Nie od dzisiaj wiadomo, że wykorzystanie realistycznych pomocy dydaktycznych na zajęciach daje najlepsze rezultaty. W taki sposób uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę i zapamiętują realizowany materiał. O ile niektóre tematy sprzyjają wykorzystaniu autentycznych przedmiotów (owoce, warzywa, zabawki), tak przykładowo przy temacie mebli i domu, ciężko będzie przynieść i zaprezentować je na lekcji. W takim przypadku najlepiej posiłkować się zdjęciami.

W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci najfajniejsze i najbardziej angażujące uczniów pomysły na wykorzystanie fotografii na lekcjach języka angielskiego.

Aby uatrakcyjnić to wszystkie poniższe ćwiczenia, warto poprosić uczniów o przyniesienie ich własnych zdjęć, którymi chcieliby podzielić się z kolegami z klasy. Warto dać im trochę czasu na przemyślenie tematu i przygotowanie odpowiednich fotografii, aby mieć pewność, że w dniu kiedy będziesz chciał użyć tych zdjęć, to wszystko będzie gotowe 🙂

Opis obrazka

Zacznę od najbardziej oczywistego ćwiczenia, jakim jest opisywanie obrazka. Wykorzystanie fizycznych fotografii z pewnością zaciekawi uczniów, ale również ich nieco zaskoczy. Warto to ćwiczenie przeprowadzić w parach gdzie każdy z uczniów będzie miał możliwość opisywania tego, co znajduje się na fotografii swojemu partnerowi. Gdy jedna osoba z pary zakończy opisywanie, to uczniowie wymieniają się rolami.

A’la kostki obrazkowe

To ćwiczenie możesz śmiało przeprowadzić w parach lub małych grupach. Tak powstałe grupy dzielą się jeszcze na 2 drużyny. Jedna z nich ma za zadanie ułożenie i opowiedzenie historyjki w oparciu o zdjęcia, które im rozdałeś, a druga drużyna musi wskazać z jakich zdjęć korzystali przeciwnicy i ułożyć je w odpowiedniej kolejności. Sugeruję rozdać więcej fotografii, np. 6 po to aby dać uczniom wybór, a jednocześnie utrudnić zabawę. Uczniowie nie muszą korzystać ze wszystkich zdjęć, ale muszą minimalnie wykorzystać 4 z nich. Po wykonaniu ćwiczenia, drużyny zamieniają się rolami.

Brakujący środek

Uczniowie ponownie pracują w parach lub małych grupach. Zadaniem każdej drużyny jest wylosowanie 2 zdjęć i zdecydowanie, które z nich będzie fotografią początku, a które zdjęciem końca. Gdy już to ustalą, poproś ich o to, aby wspólnie stworzyli historyjkę, która będzie zaczynała się od tego pierwszego obrazka i kończyła na tym ostatnim. Gdy opowieść będzie gotowa, każda z grup prezentuje ją przed wszystkimi.

Storytelling ze zdjęciami

Wszelkiego rodzaju zdjęcia aż się proszą o storytelling, bo wiadomo przecież, że za każdą fotografią kryje się jakaś historia, którą warto opowiedzieć. Dlatego też, koniecznie zapoznaj się z moimi kolejnymi propozycjami na wykorzystanie zdjęć 🙂

Zróbmy sobie… KOMIKS!

Pierwszym pomysłem jakim chciałabym się z Tobą podzielić jest stworzenie własnego komiksu. Pomysł ten jest o tyle „wymagający”, że najpierw trzeba przygotować odpowiednie zdjęcia sytuacyjne, a później je wywołać, aby móc na nich pracować. Jeśli chodzi o to zadanie, to zacznij od podzielenia uczniów na małe grupy lub pary i poproś ich o wykonanie 4-7 zdjęć, które będą składały się na późniejszą opowieść. Warto zlecić im to jako zadanie domowe, ponieważ dzięki temu będą mieli więcej czasu na przygotowanie. Jeśli masz podpisane zgody na wykorzystywanie wizerunku dzieci, to uczniowie mogą zrobić zdjęcia podczas zajęć.

Gdy zdjęcia będą gotowe, należy je wywołać i przynieść na następną lekcję, gdzie Twoi podopieczni będą tworzyli komiks. Zadbaj także o markery, kolorowe kartki i kleje, po to aby dzieci bez obaw mogły przygotować dymki konwersacyjne. Oczywiście, gdy wykonają zadanie, warto ich zachęcić aby przedstawili swoją pracę i podzielili się swoim komiksem z innymi 🙂

Jaka przyszłość Cię czeka?

W tym ćwiczeniu również polecam aby uczniowie pracowali w parach lub małych grupach – maksymalnie 3-osobowych. Upewnij się, że każda para/grupa otrzyma zestaw kilku najróżniejszych fotografii (od 4-7). Następnie, poproś uczniów o to, aby zdecydowali, kto początkowo wcieli się w rolę wróżki i będzie odczytywał ze zdjęć jaki los czeka pozostałych. „Wróżki i wróżbici” mogą korzystać z jednego zdjęcia lub tak naprawdę z dowolnej ilości. Wszystko zależy od ich wyobraźni i tego co przyjdzie im do głowy 🙂 Jest to jedna z ciekawszych form ćwiczenia czasu Future Simple i Twoi uczniowie z pewnością ją polubią. A zapomniałabym o najważniejszym! Po jednej turze wróżenia, następuje wymiana i uczniowie wymieniają się rolami. Mogą korzystać ze swojego pakietu zdjęć lub wymienić się z innymi grupami 🙂

Mam nadzieję, że moje proste pomysły okażą się dla Ciebie interesujące i zdecydujesz się je wprowadzić w życie na swoich zajęciach językowych. Jeśli chciałbyś wykorzystać realne zdjęcia na swoich zajęciach, to warto wywołać je wcześniej. Osobiście jestem zwolenniczką wywoływania zdjęć online, ponieważ jest to najtańsza i najwygodniejsza dla mnie forma. Jednym z miejsc gdzie można to zrobić jest FotoPrint.pl

Trzymaj się ciepło!

*** wpis sponsorowany ***

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *