To już 8. edycja akcji HIGH FIVE blogujących anglistek i bardzo się cieszę, że mogłam wziąć w niej udział, ponieważ tym razem każda z nas dzieli się 5 pomysłami na wybraną pomoc dydaktyczną. Zarówno tą oczywistą jak i tą mniej! 😀 Sama na blogu opisuję w jaki sposób możesz wykorzystać daną rzecz, tak aby gry, książki i inne nietypowe i typowe gadżety nie zawładnęły Twoim biurem lub mieszkaniem.

Jakiś czas temu już pisałam o kilku sposobach na wykorzystanie kostek obrazkowych, jeśli chcesz o nich poczytać, to kliknij TUTAJ 🙂

Mam nadzieję, że dzisiejsze pomysły, na ich wykorzystanie również Ci się spodobają! 🙂

1. ALFABET

Pomysł ten świetnie sprawdzi się jako rozgrzewka i sprawi, że uczniowie się bardzo w nią zaangażują. Na początku, zacznij od podzielenia klasy na pary lub małe kilku osobowe grupy. W następnym kroku rozdaj po jednej kostce na parę lub grupę, a później wyjaśnij uczniom, że ich zadaniem jest wymyślenie (na zmianę) skojarzeń do obrazków znajdujących się na kostkach w kolejności alfabetycznej. Możesz ich poprosić o zapisanie tych słów do zeszytu aby ułatwić im pracę. Gdy wszystkie grupy poradzą sobie z tym ćwiczeniem dość szybko, możesz pozmienić grupy lub pary i ponowić zadanie.

2. SKACZĄCE STORY

To ćwiczenie okazało się u mnie hitem wśród… nastolatków! 😀 Nie przypuszczałam, że będą mieli z tego taką radochę. Obstawiałam, że nie ruszą się ani na centymetr i powiedzą, że było to najbardziej dziecinne zadanie jakie mogłam im zlecić. Ale do rzeczy. W tym zadaniu postawiłam na ruch, bardzo dużo ruchu. Możesz podzielić uczniów na dwie grupy, aby jeszcze bardzie spotęgować ich zaangażowanie w lekcję. Gdy już to zrobisz, tłumaczysz zasady. Mianowicie, kapitanowie obu grup ustawiają się przy swoich grupach i rzucają kompletem kostek po całej sali. Następnie, skacząc od jednej kostki do drugiej, uczniowie opowiadają historyjkę i zabierają kostki ze sobą. Gdy skończą, podają komplet kolejnej osobie z pary i kontynuują ten wyścig do momentu aż wszystkie osoby wyskaczą historyjki.

Żeby nie było tak nudno, moja grupa stwierdziła, że przygotują sobie karteczki z innymi niż skakanie czynnościami do wykonania, które będą losować zanim zacznie się zadanie. Były tam takie aktywności jak: swim, jump, run, walk like a robot, walk in slow motion, walk like a zombie.

Muszę przyznać, że takie urozmaicenie bardzo im się spodobało, a ja później wykorzystałam ich pomysł podczas zajęć z ich młodszymi kolegami, którzy byli zachwyceni możliwością powygłupiania się podczas lekcji 😀

3. NIETYPOWE PORÓWNANIA

To zadanie nie jest takie proste jak się może wydawać i sprawia, że uczniowie muszą nieźle przy nim pogłówkować. Bardzo lubię takie kreatywne ćwiczenia, w których uczniowie rozbudzają swoją wyobraźnie, więc mam nadzieję, że ten pomysł przekona też Ciebie 🙂 Uczniowie w parach lub małych grupach rzucają dwoma kostkami. Obrazki jakie im wypadną muszą ze sobą porównać. Ich zadaniem jest wspolne znalezienie minimum 5 podobieństw i 5 różnic (na początek możesz zlecić po 3 podobieństwa i różnice, tak aby załapali o co chodzi). Gwarantuje to burzę mózgów, a także wychodzenie poza stereotypowe myślenie.

A Ty masz jakieś pomysł na porówanie ryby i różdżki? Koniecznie daj znać w komentarzu co wymyśliłeś! 😀

4. WSPÓLNY MIANOWNIK

Brzmi matematycznie, prawda? A to zadanie wcale nie ma nic wspólnego z królową nauk! 🙂 Chodzi w nim po prostu o poszukiwanie wspólnej kategorii do obrazków z kostek, które wypadły po rzuceniu. Warto przeprowadzić to zadanie w dużych grupach lub nawet na forum całej klasy, ponieważ dzięki temu każdy będzie miał możliwość rucić jakiś pomysł. Zadanie idealne na warm up.

5.  RZECZYWISTOŚĆ Z PERSPEKTYWY…

W ostatnim pomyśle nadal proponuję pracę w parach, a zadanie uczniów jest banalnie proste. Po otrzymaniu od Ciebie jednej kostki obrazkowej, jeden z kursantów rzuca kostką. Obrazek, który wypadnie określa postać w jaką musi wcielić się uczeń i opisać to co widzi w klasie. Warto tutaj określić minimlną ilość zdań, które powinni powiedzieć, ponieważ dzięki temu będą oni mogli rozbudzić wyobraźnie.

Dodatkowo, to ćwiczenie daje także możliwość szlifowania umiejętności pisania wśród uczniów, bo to co powiedzieli, mogą przelać na papier 🙂

Mam nadzieję, że moje 5 sposobów na wykorzystanie kostek obrazkowych na lekcji przypadnie Ci do gustu i z chęcią wykorzystasz je podczas nadchodzącego roku szkolnego! Koniecznie daj znać jak się sprawdziły w Twoich grupach! 🙂

* * *
Wpis powstał w ramach wspólnej blogerskiej akcji

Koniecznie zaglądnij też na pozostałe blogi biorące udział w tej edycji:

-> Pomysły przy tablicy 5 pomysłów na wykorzystanie gumowych rękawic

-> one-to-one Wordcards w pięciu odsłonach

-> Małe duże 5 sposobów na maty KIDDO

-> made by kate “Zapuszkuj” swoje zajęcia na 5 sposobów!

-> Londonopoly 5 pomysłów na chochlę do zupy

-> Let’s read in English 5 eggstra pomysłów na wykorzystanie plastikowych jajek otwieranych na zajęciach

-> Karolina Kępska Teacher Trainer  5 żyć kartonowego pudełka 

-> Head Full of Ideas –  5 pomysłów na lodowe kubeczki

-> Get Engspired 5 pomysłów na karteczki samoprzylepne

-> Enjoy English 5 pomysłów na zalaminowaną kartkę papieru

-> English Freak 5 pomysłów na karty obrazkowe

-> Edyta Pikulska 5 sposobów na wykorzystanie klocków podczas zajęć

-> Easy Teaching Ideas 5 pomysłów na wykorzystanie spinaczy do bielizny

-> AngSchool  – 5 nowych żyć dla ścinków

-> Angielskie Bajanie 5 pomysłów na tekturowe rolki

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to