyłam, gdy zobaczyłam, że wydawnictwo Rebel, ma w swojej ofercie odświeżoną i podkręconą wersję kalamburów, w których nie trzeba rysować! Wystarzczy układać hasła z gotowych grafik znajdujących się na przezroczystych kartach. Z pewnością jest to coś dla takich osób jak ja, których talent do rysowania kończy się na patyczkowym ludziku! 😀

W dzisiejszym wpisie, chciałabym dokładaniej przybliżyć Ci grę Imago 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Imago to gra, której opakowanie jest idealnie dopasowane do jej zawartości. Nie zajmuje zbyt dużo miejsca jest średniej wielkości oraz zostało solidnie wykonane. W środku natomiast znajduje się:

  • 60 przezroczystych kart,
  • 65 kart Enigmy,
  • 25 żetonów o wartości 1,
  • 10 żetonów o wartości 3,
  • instrukcja.
Stos kart Enigmy

ZASADY I CEL GRY

Celem Imago jest zdobycie jak największej ilości punktów, a można to zrobić na kilka sposobów. Pierwszym z nich, jest odgadywanie haseł (z kart Enigm), a drugi to pomaganie innym graczom w ich odgadywaniu.

Jeśli chodzi o przygotowanie do gry, to w tym wypadku jest banalnie proste i jedyne co musisz wcześniej zrobić to rozłożyć wszystkie przezroczyste karty w formie koła (pamiętaj aby środek pozostał pusty), tak aby wszystkie grafiki, które się na nich znajdują były widoczne dla wszystkich graczy. Następnie, potasuj wszystkie karty Enigmy z hasłami i odłóż je na bok. Teraz, oficjalnie można rozpoczynać rozgrywkę.

Rozpoczynający grę gracz, ciągnie kartę Enigmy, a następnie jedna z pozostałych osób mówi cyfrę od 1 do 8. Podany numer, jest numerem hasła, które musi zostać przedstawione przez gracza. Jeśli zdarzy się tak, że nie zna on hasła, to może wykorzystać zagadkę, znajdującą się poniżej lub powyżej. Nie muszę chyba mówić, że hasło zostaje tajemnicą aż do odgadnięcia przez jednego z graczy. Jedyną rzeczą, o której należy poinformować pozostałych uczestników jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki, to kategoria, do której należy hasło. To ma być dla nich takie małe ułatwienie i nakierowanie na poprawną odpowiedź.

Gdy wszystkie powyższe kroki zostały wykonane, gracz może rozpocząć przedstawianie hasła za pomocą przezroczystych kart. Ilość kart, które wykorzysta zależy tylko i wyłącznie od niego. Ponadto, jeśli chodzi i układanie kart, to może on:

  • rozkładać,
  • przesuwać,
  • układać w sekwencjach,
  • nakładać kilka kart na siebie,
  • zasłonić fragment palcem,
  • animować.

Tak na dobrą sprawę, wszystkie chwyty są dozwolone i jedynym ograniczeniem jest własna wyobraźnia. Jednakże trzeba pamiętać o trzech czynnościach, które są zabronione, aby nie psuć zabawy. Gracz nie może:

  • mówić oraz wydawać żadnych dźwięków,
  • układać liter i liczb,
  • gestykulować.

PUNKTACJA

Jeśli któryś z graczy odgadnie układane hasło, to po 1 punkcie otrzymuje zarówno ten, który podał poprawną odpowiedź, jak i przedstawiający zagadkę. Natomiast, gdy z ust kilku graczy w tym samym momencie padnie poprawne hasło, to wszyscy otrzymują po 1 punkcie.

Jeśli hasło nie zostanie odgadnięte to nic się nie dzieje. Po prostu nikt nie otrzymuje punktów i rozpoczyna się kolejna runda. Wykorzystane karty, należy ponownie umieścić w okręgu, a kolejny gracz, losuje kartę Enigmy.

Żetony punktów

ZAKOŃCZENIE

Gra kończy się, gdy każdy gracz przedstawi po dwa hasła znajdujących się na kartach Enigmy. Zwycięża gracz, któremu udało się zgromadzić największą ilość punktów. W przypadku remisu, można rozegrać jeszcze jedną turę, aby wyłonić zwycięzcę.

Tak na dobrą sprawę, gra może być kontynuowana do momentu póki wszyscy dobrze się bawią, nawet gdy każdy gracz przedstawi po dwa hasła, a punkty się skończą.

Przykładowe ilustracje znajdujące się na przezroczystych kartach

CZAS ROZGRYWKI

Przewidywany czas rozgrywki to około 30 minut. Według mnie jest on podany bardzo orientacyjnie i z pewnością może się wydłużyć. Zwłaszcza gdy wszyscy się dobrze bawią i nie chcą za szybko kończyć gry.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Jest to zdecydowanie gra towarzyska i sprawdzi się podczas spotkania ze znajomymi. Nie oznacza to jednak, że nie można w nią zagrać z najmłodszymi graczami. Zgadzam się do tego, że dzieci mogą mieć trudności z odgadywaniem niektórych haseł, ale można to rozwiązać w bardzo prosty sposób – wymyślając własne.

Karty Enigmy z hasłami do odgadnięcia

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Aby móc rzeczywiście cieszyć się rozgrywką, to warto zagrać w nią gdy graczy jest zdecydowanie więcej niż 3. Maksymalna ilość osób to 8. My póki co, graliśmy z Mężem we dwójkę. Nie jest to niemożliwe, ale gra jest zdecydowanie bardziej wymagająca. W końcu, tylko jedna osoba musi odgadywać hasła.

Jeśli chodzi o wiek, to gra dedykowana osobom od 12 roku życia, jednakże tak jak pisałam wcześniej można zaproponować ją młodszym uczestnikom, ale na własnych zasadach i hasłach.

Próba ułożenia jednego z haseł znajdującego się na karcie Enigmy

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
+ Największą zaletą Imago jest z pewnością odświeżenie tradycujnych kalambur.
+ Przezroczyste karty są świetnej jakości. Kolorowy nadruk się nie ściera i są wykonane z niełamiąjącego się materiału.
+ Ilość haseł do odgadnięcia jest po prostu ogromna. Znajdują się tam przeróżne kategorie, także ciężko będzie się szybko znudzić tymi samymi hasłami do odgadnięcia.
bardzo interesujące hasła.
+ Proste grafiki pobudzają kreatywność i wyobraźnię graczy.
+ Z pewnością przy Imago ciężko jest się nie śmiać 🙂

– Podczas rozgrywki gracznie nie mogą gestykululować oraz mówić, co może okazać się dość wymagające dla niektórych osób. Wymaga to sporej dyscypliny.
– Niektóre hasła są bardzo trudne do odgadnięcia oraz jeszcze trudniej jest je przedstawić za pomocą grafik. Z kolei niektóre kategorie zbyt obszerne.

MOJA OPINIA

Z pewnością jest to jedna z fajnieszych gier towarzyskich, która się tak łatwo nie znudzi. Projektanci zadbali o to aby wybór (mniej lub bardziej) możliwych do przedstawienia haseł był ogromny. Na 65 dwustronnych kartach Enigmy, znajdziesz łącznie 1040 zagadek do odgadnięcia! Tak więc sam widzisz, jest tego dość sporo.

Ponadto, grafki znajdujące się na przezroczystych kartach są całkiem przyjemne dla oka, a symbole na nich przedstawione dają dość spore pole do popisu. Jedyną trudnością jaka tu występuje jest zmuszenie graczy do braku komunikowania się – przyznaję się bez bicia, dla mnie, gaduły, jest to bardzo trudne 😀 Chociaż z drugiej strony, zazwyczaj gramy z Mężem wtedy kiedy Szef śpi, więc cisza jest raczej wymagana 😀

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: Imagine
MECHANIKA GRY: card management
TYP GRY:  karciana, familijna, imprezowa, towarzyska
PROJEKTANCI: Shingo Fujita, Motoyuki Ohki, Hiromi Oikawa
ILUSTRACJE: Laura Michaud, Shingo Fujita
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2015
LICZBA GRACZY: 3 – 8
WIEK GRACZY: 12+
CZAS ROZGRYWKI: 30 min
CENA: ~ 75 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/Imago_Rebel

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *