Jakiś czas temu zrobiłam sobie karty z wyrażeniami czasowymi do czasów Present Simple, Present Continuous i Past Simple. Stworzyłam je po to, aby zachęcić uczniów, do korzystania z tych wyrażeń, ponieważ mało kiedy je stosowali.
Ostatnio przeglądając moje magiczne pudełko z materiałami i wpadły mi w ręcę właśnie te moje stare karty sprzed 4 lat. Przyznaję się bez bicia, że zapomniałam o nich na dłuższy czas i gdy je znalazłam postanowiłam je trochę odpicować aby już samym wyglądem zachęcały mnie do częstszego sięgania po nie.
Tak więc karty zyskały nową oprawę graficzną i znajdują się w sklepie (TUTAJ). Udało mi się przygotować aż 132 sztuki wyrażeń czasowych. Przyznaję, że trochę się rozpędziłam 😀 Jednakże żeby pokazać Ci jak bardzo uniwersalne są to materiały to postanowiłam że podzielę się z Tobą również prostymi pomysłami na ich wykorzystanie 🙂 Mam nadzieję, że Ci się spodobają!
OSWAJANIE
Pierwszy pomysł może wydać się bardzo banalny, ale w takim też celu powstały karty, aby uczniowie przestali się bać używania wyrażeń czasowych. W tym zadaniu uczniowie mogą pracować samodzielnie, ale sprawdzi się też podczas pracy w parach lub w grupach.
Rozdaj uczniom lub pozwól żeby sami sobie wylosowali karty z wyrażeniami czasowymi. Następnie ich zadaniem będzie wymyślenie i ułożenie zdań z tymi kartami. Tutaj sugeruję ustalić limit czasowy np 2-3 minuty, tak aby zadanie się nie rozwlekło. Uczniowie sami muszą zdecydować do jakiego czasu pasuje wylosowane określenie czasowe i jaki rodzaj zdania mają ułożyć. Po upływie tego czasu, warto poprosić kilku z nich o przeczytanie swoich zdań.
NIECH KOSTKI ZDECYDUJĄ
Podczas tego zadania uczniowie pracują w parach lub małych grupach. Tym razem będziesz potrzebował również do tego kostek obrazkowych. Z pewnością ułatwi im to wymyślanie historyjek.
W kolejnym kroku ponownie rozdziel na wszystkie grupy lub pary po kilka kart z wyrażeniami czasowymi. Zadaniem ucznia A, jest rzucenie kostkami i układanie historyjki w oparciu o nie, a zadaniem ucznia B, jest zdecydowanie, jakie wyrażenie czasowe musi zostać użyte w tej opowieści przez ucznia A. Od razu zaznaczam, że jeśli para lub grupa pracuje w oparciu o 6 kostek, to analogicznie do tego, powinno zostać użytych 6 wyrażeń czasowych, o których decyduje uczeń B.
Gdy uczeń A wykona swoje zadanie, wymieniają się zadaniami tak aby teraz uczeń B wymyślił historyjkę, a uczeń A, decydował jakie wyrażenia muszą zostać przez jego partnera użyte. Jeśli decydujesz się na pracę w małych grupach, to fajnym rozwiązaniem jest podzielenie kart pomiędzy pozostałych uczniów, a później odtworzenie opowiedzianej historyjki.
Jeśli jesteś ciekawych innych pomysłów na wykorzystanie kostek obrazkowych to zajrzyj TUTAJ.
GRUPOWE HISTORIE ŁAŃCUCHOWE
To zadanie fajnie się sprawdzi podzczas pracy w dwóch większych grupach. Zadaniem każdej z nich będzie wymyślenie spójnej historyjki z wykorzystaniem wyrażeń czasowych, które będą znajdowały się przed nimi. Już dokładnie tłumaczę o co chodzi.
Poproś obie drużyny, aby usiadły na przeciwko siebie. Następnie wytłumacz im, że ich zadanie będzie polegało na tym, aby uczniowie z drużyny A, układali na głos historyjkę. Każdy uczeń może powiedzieć tylko jedno zdanie na rundę, a kolejny uczeń musi powiedzieć kolejne, tak aby stworzyć jedną spójną historyjkę. Ponadto, każdy uczeń, w swoim zdaniu musi zawrzeć wylosowane przez siebie wyrażenie czasowe.
W tym samym czasie, uczniowie z drużyny B, uważnie słuchają wymyślanej na bieżąco przez grupę A historyjki, ponieważ ich zadaniem będzie później odwtorzenie jej i zapamiętanie jak największej ilości wyrażeń czasowych, których użyła drużyna przeciwna. Niestety nie mogą ich sobie nigdzie zapisać. Gdy drużyna A zakończy swoją historyjkę (w zależności od zaawansowania i ilości uczniów w drużynie mogą oni zrobić dwie lub więcej rund, dzięki czemu historyjka będzie dłuższa), uczniowie z grupy B w skrócie odtwarzają historyjkę, a w następnym kroku wymieniają wyrażenia, które zostały użyte przez drużynę A. Za każde poprawne wyrażenie, otrzymują jeden punkt.
W kolejnym kroku, drużyny wymieniają się swoimi zdaniami, tak aby zobaczyć, której z nich uda się zgromadzić większą ilość punktów. Jeśli chciałbyś jeszcze bardziej podkręcić to zadanie, to możesz to zrobić w bardzo prosty sposób. Podczas gdy uczniowie z drużyny A, losują wyrażenie czasowe, uczniowie z drużyny B, mówią na głos 1 słowo, które również musi być zawarte w ich wypowiedzi. Oczywiście nie wszyscy na raz, a poszczególni uczniowie, którzy tworzą tak jakby pary, czyli pierwszy uczeń z drużyny A losuje kartę, a pierwszy uczeń z drużyny B, podaje słowo, które dodatkowo musi być zawarte w zdaniu jego przeciwnika. Pozostali uczniowie postępują analogicznie do pierwszej „pary”.
Bardzo lubię ten typ zadania, ponieważ uczniowie nie wiedzą czego się spodziewać i muszą kombinować na bieżąco 🙂
No dobra, skoro już zapoznałeś się z moimi 3 pomysłami na karty z wyrażeniami czasowymi, to teraz nie zostało mi nic innego jak zachęcić Cię do ich zakupu! 🙂
Wystarczy, że klikniesz w poniższy link i od razu zostaniesz przekierowany do sklepu 🙂
Tak jak wspominałam wyżej, trochę się rozkręciłam przy wymyślaniu i w sumie udało mi się stworzyć aż 11 stron kart, które mogłeś zobaczyć na wcześniejszych zdjęciach. Starałam się dobrać dość uniwersalną grafikę, tak aby mogła posłużyć przez dłuższy okres czasu. Standardowo, na poniższym obrazku, możesz również zobaczyć jak prezentują się 4 przykładowe strony z tymi kartami.
Dodatkowo, postarałam się o to, aby nie zabrakało na nich tych oczywistych wyrażeń czasowych, które są często używane w podstawowych czasach, ale postarałam się dodać również te, trochę bardziej zaawansowane, po to, abyś mógł je wykorzystać z uczniami na wyższych poziomach. Mam nadzieję, ze karty się sprawdzą! 🙂
Mam nadzieję, że moje karty przypadną Ci do gustu i dzięki nim Twoi uczniowie z chęcią będą sięgali po takie „ozdobniki” w swoich wypowiedziach.
Jestem bardzo ciekawa, jakie określenia powinnam jeszcze według Ciebie dodać do tego zestawu. Daj znać w komentarzu! 🙂
Trzymaj się ciepło!
TŁO KART: http://bit.ly/35WiBEz