Wiele słyszałam o kultowej grze Carcassonne, jednakże jakoś do tej pory nie było możliwości w nią zagrać. Dlatego bardzo się ucieszyłam, gdy wydawnictwo Nasza Księgarnia wypuściło na rynek grę Zamek, która pomimo innego autora (za Zamek odpowiada Reiner Knizia, a za Carcassonne Klaus-Jürgenem Wrede), niejako wchodzi w serię tej kultowej gry.

Jest to pierwsza gra w naszej kolekcji, która jest dedykowana tylko i wyłącznie dwóm graczom, co na chwilę obecną jest dla nas idealną opcją. Ponadto, jest to kolejna gra kafelkowa na naszej półce i muszę przyznać, że coraz bardziej lubimy tego typu gry.

No, ale przejdźmy już do rzeczy! 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Gra znajduje się we względnie kompaktowym opakowaniu o wymiarach 275 x 193 x 67 mm, a w środku znajdziesz:

  • 10 płytek muru;
  • 60 kafelków;
  • 18 żetonów specjalnych;
  • 2 siedziby:
    • 1 biała,
    • 1 czarna.
  • 14 poddanych:
    • 7 białych,
    • 7 czarnych.
  • instrukcja;
  • naklejka do podpisania własnego egzemplarza.

ŻETONY SPECJALNE:

Jak mogłeś zauważyć wyżej, w grze znajduje się łącznie 18 żetonów specjalnych. Twórca przygotował 9 udogodnień i każda z nich została zdublowana. Są one podzielone według tego, kiedy możesz je wykorzystać.

W TRAKCIE GRY:

  • Po zakończeniu swojej tury: Możesz rozegrać jeszcze jedną turę.
  • Po ukończeniu domu: Za każdy kafelek tworzący ukończony dom zdobywasz 2 punkty zamiast 1.
  • Po ukończeniu chlewu: Za każdy kafelek tworzący ukończony chlew zdobywasz 4 punkty zamiast 2.

NA KONIEC GRY:

  • Podczas liczenia punktów za łąki: Wybierasz 1 z kontrolowanych przez siebie łąk. Za każdą kapliczkę na tej łące zdobywasz 4 punkty zamiast 3.
  • Podczas liczenia punktów za siedzibę rodu: Do wielkości swojej siedziby rodu dodajesz 2 kafelki.
  • Zdobywasz 5 punktów. Możesz przesunąć swój pionek na torze punktów o 5 pól.
  • Wybierasz 1 z kontrolowanych przez siebie nieukończonych domów. Za każdy kafelek tworzący ten dom zdobywasz 1 punkt.
  • Wybierasz 1 z kontrolowanych przez siebie nieukończonych chlewów. Za każdy kafelek tworzący ten chlew zdobywasz 2 punkty.
  • Wybierasz 1 z kontrolowanych przez siebie nieukończonych dróg. Za każdy kafelek tworzący tę drogę zdobywasz 1 punkt.

ZASADY I CEL GRY

Celem gry, jest przejmowanie kontroli nad różnego rodzaju obszarami, których ułożenie jest całkowicie zależne od graczy, ale znajdują się wewnątrz zamku. Są to łąki, chlewy, drogi i domy. Wygrywa osoba z największą ilością punktów za kontrolowane obszary.

Zanim zaczniesz rozgrywkę, musisz najpierw ułożyć mury zamku (które są ramą dla kafelków), na których dodatkowo podczas gry, zaznacza się zdobyte punkty. Na każdym narożniku muru, czyli wieży, należy umieścić po jednym z żetonów specjalnych rewersem do dołu. Na jedną rozgrywkę przypada ich 13, a na wieży oznaczeniem punktowym 0/1 gracze ustawiają po jednym ze swoich poddanych. Następnie, pomieszaj duże kafelki i ułóż je w kilku stosach, z których będziesz je dobierał podczas rozgrywki.

Gdy przygotowania masz już za sobą, to w takim razie możesz zacząć rozgrywkę. W każdej turze, gracze wykonują 3 czynności:

  • dobranie kafelka ze stosu
  • dołożenie pociągniętego kafelka do zamku,
  • umieszczenie pracownika na dołożonym przed chwilą kaflu.

Jeśli w danym ruchu, gracz zamknie jeden z obszarów, to należy podliczyć za niego punkty i przesunąć pracownika na murze na odpowiednie pole.

DOKŁADANIE KAFELKÓW

Dokładnie kafelków nie jest takie proste, ponieważ ma swoje ograniczenia, których gracze muszą przestrzegać. Najważniejsze o czym musisz pamiętać to, aby dokładać kafelek do tego, który już się znajduje w zamku lub do pola startowego, którego oznaczenie znajdziesz na murze zamku.

Na niektórych kafelkach widnieją drogi, których nie można odcinać. Należy je kontynuować do momentu, aż droga zostanie zamknięta fontanną lub murem zamku.

Pozostałe kafelki możesz dokładać dowolnie. Nie muszą być one dopasowane do siebie. Śmiało możesz położyć kafelek z chlewem i domem obok łąki lub odwrotnie.

DOKŁADANIE PODDANYCH

Jeśli chodzi o dokładanie poddanych na kafelkach, to gracze mają 4 możliwości odłożenia ich na: drogę, dom, chlew lub łąkę. Jeśli zdecydujesz się umieścić poddanych na pierwszych trzech miejscach, to będziesz mógł ich zabrać w momencie gdy dany obszar zostanie zamknięty. Odłożenie poddanego na łące oznacza to, że zostaje on tam do końca rozrywki i dopiero wtedy będziesz mógł zebrać punkty za ten obszar.

PUNKTOWANIE

Tak jak wspominałam wyżej, zamknięcie domu, chlewu lub drogi na dowolnym etapie gry powoduje podliczenie punktów za dany obszar. Gracze zabierają swoich poddanych z tych miejsc i obliczają ile punktów udało im się zdobyć. Należy policzyć ilość kafelków, które się na niego składają, a później zsumować ilość punktów przypadających na 1 kafelek:

  • 1 punkt za dom,
  • 1 punkt za drogę,
  • 2 punkty za drogę z dybami,
  • 2 punkty za chlew.

CZAS ROZGRYWKI

Tak na dobrą sprawę, czas rozgrywki zależy od tego jak dobrze gracze zaznajomili się z grą. Gdy graliśmy z Mężem w Zamek po raz pierwszy, to zeszło nam około 60 minut, ponieważ korzystaliśmy z pomocy instrukcji, aby upewnić się, czy wszystko robimy poprawnie. Z każdą kolejną rozgrywką, szło nam coraz sprawniej, jednakże uważam, że czas jaki trzeba poświęcić na grę to jakieś 30-45 minut.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Mechanika gry nie jest bardzo skomplikowana, więc po wyjaśnieniu zasad, nawet początkujący gracze sobie poradzą, a co więcej będą oni czerpać przyjemność z rozgrywki. Fani gry Carcassonne, również powinni po nią sięgnąć, ponieważ Zamek różni się trochę od pierwowzoru.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Jest to gra dedykowana tylko i wyłącznie 2 osobom, w wieku od 8 lat wzwyż. Mechanika te gry jest jednak na tyle prosta, że powinny sobie z nią poradzić również nieco młodsze dzieci. Wiadomo, że wtedy gra niekoniecznie będzie satysfakconująca dla dorosłego i ogranego gracza, ale z pewnością sprawi ogromną frajdę dzieciom.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
+ Gra z pewnością jest solidnie i starannie wykonana, a ilustracje są cudwone. Możesz nawet zauważyć na murze Johna Snowa! 😀
+ Ma proste zasady, które po pierwszej rozgrywce można już bez trudu zapamiętać.
+ Ciężko się nią znudzić, ponieważ tak na dobrą sprawę, gra za każdym razem będzie wyglądała inaczej.
+ Kafelki są tak dobrane, że wraz z wypełnianiem murów, pozostają one na swoich miejscach i się nie przesuwają.
– Osobiście przeszkadza mi, że mury „latają” po pudełku i nie mają swojego miejsca.

MOJA OPINIA

Jest to jedna z lepszych gier na mojej półce. Od momentu kiedy ją mamy, sięgamy po nią dość często. Rozgrywka jest dynamiczna dzięki czemu ciężko znaleźć czas na nudę w oczekiwaniu na swój ruch.

Osobiście jestem ogromnie zachywcona Zamkiem i jego mechaniką. Przyznam szczerze, że ogromną radość daje mi oglądanie poszczególnych kafelków i wypatrywanie tego co się na nich znajduje. Ilustracje są po prostu CUDOWNE!

Ponadto, stwierdzam, że spodobała mi się ta kafelkowa gra i szczerze polecam jej zakup każdemu. Zwłaszcza jeśli gra się głównie we dwójkę 🙂

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: Carcassonne: The Castle
MECHANIKA GRY: tile placement
TYP GRY: strategiczna, pojedynek
PROJEKTANT: Reiner Knizia
ILUSTRACJE: Roman Kucharski
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
ROK WYDANIA: 2019
LICZBA GRACZY: 2
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 45min
CENA: ~ 75 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/Zamek_NaszaKsiegarnia

Miłej rozgrywki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *