Wychowałam się na Harry’m Potterze i świat magii, czarodziejów i czarownic oraz fantastycznych stworzeń jest mi bliski i bardzo dobrze znany. Mam sporo książek w tym temacie jednakże jeśli chodzi o gry, to nad tym muszę popracować, bo w naszej kolekcji jest tylko Wiedźmia skała. Na szczęście ostatnio się to zmieniło i wspólnie z Mężem możemy stanąć w szranki w magicznym pojedynku, dzięki Księdze czarów od Foxgames.
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
Zacznę od określenia wielkości pudełka, bo Księga czarów ma dokładnie taki sam rozmiar jak Nanga Parbat. Ale! Już samo pudełko robi niesamowite wrażenie, ponieważ gra wygląda jak prawdziwa księga. SERIO! Prezentuje się to naprawdę genialnie i jestem szczerze zachwycona taką dbałością o szczegóły. Magcziny klimat czuć jeszcze zanim otworzy się wieko.
A skoro mowa już o zawrtości pudełka, to w środku znajdziesz:
- 35 kart magii;
- 12 kart mocy;
- 1 kartę portalu;
- 6 płytek lokacji;
- 2 plansze graczy;
- 6 kości;
- 1 znacznik czarodzieja;
- 60 kryształów;
- 12 żetonów przerzutu;
- 2 znaczniki punktacji;
- instrukację.
KOMPONENTY
Nie tylko pudełko robi wrażenie, ale również oprawa graficzna komponentów, które się w nim znajdują. Przede wszystkim chciałabym wspomnieć o niesamowitych i naprawdę pięknych ilustracjach, za które odpowiada Piotr Sokołowski. Wydawnictwo Foxgames postanowiło całkowicie zmienić szatę graficzną z oryginału i muszę przyznać, że to była naprawdę świetna decyzja, ponieważ gra w polskiej wersji prezentuje się o niebo lepiej!
Ilustracje znajdujace się na kartach są bardzo szczegółowe i kolorowe. Wyglądają niczym prawdziwe magiczne przedmioty lub postaci i naprawdę ciężko przestać na nie patrzeć 😀 Jeśli chodzi o płytki lokacji, to ilustarcje są do siebie dość podobne i osobiście przy unboxingu byłam przekonana, że to cały czas jedna i ta sama grafika. Dopiero gdy zaczęłam się im dokładniej przyglądać zauważyłam, że na płytkach znajduje się 6 różnych zamków.
Jeśli chodzi o wykonanie, to nie ma się tutaj do czego przyczepić. Oprócz kart, w środku znajdziesz sporo kolorowych kryształów, drewniane kości oraz małe żetony. Wszystko ładnie się ze sobą komponuje i razem tworzy naprawdę piękną karciankę.
NA CZYM POLEGA ROZGRYWKA?
Pojedynek trwa do momentu zdobycia przez jednego z graczy 13 punktów. Mało, prawada? Jednakże jak się okazuje w praktyce, wcale takie nie jest! 😀 Zaraz Ci wytłumaczę o co chodzi w Księdze czarów.
Na początek, musisz wiedzieć, że rundy odbywają się w serii pięciu faz. Fazy te trwają do końca rundy, w której przynajmniej jeden gracz ma 13 lub więcej punktów.
- FAZA 1: każdy gracz bierze 5 kryształów z ogólnych zasobów i umieszcza je w swoich zasobach osobistych.
- FAZA 2: gracze jednocześnie rzucają swoimi trzema kośćmi. Co ważne, można przerzucić dowolną liczbę swoich kostek w zamian za wydanie żetonu przerzutu. Następnie gracze jednocześnie (ale w tajemnicy) przypisują swoje 3 karty do każdej z kości. Liczba oczek oznacza lokację oraz przypisaną do niej kartę, na którą poluje uczestnik. Podczas tej fazy ważne jest zaplanowanie liczby wydanych kryształów. Gdy karty są przypisane, należy w tym samym czasie ujawnić swoje karty i przenieść kryształy w odpowiednie miejsca.
- FAZA 3: w sytuacji, gdy chociaż jeden z graczy umieści swoje kryształy na karcie z portalem, to , może w tym momencie przenieść swoje kryształy w wybrane przez siebie miejsce.
- FAZA 4: polega na rozpatrzeniu swoich dwóch kart z czerwoną obwódką. Moce mogą być użyte tylko raz na rundę w dowolnej kolejności;
- FAZA 5: polega na rozpatrzeniu lokalizacji i sprawdzeniu komu udało się zgarnąć karty. Po rozpatrzeniu wszystkich wyników, należy przesunąć wszystkie karty z wyższych numerów na niższe i dołożenie nowych, tak aby kolejna runda rozpoczęła się z ponownie z 6 kartami. Trzeba uważać tylko na portal, ponieważ on, nigdy nie może znaleźć się na polu z numerem 1.
Gra kontynuowana jest do momentu, aż jeden z graczy zdobędzie 13 punktów lub więcej. Tylko to może zapewnić mu zwycięstwo.
CZAS ROZGRYWKI I LICZBA GRACZY
Księga czarów to gra skierowana do 2 osób. Rozgrywkę można śmiało nazwać pojedynkiem. Zasady nie są bardzo skomplikowane, jednakże wydawca określił wiek graczy na 14+. Pomimo tego, uważam że ograne dzieciaki, które w planszówki grają już od dłuższego czasu spokojnie powinny sobie poradzić z tym tytułem.
PLUSY I MINUSY
ZALETY GRY | NIEKONIECZNIE WADY |
+ piękna oprawa graficzna, zdecydowanie ładniejsza niż oryginał; + wysoka jakość wykonanania komonentów; + szybki czas rozgrywki; + sporo negatywnej intrakcji pomiędzy graczami; + karty posiadają różne zdolności; | + / – dość długa instrukcja; + / – tury mogą się dłużyć zwłaszcza jeśli przeciwnik jest typem myśliciela 😀 |
MOJA OPINIA
Księga czarów zachwyca. Co do tego nie mam najmniejszych wątpliwości. Ma naprawdę piękną oprawę graficzną i z pewnością wszyscy fani magii i czarów zostaną przez ten tytuł oczarowani. Jednakże chcąc być z Tobą szczera muszę się przyznać, że pierwsza rozgrywka całkowicie mi nie podeszła. Ciężko było przebrnąć przez instrukcję, a gdy już ją ogarnęliśmy to rozgrywka bardzo się dłużyła i była nudna. Nie mniej jednak, daliśmy jej jeszcze jedną szansę i… wtedy zaskoczyło!
Okazało się, że Księga czarów jest naprawdę wredną grą, w której sporo negatywnej interakcji. Podczas rozgrwyki można sobie robić wiele psikusów i podbierać karty, na które polowaliśmy. Uczestnicy muszą być w ciągłej gotowości do zmiany strategii oraz zawsze muszą mieć jakiś plan B na wypadek gdyby przeciwnik podebrał im kartę.
„Walki” toczą się praktycznie przez cały czas więc jeśli lubicie ten typ gier, to Księga czarów okaże się dla Was dobrym wyborem!
INFORMACJE O GRZE
MECHANIKA GRY: area majority / influence, dice rolling
TYP GRY: abstrakcyjne, strategiczne
PROJEKTANT: Steve Finn
ILUSTRACJE: Piotr Sokołowski
WYDAWNICTWO: FoxGames
ROK WYDANIA: 2022
LICZBA GRACZY: 2
WIEK GRACZY: 14+
CZAS ROZGRYWKI: 40min
CENA: ~ 65 zł
SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE
Miłej rozgrywki!
Opisywana gra jest egzemplarzem recenzenckim.
Wydawnictwo nie miało wpływu na moją ocenę i treść tego tytułu.
Za planszówkę dziękuję wydawnictwu