Ogromnie się cieszę, że w tym roku mogła wziąć udział w 6. edycji akcji blogujących anglistek HIGH 5, która nosi tytuł „W MARCU JAK W GARNCU”. W tej edycji, zdecydowałyśmy się na to, że każda osoba biorąca udział w akcji pisze na dowolny temat (w nawiązaniu do tytuł akcji). Na 20 marca przypada World Storytelling Day, dlatego postanowiłam przygotować dla Ciebie 5 sposobów na to aby w jakiś sposób uatrakcyjnić Twoje zajęcie w ten dzień. Pomysły, które znajdują się poniżej, są przeznaczone raczej dla starszych, bardziej zaawansowanych uczniów.
1. KOSTKI OBRAZKOWE
Kiedyś już pisałam, że uwielbiam kostki obrazkowe. Można je wykorzystać na wiele sposobów i nie sposób się z nimi nudzić! Przy tym zadaniu, przyda Ci się kilka kompletów kostek. Uczniów śmiało możesz podzielić w małe, 2-4 osobowe grupy. Zadaniem zgrupowanych uczniów jest wybranie JEDNEJ osoby, która będzie opowiadała historyjkę, podczas gdy pozostali będą siedzieli odwróceni do niej plecami, tak aby nie widzieli jakie obrazki znajdują się na kostkach. Gdy dzieci znają już swoje role, wyjaśnij im, że zadaniem uczniów siedzących plecami do opowiadającego jest wysłuchanie historyjki i wyłapnie słów, które mogą znajdować się na kostach. Gdy uczeń opowiadający hisotoryjkę skończy opowieść, musi zapamiętać kolejność i obrazki, z których korzystał. Następnie, wrzuca wszystkie kostki do kubka i podaje uczniom słuchającym. W tym momencie, uczeń który opowiadał historyjkę, odwraca się plecami, a pozostali muszą zdecydować, których obrazków użył w opowiadaniu. Gdy już ustalą swoją wersję historyjki, uczeń A odwraca się i sprawdza jej poprawność.
2. TIME IS RUNNING
Podczas tej aktywności, uczniowie również pracują w 3-5 osobowych grupach. Zanim zaczniesz, poproś ich aby ustalili kolejność, kto po kim ma zawrzeć głos. Gdy to już będzie jasne, poproś ostanią osobę, która ma mówić o to, aby z zamkniętymi oczami otworzyła podręcznik lub zeszyt i położyła na nim palec. Dzięki temu, uczeń wybiera bohatera lub wydarzenie, jakie ma się pojawić w ich historii. Gdy to już będzie wiadome, powiedz wszystkim uczniom, że każdy z nich będzie miał 30 sekund na opowiadanie. Gdy czas upłynie, następuje zmiana i następna osoba musi kontynuować opowieść, aż do ostatniego ucznia. Opowiadanie kontynuujemy do momentu wyczerpania tematu przez uczniów. Aby zwiększyć atrakcyjność zadania i je trochę utrudnić, w każdej kolejne możemy zwiększać czas trwania wypowiedzi.
3. WCIELANIE SIĘ W POSTACI
W tym pomyśle możesz wykorzystać słynne postaci (zarówno te prawdziwe jak i fikcyjne). Podziel uczniów na pary i pozwól im wylosować w kogo mają się wcielić. Następnie mówisz uczniom, że ich zadaniem jest wcielenie się w wylosowaną przez siebie postać i opowiedzenie jednego dnia ze swojego życia jako ta postać. Uczniowie opowiadają sobie w parach swoje historie.
4. NAGŁÓWKI GAZET
Do tego zadania potrzebujesz przygotować kilkanaście artykułów z gazet (oczywiście anglojęzycznych). Jeśli nie jest możliwe wykorzystanie prawdziwych gazet, możesz wydrukować artykuły ze stron internetowych brytyjskich gazet. Następnie dzielisz uczniów w pary gdzie jedna osoba otrzymuje cały artykuł (bez nagłówka) a druga tylko nagłówek. Zadaniem ucznia, który ma cały artykuł jest przeczytanie go i wymyślenie nagłówka, który będzie do niego pasował. W tym samym czasie drugi uczeń z pary, wymyśla historię na podstawie nagłówka. Na końcu, uczniowie opowiadają sobie swoje wersje nagłowków i artykułów.
5. „ZOOM IN, ZOOM OUT”
Do przygotowania tej zabawy, śmiało możesz zaangażować wszystkich uczniów. Poproś ich, aby na kartkach papieru napisali od 10 do 20 wybranych przez siebie słówek. Gdy wszystkie słowa będą już zapisane, zbierz wszystkie kartki, wymieszaj je i rozdaj ponownie uczniom. Następnie, podziel ich w pary. Zadaniem każdej pary jest wymyślenie i opowiedzenie partnerowi historyjki na podstawie słówek z kartki. Podczas gdy jeden z nich opowiada, drugi uczeń używa zwrotów „zoom in” jeśli chce poznać więcej szczegółów na dany temat w danym momencie lub „zoom out”, gdy dany wątek nie jest dla niego interesujący. Po zakończeniu opowieści, uczniowie zamieniają się rolami.
Celem tej zabawy jest rozwijanie umiejętności opowiadania z użyciem jak największej ilości szczegółów. Aktywność ta w interesujący sposób pozwala ćwiczyć spontaniczne wypowiedzi, ponieważ nidy nie wiadomo kiedy ktoś będzie chciał poznać więcej szczegółów (nie da się do tego przygotować).