Zima to idealna pora roku na tą grę! 😀 No bo co innego bardziej kojarzy się z himalaizmem niż śnieg? Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie tegoroczna zima to jakaś porażka – białego puchu jest tyle, co kot napłakał i dlatego, żeby poczuć trochę śnieżnego klimatu, zdecydowałam się na grę K2 od wydawnictwa Rebel.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Pozwól, że zacznę od opisania zawartości pudełka, ponieważ po otworzeniu gry, bardzo się zdziwiłam ilością elementów. Jest ich cały ogrom! A więc w pudełku znajdziesz następujące rzeczy:

  • 1 dwustronna plansza składająca się z trudniejszego i łatwiejszego szlaku;
  • 20 pionków himalaistów:
    • 4 pionki czerwone,
    • 4 pionki zielone,
    • 4 pionki niebieskie,
    • 4 pionki żółte,
    • 4 pionki fioletowe.
  • 10 pionków namiotów pasujących kolorystycznie do pionków himalaistów (po dwa dla każdego gracza);
  • 10 pionków aklimatyzacji pasujących kolorystycznie do pionków himalaistów (po dwa dla każdego gracza);
  • 12 kafli pogody (6 letnich i 6 zimowych);
  • 1 znacznik pogody;
  • 1 znacznik gracza rozpoczynającego;
  • 5 plansz graczy;
  • 90 kart graczy;
  • 5 kart ratunku (po jednej dla każdego gracza);
  • 20 żetonów ryzyka:
    • 4 żetony o wartości 0,
    • 5 żetonów o wartości 2,
    • 11 żetonów o wartości 1.
  • instrukcja.

CEL GRY

Celem gry, jak łatwo możesz się domyślić jest zdobycie szczytu K2. Jednakże, samo jego zdobycie nie zapewni Ci zwycięstwa, ponieważ tak jak w rzeczywistości bywa, aby wyprawa odniosła całościowy sukces, Twoi himalaiści muszą przetrwać trudy osiemnastodniowej wyprawy. Wygrana zależeć będzie od kilku czynników takich jak pogoda, wybrana trasa, odpowiednie założenie obozów i aklimatyzacji. Dopiero te wszystkie elementy składają się na sukces wyprawy.

ZASADY GRY

Na pierwszy rzut oka, K2 wydaje się być grą skomplikowaną. Instrukcja jest obszerna, co z pewnością może sprawić wrażenie, że opanowanie rozgrywki może okazać się nie lada wyzwaniem. Rzeczywistość jest jednak inna i po pierwszej rozgrywce gra staje się bajecznie prosta i przyjemna. Opanowanie zasad nie powinno sprawić trudności nawet młodszym graczom. Kluczowe jest tutaj pierwsze podejście i nastawienie się na grę próbną, a wszystko to po to, aby się nie zniechęcić i później mieć frajdę z gry.

Cała rozgrywka składa się z 18 tur (każda z nich to jeden dzień wyprawy, który mija bardzo szybko) i są one podzielone na 5 oddzielnych epatów:

  1. Zagranie kart – w tej fazie, gracze decydują o tym, których 3 kart z 6 posiadanych na ręce, będą używali. Gdy wszyscy zawodnicy o tym zdecydują, odkrywają karty jednocześnie.
  2. Żetony ryzyka – gracze sumują swoje punkty ruchu z wyłożonych kart i osoba, która ma ich największą ilość, wybiera jeden z 3 odkrytych żetonów ryzyka. Efekt tego żetonu, będzie miał wpływ tylko na gracza, który go posiada i będzie musiał go uwzględnić w kolejnym etapie.
  3. Faza akcji – ten etap, rozpoczyna gracz posiadający znacznik gracza rozpoczynającego. Podczas tej fazy, gracze poruszają swoimi himalaistami w górę lub w dół, oznaczają punkty zwycięstwa za osiągnięcie poszczególych wysokości (pole do tego znajduje się po prawej stronie planszy), zmieniają aktualny poziom aklimatyzacji, rozliczają efekt żetonu ryzyka, stawiają namioty oraz sprawdzają wpływ pogody. Gracze rozgrywają tą fazę po kolei, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  4. Rozliczenie aklimatyzacji – w tym etapie, rozpatrujemy każdego himalaistę oddzielnie i dodajemy lub odejmujemy mu punkty aklimatyzacji, zgodnie z tym jaką trasę wybrał:
    1. Jeżeli himalaista znajduje się na polu oznaczonym niebieskim kółkiem (dodatnia aklimatyzacja), dodajemy mu tyle punktów aklimatyzacji ile wskazuje liczba w kółku.
    2. Jeżeli himalaista znajduje się na polu oznaczonym czerwonym kółkiem (ujemna aklimatyzacja), odejmujemy mu tyle punktów aklimatyzacji ile wskazuje liczba w kółku.
    3. Jeżeli na polu na którym znajduje się himalaista jest postawiony namiot w tym samym kolorze i kształcie co himalaista, dodajemy mu jeden punk aklimatyzacji.
    4. Jeżeli pogoda ma wpływ na miejsce, w którym aktualnie znajduje się himalaista, traci on tyle punktów aklimatyzacji, ile wskazuje karta pogody.
  5. Koniec tury – po zakończeniu tego etapu gry, znacznik gracza rozpoczynającego wędruje do gracza po lewej stronie. Następnie, znacznik pogody przesuwamy na kolejny dzień, a wszyscy gracze dobierają 3 karty tak, aby mieć ich znowu 6 na ręce.

Poniżej znajdziesz film z dokładną instrukcją gry.

CZAS ROZGRYWKI

Według wskazówek na pudełku, rozgrywka powinna trwać około 60 minut, ale czas ten jest na pewno związany z ilością graczy i tempem gry. Jako, że my z mężem gramy zazwyczaj w 2 osoby, to rozgrywka jest odpowiednio krótsza.

Za pierwszym razem, gra trwała dłużej z racji tego, że uczyliśmy się zasad i na bieżąco sprawdzaliśmy instrukcję, ale za drugim razem poszło nam już zdecydowanie szybciej.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Gra przewidziana jest dla maksymalnie 5 osób od 8 roku życia. Ciekawostką jest fakt, że autor przewidział również wariant gry dla jednej osoby i można cieszyć się rozgrywką nawet wtedy, gdy nie ma się aktualnie kompana do gry.

Największą frajdę ta gra sprawi entuzjastom górskich wypraw i szczerze powiedziawszy, przy wyborze tego tytułu do naszej kolekcji kierowałam się właśnie tym. Sama lubię chodzić po górach i w ostatnich latach bardzo mocno wkręciłam się w tą tematykę. Dzięki tej grze, mogę na własnej skórze poczuć się jak na prawdziwej wysokogórksiej wyprawie, o której mogę tylko pomarzyć.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
– wariant dla jednego gracza;
– piękne ilustracje;
– dbałość o najmniejszy detal elementów;
– ciekawa i wciągająca rozgrywka, która za każdym razem jest inna więc ciężko się nią znudzić;
– 2 warianty gry (łatwiejszy i trudniejszy).
– długa i skomplikowana instrukcja, przez którą przebrnięcie może być trudne;
– długi czas rozgrywki przy większej ilości graczy;
– mnogość elementów, ponieważ za pierwszym razem ich ilość może przytłaczać.

MOJA OPINIA

Według mnie, jest to idealna pozycja dla fana wysokogórskich wypraw i wspinaczki. Przy pierwszej rozgrywce gra sprawa wrażenie skomplikowanej, ale z każdą kolejną turą gra staje się prostsza, a co za tym idzie sprawia coraz większą przyjemność.

W naszym przypadku, już za 2 razem graliśmy bez instrukcji i zasady stały się naprawdę banalnie proste. Piękne wykonanie sprawia, że możemy za pomocą wyobraźni przenieść się pod szczyt K2 i walczyć o przetrwanie na drugiej co do wielkości górze świata. Z pewnością będziemy po nią sięgać, zwłaszcza w okresie zimowym.

INFORMACJE O GRZE

TYP GRY:  strategiczna
PROJEKTANT: Adam Kałuża
ILUSTRACJE: Jarek Nocoń
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2010
LICZBA GRACZY: 1 – 5
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 30-60min
CENA: ~ 90 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/K2_Rebel

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Mam nadzieję, że ta recenzja przypadła Ci do gustu i jeśli myślałeś o zakupie tej gry to tylko utwierdziłam Cię w tym przekonaniu, że jest warta swojej ceny. Na pewno się nie zawiedziesz! 

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *