Kreatywne pomysły na readingi z REPETYTORIUM ósmoklasisty

 

Kiedy byłam w liceum i przygotowywałam się do zdawania matury, lekcje angielskiego miałam podzielone na dwa podręczniki. 3 dni w tygodniu pracowaliśmy z podręcznikiem a jeden dzień, poświęcony był w całości na repetytorium. Muszę przyznać, że były to najnudniejsze zajęcia jakie miałam. Nie było na nich nic ciekawego, wieczne rozwiązywanie ćwiczeń. Teraz jako nauczyciel, pracuję z uczniami, którzy również korzystają z repetytoriów i również zgłaszają, że praca z nimi nie należy do najciekawszych. Tym wpisem, chciałabym odczarować pracę z repetytorium, tak aby nie była nudna i oczywista a uczniowie byli zaciekawieni i z chęcią po nie sięgali.

 

SPOSOBY NA READING Z REPETYTORIUM ÓSMOKLASISTY

1. W tym zadaniu potrzebujemy przygotować tekst, który najlepiej przepisać do Worda i od razu w pliku przygotować go w formie fragmentów, które będzie można łatwo wyciąć. Długość i ilość fragmentów, dostosuj do poziomu zaawansowania Twojej grupy. Jeśli Twoi uczniowie są mocną klasą, rozdziel tekst na więcej, krótszych kawałków. Natomiast jeśli grupa jest słabsza, będziesz potrzebował mniej fragmentów, które będą dłuższe. Gdy masz już za sobą przygotowanie kawałków tekstu, wydrukuj go tyle razy, ile par uczniów będziesz w stanie utworzyć. Każdy tekst zapakuj do oddzielnej koperty i rozdaj uczniom, podzielonym na pary. Zadaniem uczniów jest ułożenie fragmentów w odpowiedniej kolejności, które mają stworzyć spójny tekst. Gdy wszystkie grupy utworzą swoje wersje, poproś uczniów o otworzenie repetytorium i sprawdzenia ich tekstu z oryginałem. Dzięki takiej adaptacji tego ćwiczenia, zyskasz pełne zaangażowanie uczniów w lekcję oraz pewność, że każdy z nich dobrze zaznajomił się z tekstem. Dodatkowo, Twoja rola ograniczy się do monitorowania i kontrolowania przebiegu tego ćwiczenia.

 

 

2. Drugi sposób będzie zbliżony do poprzedniego i również będziesz potrzebował wybrać jeden reading. W zależności od ilości uczniów i długości danego readingu przygotuj tekst, który później wydrukujesz i rozetniesz na pojedyncze zdania. W sytuacji, gdy pojedynczych zdań jest więcej niż uczniów, możesz rozdać po dwa (ten sposób sprawdzi się najlepiej przy krótszych formach tekstu takich jak ogłoszenie, zawiadomienie, krótkie notatki bądź listy). Gdy rozdasz już fragmenty, zaproś uczniów na środek klasy, tak aby każdy z nich miał możliwość swobodnego poruszania się. Twoim zadaniem jako nauczyciela, jest powolne odczytywanie tekstu (bez powtarzania), a uczniowie w tym momencie, będą musieli słuchać tego co czytasz i gdy usłyszą swoje zdanie, będą musieli ułożyć je w odpowiedniej kolejności w wyznaczonym przez Ciebie miejsc, tak aby utworzyć spójny i logiczny tekst. W sytuacji, gdy jakiś uczeń nie dołoży swojej części tekstu, na koniec cała grupa może wspólnie odnaleźć miejsce w którym zagubiony fragment powinien się znaleźć. Zaletami tego zadania jest ćwiczenie słuchania i jednoczesne zaznajamianie uczniów z tekstem. Dodatkowo rolę czytającego tekst, możesz oddelegować wybranemu uczniowi, dzięki czemu, Ty skupiasz się na monitorowaniu przebiegu tego ćwiczenia. Ćwiczenie to warto przeprowadzić, zwłaszcza gdy Twoja lekcja jest pod koniec dnia, a uczniowie wyjątkowo senni i zmęczeni.

 

 

3. Ostatni sposób na kreatywne czytanie, zacznie się dość banalnie. Uczniowie mają za zadanie, przeczytać wybrany przez Ciebie tekst z repetytorium. Po przeczytaniu i późniejszy omówieniu tekstu, uczniowie zamykają podręcznik. Twoim zadaniem, jest wcześniejsze przygotowanie tego tekstu w taki sposób, aby pojawiały się w nim luki z początkiem lub końcem danego słówka. Tak przygotowany tekst, drukujesz dla każdego ucznia a jego zadaniem jest poprawne uzupełnienie tekstu. Dzięki temu, uczniowie poznają treść tekstu ale również ćwiczą i utrwalają słownictwo. Aby sprawdzić poprawność wykonania zadania, uczniowie wymieniają się kartkami z partnerem w ławce i sprawdzają poprawność wykonania zadania na podstawie tekstu z repetytorium (a Ty w tym czasie możesz napić się pysznej kawy).

 

Mam nadzieję, że tym tekstem obaliłam mit, że praca z repetytorium to murowana nuda i że można zrobić to w ciekawy i niekonwencjonalny sposób. Nie wszystkie zadania na lekcji z repetytorium muszą być kreatywne, ale wystarczy, że pojawi się chociaż jedno, aby lekcja była dla uczniów bardziej fascynująca.

 

Wszystkie przykłady tekstów, które wykorzystałam w tym wpisie, pochodzą z najnowszego repetytorium wydawnictwa Macmillan, które ukaże się na rynku niebawem. Póki co, jeśli chcesz zobaczyć jak wygląda i jakie treści będzie zawierać, to możesz przeglądnąć przykładowe strony tutaj.

 

A Ty, co robisz aby praca z repetytorium nie była nudna? Daj znać w komentarzu!