Nasza planszówka kolekcja w ostatnim czasie rozrosła się do rozmiarów, o jakich jeszcze kilka lat temu w ógole nie ośmieliłam się marzyć. Na swoim koncie mamy już wiele rozgranych partii w najróżniejsze gry, a nad planszami (lub kartami) spędziliśmy naprawdę duuuuużo godzin. Z biegiem czasu, nasze planszówkowe oczekiwania trochę się zmieniły i coraz częściej poszukujemy tytułów, które będą dla nas nieco bardziej wymagające. Jednym słowem, czas na bardziej zaawansowane gry! 😀
Jakiś czas temu recenzowałam już Wiedźmią Skałę, która okazała się tytułem średniozaawanaowanym i jej poziom bardzo nam odpowiadał, ale gdy ostatnio ukazały się Odmęty grozy, wiedziałam, że ten tytuł może przypaść nam do gustu. Nie tylko ze względu na tematykę, (lubię horrory!) ale przede wszystkim dlatego, że jest to kooperacja z motywem zdrady, a to może okazać się idealne na początek.
Jak nam poszło i czy rozgrywka się nam podobała? Tego dowiesz się z dalszej częściej wpisu 🙂
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
Odmęty grozy to gra, która ma prawie taki sam rozmiar jak K2 czy Obrazki. Cała różnica jest jednak w głębokości pudełka, które po prostu musi być pod tym względem większe, aby zmieścić figurki. Co więcej, tytuł ten jest naprawdę klimatyczny. Widać to już po samej oprawie graficznej pudełka, gdzie możemy zobaczyć wzburzone morze oraz wyłaniające się z morskich głębin stwory. Ponadto, wszystko to jest utrzymane w stylu lat 20. XX wieku.
Natomiast, jeśli chodzi o zawartość gry, to w środku znajdziesz:
- planszę z 4 wskaźnikami zasobów,
- 22 plastikowe figurki potworów,
- 10 arkuszy postaci,
- 3 arkusze pomocy zdrajcy,
- 6 arkuszy pomocy graczy,
- 10 pionków postaci,
- żeton aktywnego gracza,
- 4 znaczniki zdrajcy,
- 9 żetonów pasażerów,
- kość ośmiościenna,
- żeton podróży,
- żeton rytuału,
- 14 kart lojalności,
- 70 kart Mitów,
- 2 karty tytułów,
- 20 kart zaklęć,
- 20 kart nawigacji,
- 20 kart przedmiotów,
- 9 kart uszkodzeń statku,
- 10 kart wyczynów,
- 126 kart umiejętności,
- kompendium zasad,
- instrukcję.
CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY
Tytuł ten, ma dwa różne cele. Wszystko zależy od tego jakie postaci biorą udział w rozgrywce. Zadaniem ludzi, jest dopłynięcie statkiem do portu. Można tego dokonać poprzez dobieranie kart określających dystans jaki udało im się pokonać i poruszanie znacznika na torze rejsu.
Z kolei celem hybryd, jest uniemożliwienie ludziom zacumowania statku w porcie. Tutaj gracze wcielający się w takowe postaci mają na to aż trzy sposoby:
- w rezerwie zabrakne figurek przeciwników i nie będzie można już ich więcej dołożyć,
- na statku będzie uszkodzone 6 pomieszczeń,
- jeden z zasobów oznaczonych na planszy się skończy.
PRZYGOTOWANIE
Przygotowanie rozpocznij od umieszczenia planszy na środku stołu, a następnie ustaw żetony rytuału i podróży na polach startowych. Kolejnym krokiem jest ustawienie wskaźnika zasobów na 8. Jest to wartość startowa. Dalej, należy ustawić figurki morskich potworów z głębin, żetony pasażerów (wymieszane i odwrócone rewrsem do góry), znaczniki zdrajców oraz kość. W ten sposób stworzyłeś właśnie rezerwę. Następną rzeczą jest przygotowanie talii umiejętności. Polega to na rozdzieleniu i potasowaniu kart umiejętności według rodzaju, a następnie umieszczenie ich rewersem do góry przy planszy. Kolejne talie jakie musisz stworzyć są talie uszkodzeń i mitów. Gdy już je potasujesz, połóż je w pobliżu planszy.
Została Ci jeszcze do przygotowania ostatnia talia – chaosu. Weź po 2 karty z każdej talii i dokładnie je ze sobą wymieszaj i połóż ją na odpowiednim miejscu. Na samy koniec, ustaw figurki – Matki Hybrydy i Ojca Dragona na Odmętach. Na planszy powinno się znaleźć rówież 6 dodatkowych istot z głębin i 2 żetony pasażerów.
ZASADY
Pomimo bardzo obszernej instrukcji, zasady gry są wbrew pozorom proste. Rozgrywka składa się z serii rund, w której gracze dobierają karty umiejętności swojej postaci, a następnie mogą wykonać dwie akcje spośród kilku dostępnych opcji. Mają do wyboru:
- zagrać kartę z akcją,
- poruszyć się,
- zaatakować,
- użyć zdolności pomieszczenia,
- uratować pasażera,
- ujawnić się, jeśli dany gracz jest zdrajcą.
Zawsze po wykonanych akcjach gracze muszą pamiętać o dobraniu karty mitów i rozpatrzeniu jej efektu. Może być to decyzja, którą należy podjąć lub test, który trzeba wykonać wspólnie przez wszystkich graczy. Na tej karcie znajdziesz również krótki opis zdradzający dalszą fabułę.
Jeśli jesteś ciekawy dokładniejszych zasad rozgrywki, to z całego serca polecam pooglądać filmik o Odmętach grozy, jaki pojawił się na kanale Game Troll TV. Piotrek świetnie przedstawia nie tylko zasady, ale również wyjaśnia mechaniki jakie zostały wykorzystane w grze.
ZAKOŃCZENIE
O zakończeniach pisałam już wcześniej przy okazji celów gry. Jak mogłeś tam przeczytać, gra może zakończyć się na kilka sposobów, które są zależne od postaci jakie biorą udział w rozgrywce. Jest jednak jeszcze jedna możliwość zakończenia – kultysta.
Jego zadaniem jest początkowo pomaganie ludziom, jednakże później, przechodzi on na stronę hybryd. Wtedy jego głównym zadaniem jest przeszkadzanie w rejsie, ale może on to zrobić dopiero w ostatnim etapie gry. Kultysta prawie do samego końca nie powinien się zdradzić i w ostatniej chwili jego zadaniem jest zdradzenie ludzi.
CZAS ROZGRYWKI
Odmęty grozy to tytuł, na który z pewnością musisz zarezerwować sobie trochę wolnego czasu, ponieważ rozgrywka w pełnym składzie może trwać nawet około 3-4h. Wszystko zależy od ekipy jaką uda Ci się zgromadzić oraz czasu w jakim poszczególni gracze będą wykonować swoje tury, a przy sześciu osobach, możesz sobie trochę poczekać.
Siłą rzeczy, jeśli grasz w mniejszym składzie, to ten czas się na pewno skróci, choć nie zawsze. Tak czy siak, jest to gra towarzyska, która wciągnie Ciebie i Twoich kompanów na dłuższy czas, więc musisz to wziąć pod uwagę, gdy będziesz sięgał po ten tytuł.
DLA KOGO JEST TA GRA?
Odmęty grozy to tytuł, który z pewnością zwróci uwagę bardziej zaawansowanych i wprawionych graczy. Do rozgrywki będziesz potrzebował minimum 3 graczy, a maksymalnie może usiąść przy planszy 6. graczy. Co więcej, jeśli Twoja planszówkowa ekipa jest rozgadana i lubi klimaty grozy, to ta gra może okazać się strzałem w dziesiątkę. Ponadto, jeśli lubisz gry kooperacyjne z motywem zdrajcy, to tym bardziej powinieneś chociaż raz zagrać w tą grę.
PLUSY I MINUSY
ZALETY GRY | NIEKONIECZNIE WADY |
+ klimat podejrzeń jest praktycznie od razu wyczuwalny, + ogromny wybór postaci do wyboru (aż 10!), + zasady wyjaśnione w przystępny sposób, + spora regrywalność, + świetna jakość wykonania komponentów, + pełne detalów figurki, + dobrze się skaluje, + role graczy dają graczom wiele swobody, + piękna oprawa graficzna, która nawiązuje do XX w. | +/- grając w pełnym składzie, rozgrywka może się trochę dłużyć, zwłaszcza oczekiwanie na swoją turę, +/- phybrydy mają trochę większe szanse na zwycięstwo. |
MOJA OPINIA
Powiem wprost. Trochę się obawiałam czy uda nam się ograć ten tytuł z dwóch powodów. Pierwszym było znalezienie kompanów do rozgrywki, ponieważ zazwyczaj gramy z Mężem we dwójkę i nasi znajomi preferują lżejsze i szybsze tytuły. Druga obawa była związana z tym, czy sobie poradzimy 😀 No bo umówmy się, Odmęty grozy to już wyższy level rozgrywki. Nie mniej jednak, nasze obawy okazały się jednak bezpodstawne, ponieważ nie tylko znaleźli się gracze, ale również ogarnęliśmy zasady, które nie były aż tak skomplikowane. Gra się w nią naprawdę świetnie!
Jest to niesamowicie klimatyczny tytuł. Czuć go praktycznie od samego przygotowania planszy i rozłożenia komponentów. Zapoznanie się z fabułą z pewnością ułatwia wejście do tego świata i ma zanczący wpływ na dalszą rozgrywkę, ponieważ dzięki temu gracze mogą lepiej zrozumieć swoje postaci. Rozmowy nad planszą, próby bezpiecznego dotarcia do portu i wiszące w powietrze podejrzenia i groza sprawiają, że Odmęty grozy zrobiły na mnie wielkie wrażenie.
Odmęty grozy to naprawdę dużych rozmiarów gra, na którą potrzebujesz sporo przestrzeni. Co więcej, każdy nawet najmniejszy element jest naprawdę świetnie wykonany. Osobiście jestem pod wrażeniem detali jakie znajdują się na figurkach. Ba! Nawet Szef je docenił i często lubi się nimi bawić.
Bardzo się cieszę, że nasza przygoda z zaawansowanymi tytułami zaczęła się od tego tytułu i nie ukrywam, że liczę na to iż uda się go ogrywać zdecydowanie częściej.
INFORMACJE O GRZE
UNIWERSUM: Arkham Horror
MECHANIKA GRY: area movement, hand management, hidden roles, team-based game, traitor game, variable player powers
TYP GRY: kooperacyjna
PROJEKTANT: Tony Fanchi
ILUSTRACJE: Henning Ludvigsen
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 3 – 6
WIEK GRACZY: 14+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 160min
CENA: ~ 250 zł
SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE
Miłej rozgrywki!
Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem: