Recenzja REPETYTORIUM ósmoklasisty od wydawnictwa Macmillan + KONKURS

 

Jak wiesz, w przyszłym roku, nasi uczniowie po raz pierwszy przystąpią do egzaminu ósmoklasisty. W związku z tym, bardzo ważny jest wybór repetytorium, w oparciu o które będziesz przygotowywał swoich podopiecznych. W dzisiejszym wpisie, chciałabym podzielić się z Tobą swoją opinią na temat repetytorium ósmoklasisty od wydawnictwa Macmillan, które ja wybrałam do pracy ze swoimi uczniami. Mam nadzieję, że mój wpis pomoże Ci dokonać odpowiedniego wyboru.

 

1. ZAWARTOŚĆ

Repetytorium zawiera 14 standardowych działów leksykalnych. W każdym z nich, znajdują się ćwiczenia z sekcji: słownictwa, czytania, funkcji językowych, słuchania, gramatyki oraz pisania. Na końcu każdego rozdziału znajduję się również lista słów związana z danym UNITem. Zaletą tej listy jest to, że podzielona została na kategorie związane z głównym tematem działu. Kolejną jej zaletą jest fakt, że nad każdą kategorią podane są numery stron, na których znajdziesz dane słownictwo, co z pewnością jest dużym ułatwieniem dla uczniów, podczas wyszukiwania i sprawdzania słownictwa.

Główne działy, które znajdują się w repetytorium prezentują się następująco (w nawiasie dodatkowo zapisałam Ci zagadnienia gramatyczne, które są przerabiane w konkretnym rozdziale, bo pojawiało się o to wiele pytań):

  1. CZŁOWIEK (Present Simple, have got, there is/are)
  2. DOM (Present Simple and Present Continuous)
  3. SZKOŁA (Past Simple and Past Continuous, used to)
  4. PRACA (Past Simple and Present Perfect, indefinite pronouns)
  5. ŻYCIE PRYWATNE (Countable and uncountable nouns, prepositions of time, place and manner)
  6. ŻYWIENIE (Will, be going to, Present Continuous – for future plans)
  7. ZAKUPY I USŁUGI (Passive voice: Present Simple. Present Perfect, Past Simple, Future Simple)
  8. PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA (should, must/mustn’t/have to, defining relative clauses)
  9. KULTURA (conditionals, time clauses)
  10. SPORT (comparison of adjectives and adverbs, comparative structures, the superlative, too and enough, so/such/how/what)
  11. ZDROWIE (Past Perfect)
  12. NAUKA I TECHNIKA (Reported speech)
  13. ŚWIAT PRZYRODY (articles: a/an/zero article, can/could/be able to, this/that)
  14. ŻYCIE SPOŁECZNE (tenses revision, pronouns)

Oprócz powyższych tematów, pod koniec książki, możesz znaleźć również dodatkowe działy, które ułatwią Ci pracę podczas zajęć. Ogromnym plusem jest to, że znajdują się w nich ćwiczenia poegzaminacyjne. Taki zabieg spodoba się szczególnie tym nauczycielom, którzy zdecydowali się na pracę tylko i wyłącznie z repetytorium podczas całego roku szkolnego. Dzięki temu, po egzaminie będą mogli dalej pracować z użyciem tego repetytorium. Tematy są na tyle ciekawe, że mogą posłużyć jako punkt wyjścia do stworzenia kilku lekcji tematycznych lub kilku projektów.

Dodatkowe działy składają się z następujących sekcji:

  • Grammar bank
  • Post-exam
  • Functions bank
  • Writing bank
  • Irregular verbs

W każdym rozdziale, możesz znaleźć stałe rodzaje ćwiczeń, które mają na celu zwrócenie uwagi ucznia na pracę z konkretnym elementem przydatnym podczas egzaminu. Ćwiczenia te zostały nazwane następująco:

  • Phrase box – zapoznaje ucznia ze zwrotami, które przydadzą się każdemu ósmoklasiście.
  • Teen talk – są to chmurki, które zawierają zwroty i wyrażenia występujące we współczesnym, młodzieżowym języku.
  • Check your grammar – są to ćwiczenia, których zadaniem jest, powtórzenie przerabianej gramatyki.
  • Open task – tego rodzaju ćwiczeń jest najwięcej. Kładą one nacisk na ćwiczenie zadań nowego typy, które mogą pojawić się na kwietniowym egzaminie. Są to zadania typu: uzupełnianie luk, pisanie listów, tłumaczenie fragmentów zdań na język angielski oraz uzupełnianie informacji.
  • Quiz – w niektórych tematach, pojawiają się także quizy, odnoszące się do codziennych, życiowych sytuacji.
  • W całym repetytorium znajdują się aż 32 TIPy, które przeznaczone są dla ósmoklasistów i zwracają ich uwagę na to na czym skupić się podczas rozwiązywania zadań, które mogą znaleźć się na egzaminie.

2. RODZAJE ZADAŃ

Ćwiczenia w każdym z działów, przygotowane i ułożone są w logiczny sposób, tak aby kolejne zadania wynikały i czerpały informacje z poprzednich. Dzięki temu, uczeń nie czuje się przytłoczony i zagubiony nowym słownictwem i poszczególnymi ćwiczeniami.

