Muszę przyznać, że dopiero całkiem niedawno dowiedziałam się o istnieniu tej gry. Nie jestem fanką kultury japońskiej ani chińskiej, więc tym bardziej nie za bardzo przemawiała do mnie grafika tej gry. Ale jak mówi pewne powiedzenie, że „nie ocenia się książki po okładce”, a jako nauczycielka i książkoholik powinnam o tym doskonale wiedzieć, postanowiłam dać jej szansę.
Szczerze mówiąc do wyboru, najbardziej przekonała mnie kafelkowość gry i zwykła, ludzka ciekawość. Do tej pory nie miałam jeszcze okazji zagrać w grę o takiej mechanice 🙂
No, ale do rzeczy!
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
Pudełko jest dość sporych rozmiarów, ponieważ musi pomieścić wiele elemtów, które wyglądają następująco:
- 28 płytek pól uprawnych:
- 11 zielonych,
- 9 żółtych,
- 7 różowych,
- 1 staw.
- 78 pędów:
- 28 zielonych pędów,
- 26 żółtych pędów,
- 24 różowe pędy.
- 20 kanałów nawadniania,
- 9 usprawnień,
- 46 kart celu:
- 15 niebieskich,
- 15 czerwonych
- 15 fioletowych
- 1 zielona karta cesarza
- 4 plansze graczy,
- 8 żetonów akcji,
- kość pogody,
- figurka pandy,
- figurka ogrodnika,
- instrukcja.
CEL GRY
Głównym celem graczy jest zrealizowanie odpowiedniej ilości kart celów. Co mam na myśli mówiąc odpowiedniej? Już tłumaczę. Liczba celów, które należy zrealizować podczas rozgrywki zależy od ilości graczy i wygląda to tak:
- 2 graczy musi zrealizować 9 celów,
- 3 graczy = 8 celów,
- 4 graczy – 7 celów.
Natomiast co do kart celów, to jak mogłeś wcześniej zauważyć podzielone są na 3 kategorie:
- cele pól – aby je zrealizować należy ułożyć konkretne kombinacje kolorystyczne kafli ogrodu, których wzory znajdują się na kartach.
- cele pandy – poruszając figurką pandy, należy zjeść fragmenty bambusów w odpowiednich kolorach.
- cele ogrodnika – należy wyhodować określoną liczbę bambusów w danym kolorze.
Muszę dodać jeszcze jedną istotną informację. Każdy gracz powinien trzymać swoje karty celów w tajemnicy przed innymi 🙂
ZASADY GRY
Zanim będziesz mógł zacząć rozgrywkę, wcześniej musisz się do niej przygotować. Bez obaw, nie zajmie Ci to dłużej niż jakieś 3 minuty.
Zacznij od przygotowania sobie dość sporej ilości miejsca, a następnie na środku połóż kafelek ze stawem, na którym w kolejnym kroku umieść figurkę pandy i ogrodnika. Resztę płytek potasuj i odstaw na bok rewersem do góry. W taki sam sposób przygotuj karty celów, które później posegreguj według kolorów i rozdaj każdemu graczowi po jednej karci z każdego koloru. Ostatnią rzeczą jaką musisz przygotować jest rozdzielenie lub wybranie pozostałych komponentów, czyli żetonów usprawnień i plansz graczy oraz kości pogody, potrzebnej od drugiej tury.
Mała porada: miej pod ręką opakowanie z gry, w którym znajdują się pędy bambusa i kanały nawadniające. Nie ma sensu ich wyciągać. Wystarczy, że pudełko gry umieścisz w miejscu, które będzie łatwo dostępne dla wszystkich graczy.
Skoro przygotowanie już za Tobą, to teraz możesz przejść do zasad rozgrywki. W każdej turze, gracz ma do wykonania dwie RÓŻNE akcje wybrane według własnego uznania i jedną określoną przez pogodę. Nie można wybrać dwóch identycznych czynności, chyba że kość pogody zdecyduje inaczej. Rozpiskę możliwych akcji do wykonania znajdziesz na planszy gracza, na której to, każdy gracz zaznacza dwie akcje, które chce wykonać w swojej turze, określa pogodę, odkłada kanały nawadniające, a także zjedzone przez pandę pędy bambusa.
Na samej górze palnszy gracza, znajduje się 6 symboli, które odpowiadają tym z kości pogody. W zależności od tego, co wskaże kostka, gracz może:
- zyskać dodatkową akcję, która może być identyczna z którąkolwiek z dwóch akcji standardowych, jeśli kość pogody wskaże SŁOŃCE.
- umieścić pęd bambusa na dowolnym nawodnionym polu, przestrzegając limitu czterech pędów na pole jeśli kość pogody wskaże DESZCZ.
- wykonać dwie identyczne akcje zamiast dwóch różnych jeśli ma taką ochotę i jeśli kość pogody wskaże WIATR.
- umieścić pandę na dowolnym polu, która zjada z niego pęd bambusa jeśli kość pogody wskazuje BURZĘ.
- wybrać żeton usprawnienia dostępny w zasobach i może (ale nie musi) natychmiast umieścić go na polu albo przechować na swojej planszy jeśli kość pogody wskaże CHMURY.
- wybrać dowolny warunek pogodowy i stosuje jego efekt: słońce, deszcz, wiatr, burza albo chmury jeśli kość pogody wskaże ZNAK ZAPYTANIA.
Ponadto, kolejne dwie akcje, które może wybrać z karty gracza to:
- dobranie trzech kafelków pola, z których wybiera jedną i dokłada do planszy wedle zasad wskazanych w instrukcji, a pozostałe dwie odkłada.
- wzięcie kanału nawadniającego, którego można użyć natychmiast lub później w dowolnym momencie gry.
- ruch ogrodnika w linii prostej w dowolnym kierunku, a następnie dołożenie pędu bambusa na kafelku, na którym zakończy ruch oraz na sąsiadujących kafelkach w tym samym kolorze. Trzeba pamiętać, że pędy rosną tylko na nawodnionych kafelkach.
- ruch pandą w linii prostej w dowolnym kierunku, a następnie zjedzenie pędu bambusa z pola, na którym zakończy swój ruch.
- dobranie na rękę jednej dowolnej karty celu.
CZAS ROZGRYWKI
Aby zagrać w tą grę i czerpać z tego przyjemność, trzeba nastawić się na rozgrywkę od 30-60 minut w zależności od ilości graczy. My z Mężem zazwyczaj gramy około 30-40 minut w zależności od tego ile czasu da nam Szef 😀
DLA KOGO JEST TA GRA?
Zdecydowanie jest to gra familijna, podczas której wszyscy członkowie rodziny będą się dobrze bawić. Według tego co widnieje na opakowaniu, najmłodsi gracze powinni mieć 8 lat. Myślę, że zasady gry są na tyle banalne, że rzeczywiście powinni sobie z tą grą poradzić ośmiolatki.
PLUSY I MINUSY
ZALETY GRY | WADY GRY |
+ szczegółowe i barwne grafiki, które po ułożeniu wyglądają niesamowicie, + plansza, której wykonanie zależy całkowicie od graczy i przy każdej rogrywce może wyglądać zupełnie inaczej, + na pozór prosta rozgrywka wymaga od graczy odpowiedniej strategii i myślenia | – plansze graczy są słabej jakości i przy częstym użytkowaniu, łatwo się zniszczą, – w zawartości pudełka znajdują się 2 duże i 3 małe kafelki (ulepszenia), które są całkowicie zbędne przy rozgrywce. Zamiast tego, wolałabym dodtakowe plansze, które można wykorzystać podczas rozgrywki. |
MOJA OPINIA
Według mnie jest to jedna z prostszych i przyjemniejszych gier w mojej kolekcji. Można po nią spokojnie sięgnąć gdy chce się miło spędzić wieczór, a także gdy odwiedzą Cię znajomi. Jej banalne zasady nie będą Cię odrywały od konwersacji z innymi, a cała rozgrywka jedynie wzbogaci i urozmaici czas.
Nie spodziewałam się, że ta kafelkowa gra okaże się taka fajna!
INFORMACJE O GRZE:
TYP GRY: familijna
PROJEKTANT: Antoine Bauza
ILUSTRACJE: Nicolas Fructus, Picksel, Yuio
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2014
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 45 – 60 min
CENA: ~ 130 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/Takenoko_Rebel
SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE
Mam nadzieję, że ta recenzja przypadła Ci do gustu, a mój wpis pomógł podjąć Ci decyzję dotyczącą zakupu. Klikając TUTAJ zostaniesz bezpośrednio przeniesiony na stronę wydawnictwa, gdzie będziesz mógł kupić grę lub dowiedzieć się o niej czegoś więcej.
Jestem bardzo ciekawa, czy kiedykolwiek miałeś okazję zagrać w „pandę”. Daj znać w komentarzu jak podobała Ci się rozgrywka! 🙂
Miłej rozgrywki!
Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem: