Gdy sama byłam uczennicą, uwielbiałam brać udziały w konkursach językowych, ponieważ nie tylko uciekały mi lekcję, ale również mogłam sprawdzić swoją wiedzę. Niestety, gdy tylko otrzymywałam mój arkusz, w większości przypadków, były tam rzeczy sporo trudniejsze (chodzi mi głównie o słownictwo i struktury gramatyczne) niż to, co aktualnie znałam z lekcji szkolnych i dodatkowych lub szczgóliki kulturowe, o których nie miałam prawa wiedzieć.

Pamiętam, że często wtedy towarzyszyło mi uczucie bezsensowności dalszego pisania i całkowity spadek motywacji, bo wiedziałam, że większość moich odpowiedzi będzie polegało na strzelaniu.

Nauczyciele angielskiego, którzy informowali wtedy uczniów podawali wymagania i zakres, ale nie otrzymywaliśmy żadnych informacji gdzie można znaleźć materiały do poćwiczenia lub poczytania o kulturze krajów aglojęzycznych. Ciężko było szukać informacji na własną rękę, ponieważ były one zbyt ogólne przez co później podczas konkursu łatwo się irytowałam, bo przygotowywałam się do nich, ale wyniki nie były satysfakcjonujące.

Dlatego bardzo się cieszę, że jest taki konkurs, do którego uczniowie mogą się samodzielnie przygotować, a co więcej, mają dokładnie określony i podany zakres materiałów, który jest wymagany przy teście. Z przyjemnością Ci dzisiaj o nim opowiem! 🙂

CO TO ZA KONKURS?

Forget-Me-Not to przede wszystkim ogólnopolski konkurs języka angielskiego dla uczniów wszystkich szkół na poziomie podstawowym. Możesz śmiało go przeprowadzić nie tylko w szkole państwowej, ale również w prywatnej i językowej.

Jego założenia są bardzo proste – uczniowie w prosty, przyjemny oraz ciekawy sposób są w stanie samodzielnie się do niego przgotować. Jest to idealna szansa dla wszystkich Twoich podpiecznych, którzy są na różnych poziomach zaawansowania językowego, na wystartowanie z takimi sami szansami. Ich wyniki są zależne tylko i wyłącznie od ich zaangażowania we własne przygotowanie.

KIEDY SIĘ ODBYWA?

Dotychczas odbyły się już 3 edycje tego konkursu, a w kwietniu Twoi uczniowie będą mogli wziąć udział już w 4. Daty, które są póki co wyznaczone to 2 kwietnia oraz 27 kwietnia.

Od razu chciałabym tylko zaznaczyć, że organizatorka jest całkowicie świadoma obecnej sytuacji związanej z wirusem, dlatego też ten pierwszy termin stoi pod znakiem zapytania. Wszystko będzie zależało od tego, jak długo będą zamknięte szkoły oraz kiedy sytuacja z koronawirusem się trochę uspokoi. Termin z pewnością zostanie odpowiednio dostosowany do potrzeb szkół.

MATERIAŁY DO PRZYGOTOWANIA

Wszystkie materiały, które są potrzebne uczniom aby się przygotować do tego konkursu znajdują się na stronie wydarzenia w zakładce MATERIAŁY. Autorka, przygotowała osobne treści dla uczniów:

  • klas czwartych,
  • klass piątych i szóstych,
  • klasy siódmych i ósmych.

Dla każdej powyższej grupy, przygotowane jest inne opowiadanie w języku angielskim, którego długość i język jest dostosowany do wieku oraz poziomu wiedzy uczniów. Ponadto, tuż pod nim, znajduje się objaśnienie słownictwa, które jest w nim zawarte i może być uczniom nieznane lub niejasne. Osobną sekcją są z kolei sentencje oraz piosenki. Do tych ostatnich, podane są linki do odsłuchania na jutjubie oraz linki do tekstów.

Poniżej w tabelce możesz zobaczyć jak to dokładnie wygląda:

KLASA IVKLASY V i VI KLASY VII i VIII
OPOWIADANIEThe mystery of the houseTry againMeet a bookworm
SŁOWNICTWO
(opowiadanie)
taktaktak
SENTENCJE7713
PIOSENKI457

RODZAJE ZADAŃ

Konkurs składa sie z zadań w formie testowej, a więc uczniowie na pewno znajdą tam zadania zamknięte takie jak:

  • prawda-fałsz,
  • zadania na dobieranie,
  • zadania wielkokrotnego wyboru.

Oprócz tego, występują również otwarte zadania konkursowe:

  • zadania z luką,
  • udzielenie krótkiej odpowiedzi.

Przykładowe zadania, z których składały się wcześniejsze edycje konkursu, są dostępne w zakładce PRZYKŁADY ZADAŃ. Dostęp do nich jest otwarty zarówno dla nauczycieli jak i uczniów oraz ich rodziców, którzy chcieliby zobaczyć jak to wygląda.

NAGRODY

Natomiast jeśli chodzi o nagrody, to w tym konkursie WSZYSCY uczestnicy otrzymują dyplom. W zależności od tego ile procent uda im się uzyskać to mogą oni liczyć na na 4 rodzaje dyplomów. Poniżej możesz zobaczyć jak to wygląda:

  • za uzyskanie 100% – uczestnik otrzyma dyplom laureata,
  • za uzskanie 86% – 99%  – uczestnik otrzyma dyplom z wyróżnieniem,
  • za uzyskanie 50% – 85% – uczestnik otrzyma dyplom uznania,
  • za uzyskanie 0% – 49% – uczestnik otrzyma mały dyplom uczestnika.

Ponadto, przewidziana jest również nagroda w postaci książek dla uczniów, którym uda się uzyskać 100%.

JAK POINFORMOWAĆ UCZNIÓW O KONKURSIE?

Z racji tego, że obecnie szkoły zostały zamknięte, a część uczniów ma lekcje online, to śmiało możesz ich poinfomować właśnie podczas takich internetowych zajęć.

Nastomiast jeśli nie prowadzisz lekcji, to spokojnie możesz wpisać taką informację do Librusa lub podesłać maila do rodziców z taką informacją i linkiem do strony konkursu, gdzie znajdują się materiały niezbędne do przygotowania się.

Uczniowie, samodzielnie mogą przygotować się do tego konkursu, zwłaszcza teraz, gdy muszą najbliższe 2 tygodnie spędzić w domach.

JAK ZGŁASZAĆ UCZNIÓW?

Na stronie głównej, znajdziesz specjalną zakładkę ZAPISY, przez którą możesz zgłosić swoich uczniów, którzy wyrazili zainteresowanie konkursem. Jedyne co musisz zrobić to uzupełnić formularz z danymi szkoły, koordynatora oraz wpisać ile uczniów z jakich klas bierze udział. Pamiętaj o zaznaczeniu terminu, który wybierasz.

DO KIEDY?

Jako, że obecna sytuacja jest taka, a nie inna, Ewa wydłuża zapisy do pierwszego terminu konkursu. Obecnie, jeśli jesteś zainteresowany wcześniejszym terminem, to możesz wysłać zgłoszenie do 18 marca. O drugi się póki co nie musisz martwić, bo zostało do niego jeszcze sporo czasu 🙂

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI O AKTUALNOŚCIACH

Wszystkich informacji dotyczących zmian terminów konkursu, formluarza zgłoszeniowego, materiałów niezbędnych do przygotowania się przez uczniów czy nawet przykładów z poprzednich edycji możesz szukać na stronie Filotimo.

Ponadto, informacji możesz również szukać na fanpejdżu Centrum Edukacji Filotimo.

WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO KONKURSU

Aby móc przystąpić do konkursu, musisz zgłosić minimum 10 uczniów (łącznie). Nie musi to być 10 uczniów z każdej lub jednej klasy. Drugim warunkiem, jest uiszczenie opłaty za uczniów. Jeśli Twoja szkoła bierze udział w konkursie po raz pierwszy, to opłata za każdego zgłoszonego ucznia wynosi 9,50 zł. Natomiast, jeśli Twoi podopieczni z danej szkoły pisali już ten konkurs we wcześniejszych latach, to ta kwota zmniejsza się do 8,50 zł.

Na chwilę obecną, płatność może zostać dokonana później, gdy uczniowie wrócą już do szkół.

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAPISAĆ?

Przede wszystkim jest to konkurs, w którym uczniowie mają określony dokładny zakres wiedzy oraz umiejętności. Takie jasno podane wytyczne są dla nich z pewnością łatwiejsze do przyswojenia, ponieważ dzięki temu wiedzą czego mogą się spodziewać w dniu konkursu. Super jest też to, że wszystkie materiały znajdują się w jedym miejscu i nie trzeba ich szukać w odmętach internetu czy książkach do gramatyki.

Kolejną zaletą jest to, że uczniowie tak na dobrą sprawę sami się przygotowują i to od nich zależy wynik jaki osiągną. Jest to nie tylko test ich wiedzy językowej i opanowania wymaganego materiału, ale również sprawdzian ich organizacji i zaangażowania się coś. Aby uzyskać satysfakcjonujące ich wyniki, po prostu muszą sobie wszystko dobrze zaplanować i się przygotować. Sukces jest w ich własnych rękach.

Dodatkowo, poprzez ciekawą i nietypową formę materiałów, nauka jest zdecydowanie przyjemniejsza oraz ciekawsza. Autorka zadbała o to, aby wszystkie treści były jak najbardziej współczesne, dzięki czemu Twoi podopieczni mogli mieć już wcześniej styczność z piosenkami.

Niezależnie od wyniku jaki uzyska uczeń, może liczyć na dyplom, który odpowiednio określa stopień jego zaangażowania w przygotowanie się do konkursu.

Ponadto, autorce bardziej zależało na tym, żeby każdy uczeń miał odniesienie do własnych umiejętności oraz wiedzy, którą do tej pory udało mu się zdobyć niż żeby porównywał siebie i swoje wyniki do innych.

A CO MA Z TEGO NAUCZYCIEL?

Oczywiście oprócz satysfakcji z wyników uczniów, nauczyciel ma przede wszystkim możliwość wykazania się aktywnością wykraczającą poza to, co musi. Z pewnością będzie to jeden z większych atutów podczas robienia awansu zawodowego.

Ponadto, jeśli Twoi uczniowie wezmą udział w konkursie, to Ty jako zaangażowany w ten projekt nauczyciel, otrzymasz dyplom potwierdzający współorganizację tego ogólnopolskiego konkursu.

O ORGANIZATORCE

Pomysłodawczynią, organizatorką i autorką tego konkursu jest Ewa Kula, która posiada spore doświadczenie w nauczaniu oraz jest nauczycielem dyplomowanym. Oprócz tego, była trzykrotną laureatką konkursu Small Grants, zorganizowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności

Mam nadzieję, że konkurs Ci się spodobał i dasz swoim uczniom o nim znać. Według mnie, naprawdę warto wziąć w nim udział! 🙂

Daj znać, czy Twoi ucnziowie brali udział w jego wcześniejszych edycjach.

A póki co, trzymaj się ciepło!

*** wpis sponsorowany ***

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to