Zadania, które pojawiają się w repetytorium, są bardzo różnorodne i ciekawie skonstruowane, dzięki czemu, praca z tą książką nie jest nudna i uczniowie będą z nią chętnie pracowali. Poniżej możesz zapoznać się ze wszystkimi rodzajami zadań, występującymi w repetytorium.

  • Uzupełnianie luk w języku polskim/angielskim
  • Dobieranie zdań do luk/ogłoszeń/nagłówków
  • Wybór wielokrotny
  • Parafraza zdań
  • Tłumaczenie fragmentów zdań
  • Odpowiadanie na pytania
  • Pisanie e-maili/wpisów na bloga/listów/ogłoszeń
  • Reakcje językowe
  • Quizy
  • Dialogi

Większość tych zadań jest możliwa do przeprowadzania również w parach lub większych grupach, dzięki czemu uczniowie mogą jeszcze bardziej zaangażować się w lekcje. Poprzez prowadzanie zajęć w taki sposób, lekcje staną się ciekawsze, a uczniowie będą mogli się rozwijać wspólnie z kolegami

 

3. POLECENIA

Polecenia do zadań, skonstruowane są w prosty i zrozumiały dla ucznia sposób. Warto podkreślić fakt, że niektóre z nich są w języku polskim a niektóre w języku angielskim. Te, które nie są zredagowanie po polsku, są zazwyczaj krótkie, zwięzłe i napisane przystępny dla ucznia językiem. Polecenia w języku polskim, w większości występują przy zadaniach typu OPEN TASK.

 

4.  GRAMATYKA

Wyjaśnienie gramatyki zaczyna się na stronie 130 i jest ona wytłumaczona w przejrzysty i przystępny dla ucznia sposób. Opisy są w języku polskim, tak aby uczeń nie miał trudności ze zrozumieniem danej struktury. Dodatkowo, na tych stronach znajdują się zadania, które mają na celu dokładne sprawdzenie zrozumienia danego zagadnienia. Większość tych zadań jest skonstruowana w sposób, który jak najlepiej przygotuje ucznia do egzaminu.

 

5. OBRAZKI

Obrazki w każdym rozdziale zostały odpowiednio dopasowane do przerabianego tematu, co pozwala uczniom jeszcze bardziej utrwalić słownictwo oraz przerabiany materiał. W oparciu o nie, można przygotować dodatkowe speakingi, writingi a nawet poprosić uczniów o odgrywanie scenek inspirowanych daną fotografią (oczywiście wszystko w języku angielskim :))

 

Uważam, że wydawcnictwo Macmillan, spisało się fanatastycznie przygotowując to repetytorium. Jest przejrzyste i dobrze zredagowane. Dodatkowo jest wzbogacone o zeszyt ćwiczeń, dzięki któremu jeszcze lepiej i dokładniej będziesz mógł przygotować swoich uczniów do zbliżającego się egzaminu. Z pewnością pomogą Ci w tym zestawy egzaminacyjne, które się w nim znajdują (nagrania do nich znajdują się w staff roomie).

 

Po więcej informacji związanych z repetytorium ósmoklasisty od Macmillana, zapraszam do grupy na facebooku ANGIELSKI: Egzamin ósmoklasisty , którą prowadzę razem z Kasią z Made by Kate.

 

Dodatkowo, jeśli chciałbyś zobaczyć jak wyglądają przykładowe strony z repetytorium, to możesz zerknąć TUTAJ. 🙂

 

Jako, że wielu uczniów uważa, że praca z repetytorium jest nudna, pora na to, aby to odczarować. Jeśli chcesz wygrać jedną z 3 nagród przygotowanych przez wydawnictwo Macmillan:

  1.  Napisz w komentarzu pod tym wpisem jeden, kreatywny sposób na wykorzystanie repetytorium podczas zajęć (komentarze z fanpejdża nie będą brane pod uwagę)
  2. Zalajkuj mój fanpejdż 🙂

 

 

Nagroda główna:

– repetytorium ósmoklasisty + zeszyt ćwiczeń
– teacher’s diary
– 10 kółek gramatycznych
– 10 smyczy
– zestaw 3 plakatów
– 10 zakładek
– torba
– niespodzianka 🙂

 

Nagrody za 2 i 3 miejsce:

– repetytorium ósmoklasisty
– teacher’s diary
– 10 kółek gramatycznych
– 10 smyczy
– zestaw 3 plakatów
– 10 zakładek
– torba

Na odpowiedzi czekam do do 14.05.2018 do godziny 20:00. Wyniki konkursu pojawią się w tym wpisie 15 marca.

REGULAMIN KONKURSU 

 

Powodzenia w konkursie!

 

WYNIKI KONKURSU

Muszę Wam przynać, że wybranie osób, które zostaną nagrodzone było dla bardzo trudne, ponieważ przygotowaliście tak dużo fantastycznych pomysłów! Dziękuję Wam z całego serducha za tak ogromne zaangażowanie! Ale nie chcę Was już dłużej trzymać w niepewności, więc od razu przechodzę do wyników:

 

Nagroda główna – Urszula Pawlow

Nagroda za 2 miejsce – Agnieszka Tryba

Nagroda za 3 miesjce-  Kasia Tetzlaff

 

Dziewczyny, proszę skontaktujcie się ze mną w najbliższym czasie abym mogła wysłać do Was nagrody! 🙂