Dawno nie dzieliłam się pomysłami na jakieś pomoce (niekoniecznie) dydaktyczne, dlatego tym wpisem chciałabym to zmienić. Dziś dowiesz się w jaki sposób na swoich zajęciach korzystam z patyczków laryngologicznych, na których wypisałam… kategorie.

Skojarzenia

Zacznę od najbardziej oczywistego pomysłu. Skojarzenia świetnie sprawdzą się w każdej grupie wiekowej i nie powinny być dla uczniów problematyczne. Wręcz przeciwnie, moi uczniowie bardzo lubią tą grę i zawsze się w nią bardzo angażują. Ale po kolei.

Zazwyczaj gramy z uczniami na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na tym, że w kubeczku umieszone są wcześniej przygotowane patyczki, a uczniowie są już podzieleni na małe grupy. Wtedy tłumaczę im, że będę losować jeden patyczek, a ich zadaniem w określonym czasie jest zapisanie na kartce wszystkich skojarzeń do danej kategorii. Aby dodatkowo uatrakcyjnić zajęcia, sama na małej karteczce wypisuję 5 skojarzeń, które są dodatkowo punktowane (jeślu uczniowie zapiszą je na swoich kartkach). Gdy minie czas, poszczególne grupy dzielą się swoimi zapisanymi słowami i podają ich ilość, a później sprawdzamy, czy któraś grupa wpadła na takie skojarzenia jak ja. Jeśli tak, doliczają sobie ekstra punkty. Można tą grę wykorzystać do powtórki słownictwa z danego działu lub jako warm up, który ma pobudzić uczniów do zaangażowania.

Drugi sposób różni się tylko trochę. Głównie tym, że to nie Ty losujesz patyczek z kategorią, do której wszyscy uczniowie wymyślają skojarzenia. Tym razem, każda grupa losuje sobie kategorię i jej zadaniem jest także wymyślenie do niej jak największej ilości słówek. Aby dodatkowo wykorzystać zaanagażowanych już w to zadanie uczniów, podczas podawania przez grupy skojarzeń, możesz zaangażować pozostałe grupy, aby każdy z uczniów podał swoje skojarzenie, które nie pojawiło się wcześniej. Dzięki temu wspólnie stworzycie bazę słówek, które później można wykorzystać na lekcji np. do układania z nimi zdań lub podawania definicji. Jak wykorzystać taką bazę, opiszę już niedługo 🙂

Ale to nie wszystko! Grę w skojarzenia można zorganizować jeszcze inaczej. Losujesz patyczek, czytasz na głos kategorię i podajesz swoje pierwsze skojarzenie. Pierwszy uczeń podaje Twoje skojarzenie, a po tym swoje. Następny uczeń powtarza dwa wcześniejsze skojarzenia i dodaje swoje itd, aż wszyscy uczniowie dołożą swoje słowo. Poproś uczniów, aby nie powtarzali słów – każdy powienien podać inne. Na samym końcu, porównajcie wspólnie jak bardzo odbiegliście od kategorii.

Historyjka w tematyce kategorii

W tym ćwiczniu historyjka może być writingiem jak i speakingiem, w zależności od tego co chcesz w danym momencie przećwiczyć. Możesz też wybór zostawić uczniom (gdy zazwyczaj prosiłam ich o przygotowanie historyjki, to zazwyczaj zapisywali ją sobie, a później tak czy siak, opowiadali własnymi słowami 😀 ).

Zadaniem uczniów (mogą to robić w parach, grupach lub w pojedynkę) jest wylosowanie patyczka, który posłuży im za temat swojego writingu lub speakingu. Ważne jest to aby ich cała praca była ściśle związana z kategorią, którą wcześniej wylosowali.

Jeśli więc Wiesiek lub Grażyna wylosuje patyczek z kategorią TECHNOLOGY, to ich zadaniem będzie przygotowanie wypowiedzi w tym zakresie. Prace uczniów powinny być kreatywne. Ba! Mogą być nawet dziwne i nielogiczne. W tym zadaniu daj im wolną rękę i pozbądź się innych ram niż temat pracy. Myślę, że dzięki temu, uczniowie stworzą niesamowite i ciekawe historyjki 🙂

Działy do powtórki z całego roku

Powoli zbliża się ten czas kiedy zaczynają się powtórki przed egzaminami. Dla uczniów są one dość ciężkie, więc aby im to umilić można posłużyć się patyczkami.

Wypisz na nich tematy z repetytorium, które realizujecie i wylosujcie 1 patyczek. Dział jaki jest na nim zapisany będzie powtarzany na tej lub następnej lekcji (być może wolisz im dać trochę czasu na przypomnienie sobie czegoś, zwłaszcza jeśli dział był na początku roku).

Patyczkowa familiada

A na koniec, ulubiona gra moich uczniów, która zawsze się sprawdza – patyczkowa familiada. Uczniowie sami to tak nazwali, ponieważ w parach muszą „zawalczyć” o pytanie dla swojej drużyny. Nie chcę się tutaj rozpisywać, ponieważ na blogu jest wpis, w którym szczegółowo opisuję co i jak. Znjadziesz go TUTAJ.

Mam nadzieję, że sposoby na patyczki z kategoriami przypadną Tobie i Twoim uczniom do gustu 🙂 Jeśli masz jakiś inny pomysł na wykorzystanie patyczków, to podziel się nim w komentarzu! 🙂

Natomiast, jeśli chciałbyś poczytać o innych pomysłach na patyczki, to koniecznie kliknij TUTAJ. Już kilka razy pisałam o tym, jak wykorzystać tą nietypową pomoc dydaktyczną na różne sposoby.

Trzymaj się ciepło!

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to