Jeśli lubisz Dixita, to pewnie nie mogłeś doczekać się tegorocznej nowości jaką jest Stella. Sama niecierpliwie wyczekiwałam jej premiery, ponieważ zapowiadała się naprawdę niesamowicie. Jej mechanika również opiera się na skojarzeniach, ale sama rozgrywka przebiega zgoła inaczej.

Dziś, opowiem Ci o dokładniejszych zasadach, wrażeniach z rozgrywki oraz czy ta nowość z uniwersum Dixita ma coś więcej do zaoferowania poza niesamowicie pieknymi ilustracjami.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Pudełko Stelli jest naprawdę piękne, jednakże jeśli znasz uniwersum Dixit, to doskonale wiesz, że twórcy zawsze dbają o najmniejsze szczegóły w grach i dodatkach jakie wydają. W odróżnieniu od klasycznego Dixita, Stella jest utrzymana w fioletowo-różowych barwach, które mają w oczywisty sposób nawiązywać do nocnego nieba pełnego gwiazd.

Jeśli chodzi o komponenty, to w środku z kolei znajdziesz:

  • 84 karty Dixit,
  • 96 karty haseł,
  • 4 karty haseł Odkrywanie świata,
  • 10 kart haseł do samodzielnego uzupełnienia,
  • 6 żetonów latarni,
  • 4 znaczniki rundy,
  • pionek zwiadowcy,
  • 6 tablic suchościeralnych,
  • tablica suchościeralna z tabelą wyników,
  • 6 pisaków i 6 ścierek,
  • planszę,
  • instrukcję.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Celem Stelli jest zebranie największej liczby punktów, aby móc zostać zwycięzcą rozgrywki. Można tego dokonać za pomocą wyboru kart do skojarzenia, które zostaje ustalone na samym początku rundy. Nie jest to jednak takie proste do osiągnięcia, ponieważ łatwo można również stracić punkty! Dlatego ostrożnie podejmuj decyzje!

PRZYGOTOWANIE

Przygotowanie rozpocznij od złożenia dwóch części planszy i umieszczenia ich na środku stołu w widocznym dla wszystkich graczy miejscu. Następnie, dokładnie potasuj karty Dixit i 15 z nich wyłóż obok planszy. Należy utworzyć 3 rzędy po 5 odkrytych kart. Pozostałe karty tworzą zakrytą talię. Weź znaczniki rundy i umieść je we wgłębieniach planszy (po drugiej stronie kart). Należy to zrobić w kolejności rosnącej, czyli (I ma być na samym dole).

Następnie, każdy z graczy otrzymyje tablicę oraz dopasowany do niej koloystycznie pisak oraz ścierkę. Z żetonów latarnii, utwórzcie jeden stos, którego skład będą wchodziły tylko te żetony w kolorach graczy biorących udział w rozgrywce. Należy je umieścić obok pola startowego. Do przygotowania zostały jeszcze karty haseł, które należy dokładnie potasować, stworzyć z nich zakryty stos i umieścić go obok planszy.

Gdy plansza i komponenty są już przygotowane, pozostało jedynie ustalić, który z graczy otrzyma tablicę z tabelą wyników. Zadaniem tej osoby jest wpisywanie wyników wszystkich uczestników przez cały czas trwania rozgrwki. Jeśli taka, osoba jest już wybarana, zapiszcie imiona wszystkich graczy w górnej części kolumn. Pamiętajcie tylko, aby kolor odpowiadał temu, który gracz wybrał wcześniej.

Ostatnią rzeczą jest wybranie gracza rozpoczynającego i można zaczynać.

ZASADY

Rozgrywka jest podzielona na 4 rundy. Każda z nich składa się z 4 faz.

  • FAZA PIERWSZA – SKOJARZENIA – gracz posiadający piosenk zwiadowcy, odkrywa pierwszą wierzchnią kartę hasła, a następnie odczytuje słowo znajdujące się u góry i wsuwa kartę pod planszę w taki sposób aby przeczytane przez niego słowo było wiodczne u góry. Jest to wyraz hasło dla danej rundy. Zadaniem każdego gracza jest połączenie widocznych kart Dixit ze słowem hasłem. W tej fazie kierują się oni swoimi skojarzeniami. Im więcej graczy będzie miało te same skojarzenia, tym więcej punktów można zdobyć.
  • FAZA DRUGA – OGŁOSZENIE LICZBY SKOJARZEŃ – gdy gracze już wybrali karty, które kojarzą im się ze słowem hasłem, to następnie każdy z uczestników ogłasza ile kart udało mu się połączyć. Osoba, która wymyśliła najwięcej skojarzeń, obraca swój żeton latarni, na ciemną stronę.
  • FAZA TRZECIA – ODKRYWANIE – każdy z graczy, po kolei ujawnia, które karty wybrał w czasie pierwszej fazy.
  • FAZA CZWARTA – PUNKTACJA – jest to ostatni etap, w którym gracze podliczają zdobyte punkty.

Gdy wszystkie cztery fazy, zostaną ukończone, gracze muszą przygotować się do kolejnej rundy, czyli odłożyć kartę hasła do pudełka, przekazać pionek zwiadowcy kolejenej osobie i obrócić znacznik aktualnej rundy. Ponadto, nie zapomniej wymienić całego rzędu kart Dixit, które wskazał znacznik. Ostatnią rzeczą do wykonania jest jeszcze wyczyszczenie swojej tablicy przez każdego gracza. Gdy te wszystkie czynności zostaną wykonane, można rozpocząć kolejną rudnę.

ZAKOŃCZENIE

Gra kończy się po dokończeniu ostatniej, czyli czwartej rundy. Wtedy następuje zliczenie wszystkich punktów, jakie udało się zdobyć uczestnikom podczas całej rozgrywki. Zwycięzcą zostaje gracz, któremu udało się zdobyć ich najwięcej.

CZAS ROZGRYWKI

Rozgrywka w Stellę może trwać około 30 minut. Jeśli gra się w większym składzie lub trafi się na osoby lubiące główkować, to ten czas siłą rzeczy się wydłuża. Niemniej jednak, nawet wtedy gra, jest czystą przyjemnością.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Stella skierowana jest do rodzin, ale śmiało może posłużyć za grę imprezową, która okaże się strzałem w dziesiątkę podczas rodzinnych spotkań. Co więcej, dixitowi fani z pewnością z ogromną chęcią przetestują tą grę, która zapewni im nieco inne wrażenia niż standardowy Dixit. Jeśli chodzi o liczbę graczy, to w Stellę można zagrać od 3 do 6 osób, a minimalny wiek uczestników to 8+.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYNIEKONIECZNIE WADY
+ możliwość korzystania z innych talii kart Dixit,
+ przepięknie i bogato ilustrowane karty,
+ prosta mechanika gry bazująca na skojarzeniach,
+ niski próg wejścia,
+ Stella jest dość regrywalna,
+ możliwość samodzielnego uzupełnienia kart haseł, których jest dość sporo.
BRAK 🙂

MOJA OPINIA

Jestem fanką Dixita już od dawna, bo to jedna z gier, po którą sięgamy najczęściej podczas rodzinnych spotkań oraz na moich zajęciach z uczniami. Ani na moment nie brałam pod uwagę, że ze Stellą może być inaczej. Podczas pierwszych rozgrywek wiedziałam już, że to tytuł całkowicie inny niż Dixit i z pewnością będzie często gościł na naszym stole. Stella jest zdecydowanie bardziej logiczną i strategiczną grą niż Dixit. Okaże się strzałem w dziesiątkę jeśli stawiasz na familijne tytuły.

Sam Szef jest zachwycony tą grą. Często ją ogląda i bawi się poszczególnymi elementami. Początkowo się obawiałam, że poniszczy karty, ale o dziwo zachowuje się wobec nich bardzo delikatnie. Już nie mogę się doczekać aż podrośnie, żeby móc grać razem z nim!

INFORMACJE O GRZE

UNIWERSUM: Dixit
MECHANIKA GRY: deduction, push your luck
TYP GRY: familijne, imprezowe, karciane
PROJEKTANCI: Gérald Cattiaux i Jean-Louis Roubira
ILUSTRACJE: Jérôme Pélissier
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2021
LICZBA GRACZY: 3 – 6
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: ~ 30min
CENA: ~ 120 zł

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to