SNAKE OIL – krótki przewdonik (DIY)

 

Jakiś czas temu dowiedziałam się o grze SNAKE OIL, która rewelacyjnie ćwiczy i rozwija speaking.  Z racji tego, że uwielbiam gry i zawsze staram się je wplatać podczas swoich lekcji,  postanowiłam zrobić ją sama. Po pierwsze mogłam dopasować słownictwo do poziomu grup, z którymi akurat pracowałam, a po drugie tworzenie własnych materiałów jest tańsze.

 

Na czym polega  SNAKE OIL?

W wielkim skrócie, gra polega na tym, aby połączyć ze sobą dwa randomowe słówka,  stworzyć z nich absurdalny na pierwszy rzut oka wynalazek i sprzedać go innej osobie, która akurat może go potrzebować.  Jak widać, gra ma ogromny potencjał językowy i postanowiłam go wykorzystać na swoich  lekcjach. Dodatkowo, wcielamy się w różne role klientów, co gwarantuje świetną zabawę. Tutaj znajdziesz video, które dokładniej pokazuje zasady gry.

 

Nie takie szybkie DIY

Zacznij od podzielenia kart na 3 kategorie:

  • różne słówka, które mają posłużyć do tworzenia wynalazków (tych kart powinno być dosyć sporo),
  • zawody (oprócz tych najbardziej popularnych jak doctor, dentist etc, warto wpleść w rozgrywkę nieco trudniejsze słowa takie jak: lumberjack, blacksmith etc, ale należy pamiętać, że wcielenie się w te postaci może być bardziej wymagające dla kursantów)
  • znani ludzie i postaci (stwierdziłam, że uczniowie się szybciej otworzą jeśli będą mieli możliwość wcielenia się w kogoś sławnego i dodatkowo będę mogła te karty jeszcze kiedyś wykorzystać do innej gry, ale o tym następnym razem 🙂 )

Następnie zabierz się za wymyślanie słówek, do każdej z kategorii, co może zająć trochę czasu. Uniknięcie powtórzeń jest dość trudne, ale z pewnością sobie poradzisz. Warto pamiętać aby wypisywać tylko rzeczowniki, co ułatwi późniejszą grę. Gdy słowa będę już wybrane, przygotuj je do wydrukowania, a później od razu zalaminuj wszystkie karty, wtedy z pewnością przetrwają trochę dłużej.

 

To jak w to grać?

Podczas moich lekcji, zdecydowałam się na małą modyfikację ogólnych zasad, tak aby każdy uczeń mógł w parach przeprowadzić rogrywkę. Po podzieleniu kursantów w pary, każdy z nich mógł wybrać kategorię (zawody lub celebryci), z której losował postać. To w kogo mieli się wcielić, powinno być jawne, aby później ułatwić im dobranie odpowiednich argumentów do danej postaci. Następnie losowali po trzy karty z kategorii random i ich zadaniem, było połączenie ich w jeden wynalazek, który mieli sprzedać swojemu partnerowi. Gra nie ma jasno zaznaczonego zakończenia. Uczniowie sami decydują kiedy czują się przekonani do zakupu wynalazku i wtedy gra się kończy. Jeśli rozmowy pomiędzy partnerami są dość zawzięte i obie osoby upierają się, że nie potrzebują akurat tej rzeczy, którą proponuje im rozmówca, to prosimy ich o podanie powodów dlaczego się na to nie decydują i gra także się wtedy kończy. Gdy wszystkie pary zakończą rozgrywkę – zmieniamy pary (warto to zrobić, żeby mieli możliwość porozmawiania z kimś innym) i zaczynamy kolejną rundę.

 

Co daje SNAKE OIL?

Dzięki tej grze, uczniowie wcielają się w kogoś innego, a to daje im możliwość powiedzenia czegoś, czego oni sami by nie powiedzieli. Wcielanie się w różne osoby sprawia też, że otwierają się na innych i przełamują bariery językowe. Dodatkowo, gra rewelacyjnie rozwija słownictwo i pobudza kreatywność kursantów. Możną ją wykorzystać prawie na każdym poziomie i w każdym przedziale wiekowym, a co najważniejsze – rozwija zdolność mówienia.

 

Jeśli jesteś zainteresowany gotowymi do wydruku kartami w formacie PDF, daj znać w komentarzu 🙂

 

AKTUALIZACJA!

Materiały są do pobrania po kliknięciu TUTAJ.