Księga cudów to gra inna niż wszystkie. Zaskoczy i zachwyci chyba każdego, kto będzie miał z nią styczność. Plansza w formie rozkładanej księgi to tylko jeden z elementów, dzięki któremu jest ona taka wyjątkowa.

W naszej kolekcji gier bardzo mało jest tytułów fabularnych, w których historia ma większe znaczenie, dlatego z wielkim entuzjazmem podeszliśmy do rozgrywki. Fabuła przedstawiona na kartach jest wciągająca i pozwala uruchomić wyobraźnię i przenieść się do Oniri czyli starożytnej krainy smoków.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Gra znajduje się w naprawdę sporych rozmiarów pudełku. Jest większa niż Wsiąść do pociągu: Europa! Po otwarciu witają nas świetnie wykonane elementy. Znajdziemy tam piękną, rozkładaną księgę (która sama w sobie jest małym dziełem sztuki) czy 12 figurek, które najbardziej przypadną do gustu miłośnikom malowania. Pełna zawartość pudełka prezentuje się następująco:

  • rozkładana książka;
  • 4 figurki bohaterów;
  • 8 figurek zębaczy;
  • 248 kart (6 talii rozdziałów);
  • 6 kart zębaczy;
  • 16 kart skrawków;
  • 5 kości;
  • 17 znaczników iskier magii;
  • 40 żetonów serc;
  • 10 żetonów przeznaczenia;
  • 8 żetonów oszołomienia;
  • żeton mrocznej aury;
  • 4 pierścienie do podstawek;
  • koperta skrzyni;
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Celem gry jest zakończenie wszystkich VI rozdziałów, co nie jest wcale takie proste. Wystarczy, że ostatni żeton przeznaczenia zostanie zakryty i gra zostaje natychmiastowo zakończona. Co więcej, w takiej sytuacji wszystkie postępy z tego rozdziału zostają utracone! Jeśli uda się dojść do karty końca rozdziału, rozdział został ukończony i można przejść do kolejnego. Z racji tego, że istnieje kilka możliwych zakończeń, nawet po przejściu całej gry można rozegrać historię raz jeszcze, próbując doprowadzić do innego zakończenia.

PRZYGOTOWANIE

Przygotowanie do rozgrywki, jest zasadniczo banalnie proste i szybkie, ponieważ wystarczy, że położysz księgę na stole, a z pudełka dobierzesz pierwszą talię. Zanim rozpoczniesz rozgrywkę, wyciągnij z pudełka jeszcze figurki, żetony oraz znaczniki. Osoba, która jako ostatnio widziała smoka, bierze talię i czyta pierwszą kartę. Wystarczy, że będziesz postępował zgodnie z poleceniami zawartymi na karcie, które aktualnie jest na wierzchu talii. Każda karta mówi w jaki sposób będzie przebiegała przygoda.

ZASADY

Przez całą przygodę prowadzą nas karty talii każdego rozdziału. Na dole każdej z nich jest informacja co należy z nią zrobić (odwrócić, odrzucić, wziąć kolejną lub grać do osiągnięcia celu).

Karty talii zostały podzielone na 6 rodzajów:

  • KARTY HISTORII;
  • KARTY PRZEDMIOTÓW;
  • KARTY SKRAWKÓW;
  • KARTY ZASAD SPECJALNYCH;
  • KARTY ODDZIAŁYWANIA;
  • KARTY CELÓW.

Każda tura składa się z FAZY GRACZY oraz FAZY WROGÓW

W FAZIE GRACZY, każdy bohater może wykonać do 3 dostępnych akcji

  • RUCH;
  • ZEBRANIE ISKRY;
  • UŻYCIE UMIEJĘTNOŚCI;
  • ODDZIAŁYWANIE NA KARTĘ;
  • WZIĘCIE ALBO PRZEKAZANIE PRZEDMIOTU;
  • WYKONANIE AKCJI SPECJALNEJ.

W FAZIE WROGÓW postępujemy zgodnie z opisem znajdującym się aktualnie na karcie celu. Zazwyczaj jest to okrycie kolejnej karty z talii zębaczy. Należy kierować się poleceniami znajdującymi się na odkrytej karcie zębacza.

ZAKOŃCZENIE

Każdy ze scenariuszy kończy się wygraną, jeśli dojdziemy do karty końca rozdziału, a cała historia jest skończona w momencie przejścia ostatniego (szóstego) rozdziału.

CZAS ROZGRYWKI

Gra podzielona została na 6 osobnych scenariuszy. Na rozegranie każdego z nich, musimy zaplanować sobie około 90 minut.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Gra z zasady przeznaczona jest dla dzieci (od 10 lat) ale na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że dorośli gracze będą się przy niej bawić równie dobrze. Mechanika oraz zasady są bardzo proste, co w połączeniu z atrakcyjnym wykonaniem z pewnością przyciągnie do stołu każde dziecko. Gra sprawdzi się również dla osób z bujną wyobraźnią, ponieważ będą mogły się one zagłębić w ciekawą i dość długą historię.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ cudowne wykonanie i dbałość o szczegóły;
+ ogromna liczba figurek;
+ kilka scenariuszy rozgrywki;
+ proste zasady gry;
+ różne możliwości zakończeń;
+ ciekawa i wciągająca historia.
+/- delikatne elementy rozkładanego drzewa mogą być łatwe do uszkodzenia.

MOJA OPINIA

Księga cudów zdecydowanie jest powiewem świeżości wśród gier planszowych. Oryginalna plansza, świetne wykonanie, ciekawa historia to wszystko elementy, które cechują bardzo dobry tytuł. Jeśli chcesz zarazić miłością do grania swoje dzieci lub samemu przenieść się do starożytnej krainy smoków to ta gra jest dla Ciebie!

INFORMACJE O GRZE

MECHANIKA GRY: action points, dice rolling, narrative choice / paragraph, move through deck, multiple maps, variable player powers, variable player powers
TYP GRY: kooperacyjne, przygodowe, fantasy
AUTORZY: Martino Chiacchiera, Michele Piccolini
ILUSTRACJE: Dario Cestaro, Miguel Coimbra
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2022
LICZBA GRACZY: 1 – 4
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 90min
CENA: ~ 240 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to