Jestem ogromną fanką dobble. Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany do tej gry, to mam nadzieję, że mój wpis sprawi, że Ty także zobaczysz potencjał tej pomocy dydaktycznej.

Wielu blogerów, którzy uczą języków obcych pisało już o tej grze i udostępniło swoje materiały, dzięki czemu Ty i ja możemy z nich śmiało korzystać.  Dziś jednak, chciałabym pokazać Ci ogromny potencjał jaki jest ukryty w tych kartach : )

Dla tych, którzy nie wiedzą na czym ta gra polega, szybkie wyjaśnienie zasad. Rozgrywka polega na tym, aby w jak najkrótszym czasie znaleźć element ze swojej karty pasujący do karty wyłożonej na środek. Im więcej par, tym lepiej – rywalizacja między uczniami i dobra zabawa gwarantowana.

Ta gra jest świetna do rozwijania znanego już słownictwa, a także utrwalania nowo poznanego. Trzeba się napocić żeby znaleźć odpowiednie dopasowanie przed innymi.

Widziałam, że uczniowie mają wielką frajdę podczas grania w tę grę i zaczęłam się zastanawiać jak w inny sposób mogę ją wykorzystać ponownie podczas zajęć.

Stwierdziłam, że najbardziej oczywistym sposobem będzie STORY TELLING i STORY WRITING. Postanowiłam to wypróbować na jednych z moich zajęć z młodzieżą. Po zagraniu kilku kolejek, rozdałam im po jednej karcie dobble i poprosiłam aby ułożyli story z użyciem każdego obrazka z karty. Akurat przerabialiśmy Past Simple tense więc spokojnie mogli go poćwiczyć.

Do tego zadania używałam wakacyjnego dobble z bloga Pomysły przy tablicy (zajęcia czerwcowe, więc aż się o taki temat prosiło). Zadaniem uczniów było ułożenie abstrakcyjnej historyjki, niekoniecznie sensownej, ponieważ chciałam aby użyli do tego swojej wyobraźni. Mogli wykorzystać całą swoją kreatywność. Celowo nie podawałam dodatkowych informacji (postaci, czasu etc.), gdyż na kartach znajduje się masa rzeczowiników, które mogą posłużyć za główną postać, np krab, rekin, ręcznik itd. Część z „moich” grupowiczów zapisywała sobie niektóre zdania lub całą opowieść. Powody? Asekuracja, jakby zapomnieli swojego pomysłu oraz sprawdzenie poprawności gramatycznej gdy już wymyślą ją do końca.

Dostali na to kilkanaście minut i zaczęło się!

Jakie było mojej zaskoczenie gdy usłyszałam niektóre z ich historyjek! Kreatywność uczniów była po prostu niesamowita. Opowiedzieli / opisali stories od wesołego rekina, poprzez kraba olbrzyma czy nawet o gumowej kaczce, która chciała zostać raperem. Jak sam widzisz – dobble w kreatywny sposób rozwija słownictwo, zdolność mówienia i pisania.

Po jakimś czasie, postanowiłam sprawdzić, czy uczniowie pamiętają swoje historie i słownictwo, które ćwiczyliśmy z kartami dobble – pamiętali. Zostały im w głowach : )

Trzymaj się ciepło! 🙂

ŹRÓDŁO KART DOBBLE: http://bit.ly/2JRLV5W