Jestem posiadaczką wszystkich części Azula, a klasyczny był ogrywany u mnie tyle razy, że ledwo zipie. Od pierwszej chwili zakochałam się w mechanice i estetyce tej serii, dlatego z ogromnym entuzjazmem śledziłam zapowiedzi kolejnych odsłon. Szczególnie mocno upodobałam sobie Witraże Sintry, ponieważ już na papierze wyróżniały się spośród innych Azulów nietypową mechaniką i ciekawą zmianą w sposobie układania płytek.

Byłam bardzo ciekawa, jak ten nowy twist wpłynie na rozgrywkę oraz czy gra zachowa charakterystyczny klimat serii, a jednocześnie wniesie do niej świeżość i nowe wyzwania.

KOMPONENTY

Już przy pierwszym kontakcie z grą w oczy rzucają się przepiękne komponenty. Szklane płytki przypominające kolorowe landrynki mają niesamowitą fakturę i perfekcyjnie oddają klimat witrażowego szkła. W świetle wyglądają niemal magicznie, a każda partia nabiera przez to unikalnego charakteru. Nieco mniejsze, modułowe plansze graczy zastępują tradycyjne planszetki, a ich dwustronność zapewnia dużą regrywalność. Dodatkowe elementy, takie jak plansza punktacji, praktyczne pudełeczko na odrzucone płytki oraz pionki witrażystów, podkreślają dbałość wydawcy o szczegóły.

NA CZYM POLEGA ROZGRYWKA?

Witraże Sintry to gra logiczna, która łączy prostotę zasad z głębią strategicznych wyborów. Rozgrywka trwa sześć rund, podczas których gracze starają się zdobyć jak najwięcej punktów poprzez umiejętne układanie kolorowych płytek w swoich witrażach. Kluczowym elementem mechaniki jest wybór odpowiednich płytek z warsztatów lub zasobów ogólnych i umieszczenie ich w jednej z kolumn swojej planszy. Decyzje podejmowane w trakcie gry wymagają uwzględnienia położenia pionka witrażysty, który określa, gdzie możemy umieścić zebrane elementy.

Każdy błędny ruch wiąże się z ryzykiem utraty punktów, gdyż nadmiarowe płytki trzeba odrzucić do pudełeczka. Kluczowym aspektem strategii jest zarządzanie tym ryzykiem oraz planowanie ruchów w taki sposób, by maksymalizować korzyści punktowe. Premie za odpowiednie kolory w danej rundzie oraz bonusy za uzupełnianie ram ornamentów w pałacu wprowadzają dodatkowe warstwy głębi.

CZAS ROZGRYWKI I LICZBA GRACZY

Gra Azul: Witraże Sintry została zaprojektowana z myślą o 2 do 4 graczach, a jej mechanika doskonale skaluje się w zależności od liczby uczestników. Przy dwóch osobach rozgrywka staje się bardziej strategiczna i przewidywalna, natomiast w pełnym składzie pojawia się większy chaos i elementy zaskoczenia, które podkręcają emocje. Czas jednej partii wynosi około 30-40 minut, co czyni grę świetnym wyborem zarówno na szybką rozgrywkę, jak i wieczór z kilkoma rewanżami.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ szklane płytki zachwycają wyglądem i jakością wykonania;
+ proste zasady;
+ modułowe plansze zapewniają za każdym razem inne wyzwania;
+ szybkie tempo i ograniczona liczba rund wciągają od początku do końca;
+ każda decyzja ma znaczenie, a gra wymaga elastyczności i planowania;
+ dobrze skaluje się na każdą liczbę graczy;
+ krótki czas gry;
+ więcej zmiennych i losowości niż w pierwszym Azulu, co sprawia, że gra pozostaje wymagająca i angażująca nawet po wielu rozgrywkach.
– może wydawać się mniej intuicyjna na początku z uwagi na mechanikę poruszania witrażysty -wymaga przyzwyczajenia;
+ / – większa losowość niż w klasycznym Azulu;
+ / – możliwość blokowania innych graczy.

MOJA OPINIA

Szczerze mówiąc, Azul: Witraże Sintry to według mnie najlepsza część z całej serii. Oferuje piękną estetykę, dynamiczną rozgrywkę oraz satysfakcjonujące decyzje strategiczne. Choć mechanika witrażysty może wymagać chwili na przyswojenie, to właśnie ona dodaje grze głębi i wymusza dodatkowe kombinowanie. Element losowości sprawia, że każda rozgrywka jest inna, a konieczność dostosowania się do sytuacji dodaje emocji. Osobiście najbardziej lubię tę część Azula za możliwość bardziej złożonego planowania oraz przepiękne, szklane kafelki, które sprawiają, że każda partia cieszy zarówno umysł, jak i oczy.

INFORMACJE O GRZE

SERIA: Azul
MECHANIKA GRY: end game bonuses, open drafting, pattern building, set collection, tile placement, turn order: claim action
TYP GRY: logiczne, abstrakcyjne, strategiczne
PROJEKTANT: Michael Kiesling
ILUSTRACJE: Chris Quilliams
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2023
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 30 – 45 min
CENA: ~ 150 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to