Dziś chciałabym podzielić się z Tobą grą, którą wymyśliłam na poczekaniu podczas zastępstwa już jakiś czas temu. Nie spodziewałam się, że wśród uczniów będzie cieszyła się tak dużą popularnością! 😀 Pomysł na tą grę jest banalnie prosty i w sam raz nada się na piewrsze, wrześniowe lekcje aby rozruszać uczniów! 🙂

Jeśli posiadasz w swoich przydasiach patyczki z kategoriami i literami z alfabetu, to świetnie! Jeśli nie to, szybciutko takowe przygotuj! 😀

Zabawę zaczynasz od tego aby podzielić uczniów na dwie grupy z taką samą ilością osób (jeśli masz liczne klasy, możesz podzielić ich na kilka). Następnie, prosisz uczniów aby wybrali kapitanów drużyn. Gdy już to zrobią, tłumaczysz zasady gry, które prezentują się w następujący sposób:

  1. Nauczyciel losuje patyczek z kubeczka;
  2. Uczniowie przy stoliku udzielają jak najszybszej odpowiedzi (jak w familiadzie) poprzez podanie słowa zaczynającego się na daną literę (jeśli na wylosowanym patyczku znajduję się litera) lub podanie słówka, które należy do wylosowanej przez nauczyciela kategrii;
  3. Nie można używać imion i miast, a słowa nie mogą się powtarzać;
  4. Uczeń, który szybciej udzieli poprawnej odpowiedzi zdobywa szansę dla swojej drużyny;
  5. Uczniowie w określonej jednoste czasu muszę podać po jednym słówku adekwatnie do tego co zrobił kapitan;
  6. Jeśli zmieszczą się w czasie, kapitan kończy wypowiedź poprzez podanie jeszcze jednego słowa (dzięki czemu otrzymuje dodatkowe punkty);
  7. Następnie do stolika podchodzą kolejne osoby (jak w familiadzie) i schemat się powtarza;
  8. Pierwsza runda kończy się, gdy wszyscy uczniowie będą udzielali odpowiedzi przy stoliku.

Ogólnie, rund jest 4 i pierwsza z nich trwa 20 sekund. Druga 15 sekund, trzecia runda 10 sekund i ostatnia 5 sekund, a wtedy dopiero zaczyna się zabawa! 😀

Punktacja zazwyczaj wygląda w ten sposób, że za każde poprawne słowo, uczniowie zdobywają po 1 punkcie. Jeśli grupa liczy 6 osób i każda z nich poprawnie poda słowo, to cała grupa dostaje 6 punktów. Natomiast, jeśli kapitanowi również uda się udzielić odpowiedzi po raz drugi (na zakończenie) w wyznaczonym czasie, to drużyna otrzymuje dodatkowe 2 punkty, dzięki czemu podczas jednej rundy do zgarnięcia jest 8 punktów.

Mam nadzieję, że patyczkowa „familiada” przypadnie Ci do gustu, a Twoi uczniowie z chęcią wezmą w niej udział! 🙂

Natomiast, jeśli chciałbyś poczytać o innych pomysłach na patyczki, to koniecznie kliknij TUTAJ. Już kilka razy pisałam o tym, jak wykorzystać tą nietypową pomoc dydaktyczną na różne sposoby.

Trzymaj się ciepło!