Jakiś czas temu, buszując po AliExpress natrafiłam na planery, różnego rodzaju kalendarze i wkłady do nich. Najbardziej zaciekawiły mnie bardzo tanie i kolorowe planery zarówno tygodniowe jak i dzienne.

Postanowiłam kupić kilka sztuk, ponieważ już widziałam w nich potencjał do wykorzystania ich na swoich lekcjach. Bardzo często prosiłam uczniów o samodzielne stworzenie takich planerów i najczęściej było to ich zadanie domowe – tygodniowy projekt do uzupełniania, jednak jak możesz się domyślić – większość z uczniów zrobiła je po prostu jednokolorowym długopisem i wyglądały po prostu smutno. Żeby nie było, zawsze zachęcam swoich podopiecznych do bycia kreatywnymi 😀

Pomyślałam sobie wtedy, że takie gotowe planery – wlepki bardziej przypadną im do gustu i zachęcą ich do przyłożenia się do tego mini projektu. I wiesz co? Nie myliłam się! 😀 Uczniowie byli zachwyceni!

Te planery są tak uniwersalne, że można je wykorzystać na wiele sposobów, którymi w tym wpisie chciałabym się z Tobą podzielić.

To co? Zaczynamy?

WEEKLY PLANNER

Kupowałam go na aukcji, gdzie wzór został wysyłany losowo i miałam to szczęście, że trafił mi się wakacyjny wzór, który idealnie wpasował się do pory roku (akurat miałam zajęcia pod koniec roku szkolnego).

1. ZAPLANUJ WAKACJE

Postanowiłam wykorzystać ten planer w zadaniu, podczas którego uczniowie planowali swoje wymarzone wakacje, dzień po dniu, a później wykorzystali stworzone przez siebie plany do napisania pocztówki z wakacji i listu do przyjaciela, w którym dzielili się swoimi wrażeniami z wczasów.

Muszę przyznać, że zredagowane przez nich teksty, były zaskakująco dobre i przemyślane 🙂

2. PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ

Kolejnym pomysłem, który jest chyba oczywistą oczywistością jest redagowanie swoich planów na kolejny tydzień. Dzięki temu uczniowie ćwiczą i/lub utrwalają czasy przyszłe, a także strukturę „be going to”.

Oprócz samego zredagowania tych planów, warto poprosić uczniów o samodzielne opowiedzenie o nich na forum klasy, w grupie lub swojemu partnerowi, tak aby mógł zdecydować jakie czynności są pewnikami, a jakie mogą ulec zmianom.

3. AH, TA CODZIENNA RUTYNA…

Taki planer idealnie sprawdzi się do utrwalenia czynności, które każdy wykonuje każdego dnia. Wiadomo, pobudka, śniadanie, mycie zębów etc. Dzięki temu, uczniowie dodatkowo powtórzą czas Present Simple 🙂 Będzie to atrakcyjna forma w szczególności dla młodszych uczniów.

4. DEAR DIARY,

To pomysł, którym podzieliła się na fanpejdżu Ewa Jankowska i muszę przyznać, że nie pomyślałam o takim zastosowaniu tygodniowego planera. Już tłumaczę o co chodzi. Uczniowie na zadanie domowe notują w swoich rozkładach co robili lub co wydarzyło się każdego dnia. Po całym tygodniu, wspólnie dzielą się swoimi zapiskami w formie pisemnej lub ustnej, tak aby utrwalić czasy przeszłe. Brzmi to genialnie i z pewnością wypróbuję ten pomysł! 🙂

5. WHAT WOULD YOU DO IF…

Bardzo przypadł mi do gustu kolejny pomysł Ewy Jankowskiej, na przećwiczenie drugiego trybu warunkowego. Gdy tylko się nim podzieliła od razu uznałam, że może to oznaczać fantastyczną i kreatywną zabawę dla uczniów. Postanowiłam sprawdzić tą aktywność podczas zajęć indywidualnych i już mówię, jak ją zorganizowałam.

Poprosiłam uczennicę aby wypisała w planerze wszystkie najdziwniejsze i najróżniejsze wydarzenia i rzeczy, które przyjdą jej głowy. Sama zrobiłam to samo. Następnie, wymieniłyśmy się kartami i próbowałyśmy odgadnąć co każda z nas miała na myśli. W kolejnym kroku, zaczęłyśmy zadawać sobie pytania odnośnie informacji zawartych w planerach.

I tak na przykład: Co byś zrobiła, gdybyś w poniedziałek rano w drodze do szkoły spotkała dinozaura? 

Muszę przyznać, że pomysł Ewy się sprawdził i dzięki niemu w bardzo zabawny i prosty sposób utrwaliłyśmy drugi okres warunkowy 🙂 Polecam!

6. DZIENNIK POGODOWY

Ta opcja sprawdzi się wśród młodszych uczniów, którzy poznają słownictwo związane z pogodą. Bardzo często sama proszę ich o zredagowanie takiego dziennika (najczęściej jest to ilustracja i podpis), ale dlaczego nie wykorzystać gotowego planera? 🙂

Karolina Marzec, na fanpejdżu podpowiedziała także opcję z prognozowaniem pogody na nadchodzący tydzień. Myślę, że ta opcja jest również świetna, ponieważ codziennie, dzieci będą mogły sprawdzać, czy ich prognozy się spełniły czy też nie.

7. SŁÓWKO NA DZIŚ

Kiedyś robiłam podobny projekt, ale dotyczył on całego miesiąca. W sumie dlaczego nie zrobić go w formie tygodniowej? 🙂

Uczniowie wzajemnie przygotowują dla siebie planery uzupełnione o 1 nieznane słówko z języka angielskiego, tak aby zakres ich słownictwa nieusatnnie się zwiększał. Osoba, która otrzyma taki planer (oczywiście inny niż swój), codziennie przygotowuje zdanie z danym słowem, starsi uczniowie mogą pokusić się o zapis fonetyczny i definicję.

Takie tygodniowe rozpiski słówek, uczniowie wklejają z tyłu do zeszytu i w wolnych chwilach do nich zaglądają, a co jakiś czas można poprosić ich o ułożenie historyjki z poszczególnymi wybranymi przez nich słowami 🙂

8. CO BY TU ZJEŚĆ W TYM TYGODNIU?

Ten pomysł, to dla mnie także całkowita nowość i bardzo dziękuję Karolinie Marzec, za podzielenie się nim. Genialny w swojej prostocie! 🙂

Przecież wiele z nas planuje listy zakupów i posiłki na cały tydzień, więc dlaczego nie poprosić uczniów o zrobienie tego samego? Dzięki temu utrwalą oni słownictwo z działu FOOD i nauczą się planowania w przyszłości – połączenie idealne!

Później, uczniowie dzielą się swoimi jedzeniowymi planami i/lub wspólnie redagują listę zakupów, które będą musieli zrobić. Fajnym pomysłem jest też poproszenie ich o zapisywanie tego co zjedli na przestrzeni tygodnia (oczywiście na zasadzie składników, a nie gotowych dań), a później w parach lub małych grupach ich zadaniem będzie wymyślenie dania na każdy dzień tygodnia z zapisanych tam produktów. Zaletą tego ćwiczenia jest to, że dzięki temu, wprowadzasz tworzenie przepisów, a uczniowie mają małą zagwozdkę, co by tu wymyślić! 🙂

DAILY PLANNER

Ten planer, a w zasadzie mini planer także zamówiłam na AliExpress i kosztował jakieś 2 zł. Cena adekwatna do jakości, ale najważniejsze jest to, że można go wkleić do zeszytu 🙂 Na daily planner mam póki co 3 pomysły, ale myślę, że z czasem będzie ich jeszcze więcej.

1. O KTÓREJ GODZINIE…?

Ten planerek jest wręcz idealny do utrwalenia lub przećwiczenia godzin z początkującymi uczniami. Zwłaszcza jeśli wcześniej uzupełnią go czynnościami wykonywanymi w ciągu dnia.

Później, w parach zadają sobie pytania o to, co wykonują o danej godzinie. Dzięki temu nie tylko ćwiczą godziny, ale także rozwijają umiejętność komunikacji.

2. CZYNNOŚCI W CIĄGU DNIA

Ten pomysł jest powiązany z tym wcześniejszym, ale tym razem uczniowie skupiają się głównie na czynnościach dnia codziennego. Ich zadaniem jest zrobienie planu dnia, który w jak najbliższym stopniu oddaje ich codzienność. Taka lista, ułatwi im także późniejsze opowiadanie o tym dniu.

Fajną opcją jest też poproszenie swoich podopiecznych o zredagowanie dnia bliskiej im osoby, dzięki temu, ponownie utrwalają czynności w ciągu dnia, ale także ćwiczą konstrukcję w trzeciej osobie czasu Present Simple.

3. LISTA ZADAŃ

Ostatnim pomysłem jaki przygotowałam, jest poproszenie uczniów o zrobienie listy zadań do wykonania w ciągu danego dnia. Sama często tworzę takie listy, aby móc lepiej zorganizować sobie czas i pracę, więc dzięki takiemu zadaniu, nie tylko uczniowie poznają słownictwo związane np. z obowiązkami domowymi, ale także z zadaniami do wykonania. Ponadto, już w szkole poznają tajniki, dobrej organizacji 😀

Takie zredagowane listy, możesz później wykorzystać do tego, aby w parach lub w grupach uczniowie:

  • omówili swoje zadania na dany dzień;
  • zdecydowali o „ważności” poszczególnych rzeczy do zrobienia;
  • udzielili porad do danych zadań (lub co oni by zrobili, gdyby to byłaby lista innego ucznia);
  • zdecydowali o tym, czy ktoś mógłby pomóc w wykonywaniu danego zadnia.

Myślę, że takie listy dają wiele możliwości i z pewnością za jakiś czas zaktualizuję ten pomysł lub nawet rozbuduję go w formie wpisu 🙂 Ale póki co, na dziś wystraczy.

Mam nadzieję, że pomysły przedstawione w tym wpisie przypadły Ci do gustu i skusisz się na przetestowanie ich podczas swoich zajęć. Jestem bardzo ciekawa, czy masz w zanadrzu jakieś dodatkowe pomysły na weekly i daily plannery. Jeśli tak, to koniecznie podziel się nimi w komentarzu! 🙂

A póki co, trzymaj się ciepło!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *