W mojej kolekcji planszówek, pojawiła się kolejna duża i pięknie ilustrowana gra ze zwierzętami, jaką w tym roku wypuścił rebel. Mowa oczywiście o Pradawnym lesie, który powoli zaczyna cieszyć się coraz większą popularnością wśród graczy lubiących motyw fantastyki.

Podczas rozgrywki, będziesz musiał wcielić się w ducha jednego z czterech żywiołów i zrobić wszystko co w Twojej mocy aby uchronić las przed niszczycielskimi płomieniami Onibi. Na pomoc będziesz mógł wezwać Strażników lasu, którzy mają specjalne moce, dzięki którym, być może to właśnie Tobie uda się zostać Wielkim Strażnikiem lasu.

Brzmi fajnie? Zdecydowanie tak.

Czy tak jest w rzeczywistości? Tego dowiesz się z dalszej części wpisu 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Pradawny las to gra dość sporych rozmiarów. Swoją wielkością odpowiada Wsiąść do pociągu. Europa czy K2. Już samo pudełko zdradza klimat w jakim utrzymana jest ta gra i zaciekawia swoimi grafikami, które są lekko bajkowe i sugerują grę sierowaną do dzieci, ale w rzeczywistości będzie to gra fantasy dla starszych graczy. To wszystko sprawia, że aż chce się zapoznać się z zawartością jaką w sobie skrywa Pradawny las.

A skoro już o tym mowa, to po podniesieniu pokrywki w środku znajdziesz:

  • planszę kręgu duchów,
  • 4 plansze lasu,
  • 65 kart Strażników,
  • 23 karty Ognistych Waranów,
  • 4 pionki Duchów Natury,
  • pionek Świętego Drzewa,
  • 4 startowe żetony drzew obronnych,
  • 2 zasobniki drzew obronnych,
  • 45 żetonów pożarów,
  • 24 żetony cząsteczek magii,
  • 12 żetonów zwycięstwa,
  • plansza Strażników,
  • plansza Ognistego Warana,
  • 37 żetonów drzew obronnych,
  • instrukcję.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Twoim zadaniem jest wcielenie się w jednego z czterech Duchów Natury, który robi wszystko aby uratować Święte Drzewo i otaczający je las przed atakami Onibi. Aby to osiągnąć, wybierasz jedną z trzech strategii, polegających na sadzeniu drzew, zbieraniu kwiatów, które zapewnią przebudzenie Sankiego czy gaszeniu pożarów. Stawka jest bardzo wysoka – uratowanie swojego domu oraz otrzymanie tytułu Wielkiego Strażnika Lasu, dla Ducha Natury, któremu uda się odnieść zwycięstwo!

PRZYGOTOWANIE GRACZY

Gracz przygotowanie rozpoczyna od wybrania jednego z czterech Duchów Natury, a następnie dobiera wszystkie komponenty, jakie do niego przynależą. Są to:

  • 14 startowych kart Strażników,
  • startowy żeton drzewa obronnego,
  • plansza lasu,
  • pionek Ducha Natury,
  • 3 żetony zwycięstwa: 1 żeton pożaru, 1 żeton świętego kwiatu i 1 żeton drzewa obronnego.

Planszę lasu, połóż przed sobą, a następnie w jej centralnym punkcie umieść swój żeton startowy (drzewa obronnego). Następnie, połóż wszystkie żetony zwycięstwa po lewej stronie swojego lasu, a pionek Ducha Natury ustaw na odpowiednim głazie na kręgu duchów. Potasuj swoją startową talię kart Strażników i połóż ją rewersem do góry po lewej stronie swojej planszy lasu. Pozostałe elementy, które są nieużywane, odłóż do pudełka

PRZYGOTOWANIE ELEMENTÓW WSPÓLNYCH

Zacznij od umieszczenia planszy kręgu duchów na środku stołu, tak aby każdy z graczy miał do nie swobodny dostęp. Następnie, obok niej połóż planszę Strażników, a karty Strażników ułóż w 3 stosy wedługo poziomów. Potasuj każdy z nich i odłóż na planszy na opowiednich polach rewersami do góry. Odkryj po 4 wierzchnie karty z każdego stostu i ułóż je obok siebie w rzędach. W ten sposób stworzyłeś rezerwę Strażników.

Kolejnym krokiem jest poukładanie żetonów pożarów w stosy według ich wartości, a potem umieszczenie ich a odpowiednich polach na planszy obok stosów kart Strażników. Żeton o wartości 2, połóż na środku planszy kręgu duchów.

Następnie, ustaw zasobniki drzew obronnych obok planszy kręgu duchów i od razu posegreguj żetony drzew obronnych według ich wartości. Liczba poszczególnych żetonów zależy jednak od liczby osób, które biorą udział w rozgrywce.

Ostanią rzeczą, jaką należy jeszcze przygotować jest rozłożenie planszy Ognistych Waranów obok planszy kręgu duchów. Ponadto, przygotuj osobny stos z cząsteczkami magii oraz z karatami Ognistych Waranów i półóż je na odpowiednich polach tej planszy. Gdy to wszystko jest już gotowe, wybierzcie losowo Ducha Natury, który rozpocznie rozgrywkę.

ZASADY

Każda runda podczas rozgrwyki, składa się z 3 faz:

FAZA STRAŻNIKÓW

Ten etap polega na jednoczesnym wykładaniu przez wszystkich graczy, kart strażników, jakie mają na ręce. W ten sposób tworzona jest linia wsparcia. Warto podreślić, że nie ma tutaj limitu kart – każdy wykłada tyle, ile chce, ALE. Gracz natychmiast musi zakończyć swoją fazę strażników, jeśli wyciągnie trzecią kartę posiadającą symbol samotnika (w prawym górnym rogu). Oznacza to dla niego możliwość wykonania tylko jednego ruchu.

W sytuacji, gdy gracz zdecyduje, że nie potrzebuje on więcej kart w linii wsparcia, ale do tej pory znajduje się tam jeden lub dwóch samotników, uczecztnik może wykonać dwa ruchy.

FAZA AKCJI

W tej fazie, gracz może wykonać jeden lub dwa ruchy, jednakże do wyboru ma aż 5 możliwych akcji, które opiszę poniżej:

  • PRZYWOŁANIE JEDNEGO LUB WIĘCEJ STRAŻNIKÓW – polega na dobraniu karty Strażników, za sumę odpowiadającą liczbie symboli słońca, znajdujących się na wyłożonych wcześniej kartach oraz na planszy lasu.
  • UGASZENIE POŻARU – pozwala na zdobyciu żetonów pożaru za pomocą symboli kropli wody, która jest równa lub większa niż wartość pożaru.
  • DOBRANIE ŻETONU CZĄSTECZKI MAGII – dzięki temu gracz ma możliwość (w dowolnym momencie pierwszej fazy) odrzucić kartę Strażnika, która właśnie znalazła się na stosie kart odrzuconych lub zniszczyć kartę Ognistego Warana. Co więcej, żeton cząsteczki magii może już być wykorzystany w następnej rundzie.
  • PRZESUNIĘCIE SIĘ DO PRZODU NA KRĘGU DUCHÓW – zsumowanie symboli spirali (na kartach i na planszy lasu), pozwala na pzresunięcie swojego pionka na kręgu duchów o odpowiednią liczbę pól. Może on dzięki temu zyskać bonus głazu i zgarnąć jeden żeton zwycięstwa od innego gracza, jeśli ten został wcześniej wyprzedzony na torze.
  • POSADZENIE DRZEWA OBRONNEGO – decydując się na tą akcję, musisz policzyć wszystkie symbole rośliny, jakie udało Ci się zebrać. Następnie, umieszczasz na planszy tylko jedno drzewno o równej lub mniejszej wartości pamiętając o tym, aby stykało się przynajmniej jednym bokiem z innymi drzewami. Gdy ukończysz rząd lub kolumnę, możesz liczyć na dodatkowe bonusy.

KONIEC RUNDY

Po wykonaniu przez graczy wybranych akcji, przechodzimy płynnie do zakończenia tury, która również składa się z 5 faz:

  • ZAATAKOWANIE DUCHÓW NATURY PRZEZ ONIBI – w sytuacji gdy na kręgu duchów znajdują się nieugaszone pożary, gracze podliczają swoją liczbę kropel na kartach. Jeśli odpowiada ona wartości ognia lub jest ich więcej – nic się nie dzieje. Natomiast, jeśli gracz ma mniej kropel, należy dobrać karty Ognistych Waranów.
  • ATAK ONIBI NA ŚWIĘTE DRZEWO – jeśli we wcześniejszej fazie akcji, dobieraliście karty Strażników, to teraz należy na kręgu Duchów umieścić żetony pożarów. Trzeba pamiętać o tym, że gasi się je dopiero w następnej rundzie.
  • POWRÓT STRAŻNIKÓW – polega na umieszczeniu wykorzystanych kart Strażników na stosie kart odrzuconych.
  • PRZEKAZANIE ŚWIĘTEGO DRZEWA – znacznik gracza rozpoczynającego przechodzi do kolejnej osoby
  • UZUPEŁNIENIE KART STRAŻNIKÓW – dołożenie kart Strażników według poziomu.

Jeśli wszystkie powyższe rzeczy zostaną wykonane, możecie rozpocząć kolejną turę.

ZAKOŃCZENIE

Zakończenie gry następuje gdy jeden z Duchów Natury, spełni chociaż jeden warunek zwycięstwa. Gracze rozgrywają do końca bieżącą turę i sprawdzają czy warunek został wykonany.

W sytuacji, gdy kilka osób wykonało jedno z trzech zadań, należy podliczyć punkty za zebrane drzewa obronne, ugaszone pożary i zebrane kwiaty. Wtedy wygrywa Duch, któremu udało się zgromadzić największą liczbę punktów.

CZAS ROZGRYWKI

Czas jaki należy poświęcić na rozgrywkę to około 40 minut. Pierwsze próby mogą okazać się trochę dłuższe – przynajmniej tak było w naszym przypadku, ale z każdą kolejną grą szło nam coraz szybciej i sprawniej, bo po prostu znaliśmy już zasady i nie musieliśmy tak często zaglądać do instrukcji. Grając w pełnym składzie, rozgrywka siłą rzeczy się wydłuża i spokojnie może trwać nawet godzinę.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Pradawny las to gra rodzinna, którą polubią zarówno rodzice jak i dzieci. Wprawieni w planszówkowe rozgrwyki uczestnicy bez trudu powinni poradzić sobie z opanowaniem zasad, jednak dla młodszych dzieci niektóre zależności mogą okazać się ciut zawiłe. Co więcej, tytuł ten spodoba się wszystkim fanom dużej losowości oraz negatywnej interakcji, bo wbrew pozorom jest jej tu sporo i można sobie nawzajem trochę poprzeszkadzać. Tworzenie własnej talii kart, jest też tutaj kluczowym elementem, dlatego też jeśli lubisz taką mechanikę to Pradawny las może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Co do liczby graczy, to minimialnie do rozgrywki potrzebne są dwie osoby, a maksymalnie może w nią zagrać 4 graczy. Jeśli chodzi o wiek, to będzie ona odpowiednia dla dzieci powyżej 10. roku życia.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ piękne i pełne uroku ilustracje,
+ dość spora regrywalność,
+ możliwość wygrania na trzy różne sposoby,
+ ogromna liczba komponentów,
+ budowanie własnej talii,
+ wyczuwalny klimat fantasy,
+ gracze mogą wykonywać swoje akcje w tym samym czasie, przez co nie ma „przestoju” i nie wieje nudą, gdy czeka się na swoją kolej.

– figurki Duchów Natury nie chą się trzymać po złożeniu i się rozpadają,
– brak kart lub planszetek ze skróconym opisem poszczególnych faz oraz możliwych akcji jakie można wykonać (gracze mają do wglądu tylko instrukcję, która jest jedna i ogromna),
+ / – średnio działa na dwie osoby – lepiej sprawdza się w większym gronie,
+ / – trzeba sporo czasu poświęcić na jej rozłożenie,


MOJA OPINIA

Gdy pierwszy razm zobaczyłam zapowiedź Pradawnego lasu, zachwyciłam się tym tytułem. Nie chodziło wyłącznie o klimatyczną szatę graficzną ale również o połącznie wielu mechanik, które znam i lubię z innych gier. Oczekiwania były więc spore i gdy tylko kurier zapukał do drzwi i przekazał przesyłkę, od razu wzięłam się za rozpakowanie gry i złożenie komponentów. Jeszcze tego samego dnia rozegraliśmy pierwszą partię i… odrobinę się rozczarowaliśmy.

Rozgrywka okazała się dość nijaka. O ile grafika nadal nas zachwycała to cała reszta już niestety nie. Pierwsza partia strasznie się ciągnęła a liczne mechaniki, które miały być plusem tej gry, nie urozmaicały rozgrywki. Jednym słowem gra nas rozczarowała. Nie poddaliśmy się i daliśmy grze kolejne szanse, lecz nasze zdanie się nie zmieniło. Przeglądając inne recenzje, można znaleźć głosy, że gra najlepiej działa przy większej ilości osób. Nasze rozgrywki były wyłącznie dwuosobowe i to mogło mieć wpływ na naszą ocenę.

Jeśli tak jak my, gracie zazwyczaj w dwie osoby, to polecamy obejrzeć przed zakupem przykładową rozgrywkę aby przekonać się, czy Pradawny Las okaże się dla Was tym, czego szukacie.

INFORMACJE O GRZE

MECHANIKA GRY: deck, bag, and pool building, push your luck, simultaneous action selection, tile placement
TYP GRY: fantasy, gry ze zwierzętami, starożytność,
PROJEKTANT: Aske Christiansen
ILUSTRACJE: Apolline Etienne
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 40min
CENA: ~ 110 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to