Mało w mojej kolekcji gier słownych, ale jest to spowodowane tym, że my po prostu dopiero się z tą tematyką zapoznajemy 😀 Nie mniej jednak, powoli nadrabiamy te zaległości i co jakiś czas uzupełniamy naszą planszówkową kolekcję o kolejne tytuły.
W dzisiejszym wpisie, chciałabym przedstawić Ci nowość o wydawnictwa rebel, która jest banalną, szybką i wciągającą grą słowną 😀 Zainteresowany?
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
Daj namiar mieści się w małym prostokątnym i utrzymanym w stonowanych kolorach pudełku. Co więcej, jest ono wykonane z grubej tektury i wypraska idealnie mieści wszystkie komponenty gry, z którymi możesz się zapoznać poniżej:
- 10 płytek współrzędnych,
- 25 kart współrzędnych,
- 50 kart haseł,
- klepsydra,
- instrukcja.
CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY
Cel gry jest banalnie prosty i polega na wypełnieniu siatki współrzędnych za pomocą kart. Z racji tego, że Daj namiar jest grą kooperacyjną, to wszyscy gracze muszą się postarać aby jak najbardziej zapełnić siatkę w wybranym przez siebie wariancie 🙂
PRZYGOTOWANIE
Zacznij od wybrania rozmiaru siatki jaki będziecie zapełniać. Masz trzy możliwości:
- wariant ekspresowy: kwadrat o wymiarach 3×3,
- wariant klasyczny: kwadrat o wymiarach 4×4,
- wariant zaawansowany: kwadrat o wymiarach 5×5.
Gdy już zdecydujesz, ułóż siatkę składającą się z kafelków współrzędnych. Jedyną rzeczą, o której musisz pamiętać jest to, że cyfry muszą znajdować się w rzędzie, a litery w kolumnie. Następnie, potasuj karty haseł i połóż je tak, aby pod kafelkiem ze współrzędną, było widoczne tylko jedno słowo.
Kolejnym krokiem jest potasowanie kart współrzędnych (odpowiadających kafelkom, które przed chwilą ułożyłeś) i stworzenie z nich zakrytego stosu. Na tym etapie zdecyduj również czy podczas rozgrywki będziesz korzystać z klepsydry. Jeśli nie, to odłóż ją i pozostałe niewykorzystane elementy do pudełka.
ZASADY
Grę należy rozpocząć od obrócenia klepsydry (o ile zdecydowałeś, że będzie z niej korzystać), a następnie każdy gracz bierze po 1 karcie współrzędnych i nie pokazuje jej pozostałym uczestnikom. Waszym zadaniem jest wymyślenie i podanie podpowiedzi składającej się z tylko jednego słowa, które połączy hasła wskazane przez wylosowana przez was kartę współrzędnych.
Jeśli któryś z graczy będzie już gotowy, to informuje o tym pozostałych uczestników, a następnie głośno wypowiada swoją podpowiedź. Tuż po tym, reszta graczy wymienia się swoimi pomysłami żeby wspólnie ustalić, hasła do których nawiązał gracz. Gdy już o tym zdecydują, jeden z graczy wskazuje miejsce na planszy. Jeśli uda się wam odgadnąć współrzędne, gracz, który wskazał podpowiedź, umieszcza swoją kartę w odpowiednim miejscu. W sytuacji, gdy to się nie udało, należy odłożyć tą kartę na bok. Następnie, autor podpowiedzi, dobiera kolejną kartę.
Podczas rozgrywki, musisz pamiętać o tym że karty przez cały czas są widoczne tylko dla osoby, która ma je na ręce. Nie pokazujemy ich nawet podczas odrzucania. Ponadto, jeśli gracie w 2 lub trzy osoby, to pamiętajcie o tym, że wtedy zawsze musicie mieć na ręce dwie karty współrzędnych.
ZAKOŃCZENIE
Gdy stos z kartami współrzędnych się wyczerpie, grę należy kontynuować do momentu, aż wszyscy gracze pozostaną bez kart lub gdy przesypie się piasek w klepsydrze.
WYMYŚLANIE PODPOWIEDZI
Tworząc podpowiedź, musisz pamiętać o kilku istotnych rzeczach:
- zawsze musi być to JEDNO słowo,
- podpowiedź nie może mieć takiego samego rdzenia jak hasła,
- możesz wykorzystać tą samą podpowiedź ponownie, nawet gdy hasło pozostało nieodgadnięte.
CZAS ROZGRYWKI
Czas rozgrywki jest całkowicie zależny od was. Jeśli gracie z klepsydrą to właśnie ona wyznacza czas. Może być to 5 lub 10 minut. W sytuacji, gdy postanawiacie zagrać bez klepsydry, maksymalnie poświęcicie na tą grę 15 minut wliczając w to już przygotowanie i złożenie gry 🙂
DLA KOGO JEST TA GRA?
Daj namiar to gra, która zarówno dobrze sprawdzi się podczas rodzinnych spotkań jak i na imprezach. Podczas gry, uczestnicy muszą ze sobą współpracować żeby odnieść zwycięstwo i odgadywać słowne podpowiedzi. Aby zagrać, potrzebne są minimum dwie osoby, ale maksymalnie graczy może być 6. Jeśli chodzi o wiek, to nada się już dla dzieci powyżej 7. roku życia.
PLUSY I MINUSY
ZALETY GRY | WADY GRY |
+ gra ma banalnie proste zasady, dzięki czemu każdy może w nią zagrać, +bardzo szybka rozgrywka, maks 10 minut + sprawdzi się jako gra imprezowa i familijna, + ćwiczy dedukcje, + wymyślanie haseł nie jest trudne, ale trzeba ruszyć głową. | – gra lepiej sprawdzi się w większym gronie niż tylko 2 osoby. |
MOJA OPINIA
Daj namiar to prosta gra, która przypadnie do gustu wszystkim osobom, ponieważ tak naprawdę nie trzeba być planszówkowym wyjadaczem aby w nią zagrać. Gra jest na tyle uniwersalna, że spokojnie można po nią sięgnąć podczas rodzinnych spotkań oraz ze znajomymi podczas imprezie. Fajne jest w niej też to, że nie trzeba czekać na swoją kolej, tylko gra toczy się bez tur. Po prostu kto jest gotowy, podaje hasło i reszta zgaduje.
Swoją drogą, Daj namiar, jest podobna do uwielbianych przez wszystkich Tajniaków, ale ma zdecydowanie prostsze zasady 😀
INFORMACJE O GRZE
TYP GRY: kooperacyjna, słowna
PROJEKTANT: Grégory Grard
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2020
LICZBA GRACZY: 2 – 6
WIEK GRACZY: 7+
CZAS ROZGRYWKI: 10 min
CENA: ~ 40 zł
LINK DO GRY: https://www.rebel.pl/gry-planszowe/daj-namiar-116713.html
SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE
Miłej rozgrywki!
Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem: