Oczywiste jest chyba to, że żyjemy w czasach, gdzie jesteśmy bombardowani informacjami z różnych źródeł. Każdy z nas, ma w kieszeni telefon, w domu komputer, a teraz coraz częściej nawet zegarki ślą do nas informację, że coś należy wykonać lub ktoś od nas czegoś chce. Taka ilość bodźców jest przytłaczająca dla dorosłego, a co dopiero nastolatka, który musi nauczyć się funkcjonować w dobie cyfryzacji, w której tak na dobrą sprawę jest zmuszony codziennie funkcjonować.

Aby pomóc im zorganizować swoją przestrzeń i jak najlepiej przygotować się do dorosłości, David Allen, zdecydował się w prosty i zrozumiały dla nich sposób, przedstawić im swoją autorską metodę Getting Things Done, która do tej pory była dedykowana głównie dorosłym.

To przecież nastolatkowie muszą sobie radzić z ogromem i natłokiem nie tylko nowych doświadczeń, ale zadań, które stawia przed nimi zarówno szkoła, rodzina jak i samo życie. A to wszystko jest o wiele trudniejsze, gdy hormony zaczynają buzować.

W dzisiejszym wpisie, chciałabym przybliżyć Ci tą niepozorną, ale naprawdę wartościową książkę.

KIM SĄ AUTORZY?

Głównym autorem książki jest David Allen, który jest znany na całym świecie z opracowania metody Getting Things Done (GTD). Przez wiele osób jest uważany za największy autorytet w dziedzinie efektywności. Co więcej, ma w swoim dorobku wiele książek, w których dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą właśnie w tematyce produktywności oraz zarządzania czasem.

Kolejnym autorem jest Mike Williams, który wspiera Davida Allena już od kilku lat. Na chwilę obecną, jest on członkiem rady dyrektorów działającej w ramach Towarzystwa Rozwoju Talentów, a także zajmuje się wdrożeniem metody GTD w jednej z większych firm.

Ostatnią osobą, która dołożyła swoją cegiełkę do powstania tej książki jest Mark Wallace, który już od ponad dwóch dekad, zajmuje się nauczaniem w publicznych szkołach w Minnesocie. Został on również laureatem nagrody TIES Distinguished Educator.

O CZYM JEST TA KSIĄŻKA?

Książka jest poradnikiem metody GTD, dedykowaną nastolatkom, którzy jak wiadomo w czasie dorastania przechodzą wiele zmian i często w ich głowach znajduje się ogromna ilość mniej lub bardziej potrzebnych informacji. Dzięki tej książce, zapoznają się oni z metodami oraz narzędziami, które ułatwią im zapanowanie nad tym chaosem.

DLA KOGO JEST TA KSIĄŻKA?

Raczej Cię nie zaskoczę, gdy powiem Ci, że ta książka przeznaczona jest głównie nastolatkom. Ale! Jeśli w ogóle nie słyszałeś o metodzie Getting Things Done, to również Ty skorzystasz na lekturze tej książki. Co prawda przykłady i treść jest stricte pod nastolatków, ale nie stanowi to problemu w odbiorze przez nieco starszego nastolatka, jakim jesteś Ty czy ja 🙂

KIEDY PO NIĄ SIĘGNĄĆ?

Szczerze? To jak najszybciej!

Nawet jeśli w tym momencie Twoje dziecko nie czuje się przytłoczone, to wdrożenie metod z tej książki podczas codziennych zajęć, zaowocuje w przyszłości tym, że będzie mu łatwiej się zorganizować i być gotowym na wyzwania, jakie postawi przed nim życie.

JAK JĄ CZYTAĆ?

Książka zawiera pomysły przydatne na różnych etapach życia, dzięki czemu można do niej wielokrotnie wracać. Z racji tego, że ten poradnik ma dość luźną formę, już sam autor na początku książki poleca, pobieżnie ją przejrzeć tak żeby zapoznać się z głównymi zagadnieniami.

Nie musisz czytać tej książki od deski do deski. Wystarczy, że w danej chwili wybierzesz temat, który Cię interesuje i po prostu się z nim zapoznasz. Jeśli uważasz, że Twoje dziecko będzie potrzebowało Twojej pomocy przy lekturze lub chcielibyście wspólnie spędzić czas, to możecie razem przysiąść do przerabiania treści się w niej znajdujących.

JAK ZBUDOWANA JEST TA KSIĄŻKA?

