QUESTION CARDS na 3 i pół sposobów

 

W swoim pierwszym wpisie na blogu dotyczącym tych kart napisałam, że niedługo dowiesz się o moich sposobach na wykorzystanie ich podczas zajęć. No więc dziś jest ten dzień! 😀

 

O zaletach tych kart możesz poczytać tutaj, jednakże wtedy nie dopisałam jednej bardzo ważnej rzeczy i od niej dziś chciałabym zacząć.

 

PAROWANIE

Te karty idealnie nadają się do tworzenia par do rozmowy. Nie wiem jak Ty, ale ja często słyszałam od uczniów sprzeciw jeśli dobrałam ich w pary nie tak jak tego oczekiwali. Dzięki tym kartom, a dokładnie tematom, które się na nich znajdują, ten problem rozwiązuje się sam, ponieważ odpowiedzialność stworzenia par przechodzi na Twoich podopiecznych! Czyż to nie jest genialne? 🙂

 

PRZEBIEG

  • przygotuj tyle tematów (po 2 karty) aby odpowiadały ilości par, które mogą się stworzyć. Mówiąc prościej, jeśli w klasie masz 20 osób, będziesz do tego potrzebować 10 tematów po 2 karty.
  • pomieszaj wszystkie karty, a następnie podejdź po każdego ucznia i pozwól mu wybrać jedną z nich
  • gdy wszyscy mają już wylosowane tematy, poproś ich aby odnaleźli swojego partnera do konwersacji

 

Bardzo lubię stosować ten trik z tworzeniem par, ponieważ dzięki temu uczniowie mają szansę porozmawiać z innymi osobami z grupy, co często wiąże się z wyjściem poza własną strefę komfortu. A co więcej, takie coś pozwala im na przełamanie bariery językowej. Fajne jest też to, że nawet jeśli temat rozmowy się powtórzy, to osoba, z którą będzie prowadzona konwersacja, może się zmienić, dzięki czemu rozmowa nie jest nużąca.

 

 

YES / NO ANSWERS

To jeden z prostszych trików aby uatrakcyjnić rozmowy w oparciu o karty. Wystarczy, że przygotujesz sobie 2 różnokolorowe kartki z symbolami zdań twierdzących i przeczących. Śmiało możesz użyć też wyrazów YES / NO. Ja miałam takie gotowe już jakiś czas temu do zabaw z młodszymi uczniami, ale jak widzisz, śmiało można je zaadaptować na wyższych poziomach językowych i wiekowych.

 

PRZEBIEG:

  • rozdaj uczniom karty i poczekaj aż dobiorą się w pary
  • wytłumacz uczniom, że gdy podniesiesz do góry kartę z napisem YES, to ich zadaniem będzie udzielanie tylko pozytywnych odpowiedzi na pytania z kart, do momentu, aż opuścisz kartę.
  • analogicznie do tego, gdy podniesiesz do góry kartę z napisem NO, obie osoby z pary odpowiadają w tym czasie negatywnie na wszystkie pytania
  • gdy w górze nie ma trzymasz żadnej karty, uczniowie odpowiadają według swojej opinii

 

Dzięki temu prostemu trikowi, kursanci rozwijają umiejętność zgadzania się lub nie, ale także wymaga to od nich dodatkowego myślenia. Trudno jest odpowiedzieć na coś negatywnie, gdy zgadzasz się z danym twierdzeniem i odwrotnie. Co więcej, taki zabieg sprawia, że zmuszeni są oni reagować natychmiast i dostosować odpowiednie argumenty i odpowiedzi do zadanego pytania.

 

*Z uczniami na wyższych poziomach językowych warto dodać trzecią opcje jaką jest znak zapytania. Wtedy, ich zadaniem będzie odpowiadać na pytania z kart wymijająco, jakby nie chcieli podać na nie odpowiedzi. Wbrew pozorom nie jest to takie proste 🙂

 

HARRY POTTER i NORDYCKI BÓG BURZY I PIORUNÓW

Na ten pomysł wpadłam przez kompletny przypadek podczas zajęć z jedną z najbardziej rozgadanych grup dorosłych jaką miałam okazję uczyć. Po snake oilowym speakingu (pisałam o tym tutaj) , w którego się mega wkręcili, postanowiłam spróbować przenieść postaci z tamtej gry do konwersacji na question cards i… to był strzał w dziesiątkę! Nie mogłam wyjść z podziwu dla ich kreatywności, a co najważniejsze oni nie chcieli przestać rozmawiać! 😀 Już mówię jak się za to zabrać.

 

PRZEBIEG

  • przygotuj karty ze sławnymi postaciami i pozwól uczniom wybrać po jednej z nich
  • dopytaj czy wiedzą coś o tej osobie i wytłumacz, że ich zadaniem jest wcielenie się w wylosowaną przez siebie “gwiazdę”
  • przygotuj karty z tematami i poczekaj, aż odnajdą swojego rozmówcę
  • wytłumacz im, że teraz jako te postaci (np. Harry Potter i Thor), muszą przeprowadzić konwersację dotyczącą wylosowanego przez siebie tematu (np. podróżowania autobusem)

 

Taki zabieg zapewnia sporą dawkę śmiechu i  pozwala uczniom na wejście w czyjeś buty, co wiąże się z większą śmiałością odpowiedzi (bo przecież to wtedy nie uczeń mówi tylko dziecko, które przeżyło lub gromowładny bóg nordycki). Pomimo tego, że pomysł wydaje się świetny, nie sprawdzi się w każdej grupie lub wymaga wcześniejszego omówienia postaci, w które uczniowie mają się wcielić. Jednakże, warto spróbować 🙂

Co prawda, tym pomysłem dzieliłam się już we wpisie o sławnych postaciach, jednakże głupotą byłoby o nim nie wspomnieć 🙂 A jeśli chcesz się dowiedzieć, do czego jeszcze można wykorzystać sławne osoby, to tutaj możesz o tym poczytać.

 

 

TEMATY WYPRACOWAŃ

Niektóre karty zawierają pytania wymagające uzasadnienia swoich odpowiedzi. Uważam, że idealnie nadają się do napisania wypracowań, które poćwiczą argumentację i będą ciekawą, a jednocześnie nietypową odskocznią, od typowo egzaminacyjnych zadań pisemnych.

 

PRZEBIEG

  • zacznij od przeglądu kart i wybierz tematy, w których znajdują się pytania wymagające uzasadnień
  • wymieszaj je (tutaj możesz spokojnie dać więcej kart niż uczniów) i pozwól wybrać podopiecznym kartę
  • następnie uczniowie w parach lub samodzielnie odszukują na karcie pytanie, na które będą mieli odpowiedzieć pisemnie

 

Dzięki takiemu wykorzystaniu kart, uczniowie zobaczą, że mają wpływ na przebieg lekcji czy zadania, ponieważ sami wybierają pytanie, na które chcą udzielić odpowiedzi. Takie traktowanie pozwoli im poczuć się pewniej i pokaże Twoje zaufanie względem uczniów.

 

Mam  nadzieję, że moje sposoby przypadły Ci do gustu i sprawią, że chętniej sięgniesz po QUESTION CARDS. No i zapomniałabym! Jestem bardzo ciekawa jak wyglądałaby konwersacja Harrego z Thorem o podróżowaniu autobusem, więc jeśli masz jakiś pomysł, to podziel się nim w komentarzu!

 

Trzymaj się ciepło!