Na początkowych stronach autorzy umieścili bardzo lakoniczny, ale obrazkowy spis treści. Później, znajdziesz przedmowę, w której David Allen tłumaczy jak doszło do tego, aby stworzyć książkę z metodą GTD dla nastolatków. Na kolejnych stronach, umieszczono Słowo wstępne dla rodziców, nauczycieli i opiekunów, w którym autorzy wyjaśniają w jaki sposób wygląda obecne życie młodych dorosłych oraz opisują, jakie korzyści czekają na ich dzieci/podopiecznych/uczniów po lekturze książki. Następnie jest Słowo wstępne dla nastolatków, gdzie autorzy już bezpośrednio komunikują się młodym odbiorcą i wyjaśniają mu, w jaki sposób korzystać z tego poradnika.

W każdej z trzech części, oprócz treści, znajdują się monochromatyczne ilustracje, które pomagają zrozumieć ważne zagdanienia lub obrazują problem, czy też korzyść. Ponadto, znajduje się tam wiele wykresów, map, cytatów znanych osób oraz pytań do przemyślenia. Całość prezentuje się bardzo przyzwoicie.

Pod koniec książki umieszczono słowniczek z wyjaśnieniem najważniejszych słów, tak aby nie musieć ich googlować w razie niezrozumienia ich znaczenia. Na samym końcu znajdują się notatki wizualne, dzięki którym, wiedza po przeczytaniu książki, z pewnością się dodatkowo utrwali i ułoży w głowie.

JAKIE TREŚCI MOŻESZ ZNALEŹĆ W KSIĄŻCE?

W książce znajdują się trzy główne części i każda z nich opowiada o czymś innym. Tak więc:

CZĘŚĆ 1 Sztuka stosowania metody GTD: pierwsza część poświęcona jest zapoznaniu Twojego dziecka z możliwościami i przeszkodami, na jakie może natrafić w codziennym życiu.

CZĘŚĆ 2 Metoda GTD w praktyce: w tej części autor zapoznaje czytelnika z zasadami, praktykami i narzędziami, które sprawią, że będziesz gotowy do działania na najwyższych obrotach.

CZĘŚĆ 3 Laboratorium: ostatnia część poświęcona jest ćwiczeniom i zadaniom, których realizacja ma dać odpowiedź na pytanie, które praktyki sprawdzają się w przypadku czytelnika.

CO PODOBAŁO MI SIĘ W KSIĄŻCE?

W książce najbardziej podobało mi się to, że jest naprawdę „zrobiona” pod nastolatków. Znajdują się tam przykłady konkretnych życiowych sytuacji, które rzeczywiście się im przytrafiają.

Kolejną rzeczą, o której muszę napisać, jest to, że książka jest bardzo empatyczna i pełna zrozumienia dla nastolatków. Podczas lektury, ani razu nie poczułam się gorsza. Autorzy zadbali o to, aby młody czytelnik nie był oceniany i czuł się komfortowo podczas lektury.

Ponadto, autorzy przedstawili proste i gotowe do wdrożenia działania, które mogą podjąć nastolatkowie aby uporządkować swoje sprawy. Dzięki takiemu przedstawieniu konkretnych metod, po lekturze książki nie będą się czuli zagubieni i niepewni tego, co mają zrobić.

CO NIE PODOBAŁO MI SIĘ W KSIĄŻCE?

Jeśli już mam się do czegoś przyczepić, to będzie to tylko jedna rzecz. Ta książka nie ma jasno zaznaczonego spisu treści, przez co jest trochę trudniej znaleźć fragment, który interesuje czytelnika.

REASUMUJĄC…

Uważam, że jest to bardzo potrzebna książka i naprawdę się cieszę, że została napisana i wydana. Jest pełna empatii oraz zrozumienia. Od razu widać, że autorom zależało na tym „zbudowaniu mostu” mającego połączyć ich wiedzę, którą chcą przekać, z zagubionym i przytłoczonym sprawami dnia codziennego nastolatkiem. Poprzez takie nastawienie, po lekturze książki ma się ochotę zacząć działać, nabiera się wiatru w żagle.

Z pewnością sama wrócę do niej jeszcze nie raz. Nawet mój Mąż zainteresował się tym poradnikiem, więc teraz tylko trzeba liczyć na to, aby Szef pozwolił na czytanie! 🙂

INFORMACJE O KSIĄŻCE

TYTUŁ ORYGINAŁU: Getting Things Done for Teens: Take Control of Your Life in a Distracting World
AUTORZY: David Allen, Mike Williams, Mark Wallace
WYDAWNICTWO: Onepress
LICZBA STRON: 288
ROK WYDANIA: 2020
KATEGORIA: poradnik
JĘZYK: polski
WIEK: 12+
CENA:  ~22 – 37 zł
LINK DO KSIĄŻKI: https://bit.ly/GettingThingsDoneDlaNastolatkow

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ KSIĄŻKĘ W DOBREJ CENIE

Miłej lektury!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *