Bardzo polubiliśmy z Mężem karcianki. Zwłaszcza teraz, są to gry, po które sięgamy najczęściej z racji tego, że wieczorami jesteśmy zazwyczaj zbyt zmęczeni żeby rozkładać się i kombinować nad „normalnymi” planszówkami. Karcianki dają nam chwile wytchnienia, a dzięki szybkim rozgrywkom, możemy ograć kilka rund lub tytułów.

Ostatnią karcianą nowością w mojej kolekcji jest Herbatka dla dwojga od wydawnictwa rebel. Gracze wcielają się tutaj w Alicję lub Królową Kier i toczą ze sobą bitwę w Krainie Czarów.

Osobiście jestem oczarowana tą grą i w tym wpisie opowiem Ci więcej o jej zasadach, a na końcu podzielę się moją opinią 🙂

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Herbatka dla dwojga to taktyczna karcianka, której już samo opakowanie zachęca do sięgnięcia po tą grę. Spowodowane jest to fantazyjnymi ilustracjami przedstawiającymi Alicję i Królową Kier. Co więcej, same pudełko jest bardzo kompaktowe i insert jest w końcu dobrze dobrany do ilości komponentów, które się w mieszczą. Lista elementów jest dość długa i prezentuje się następująco:

  • 50 kart postaci:
    • 9 kart talii gracza różowego,
    • 9 kart talii gracza niebieskiego,
    • 25 kart dobierania,
    • 7 kart Białego Królika.
  • 5 dwustronnych płytek misji;
  • 5 żetonów klepsydr;
  • 9 żetonów ciast;
  • 2 żetony filiżanek;
  • 1 różowy flaming;
  • 1 metalowa moneta;
  • 2 pionki;
  • plansza;
  • planszetka zegarka kieszonkowego;
  • instrukcja.

CEL, PRZYGOTOWANIE I ZASADY GRY

Herbatka dla dwojga polega na dobieraniu kart i tworzeniu talii, która zapewni im zwycięstwo podczas bitwy w Krainie Czarów. Odbywa się to poprzez odwracanie górnych kart ze swoich talii, a gracz, którego karta posiada wyższy wynik, może wykorzystać znajdujący się na niej efekt lub zakupić nową kartę, która wzbogaci jego talię.

Przeciwnicy rozbudowują własne talie, zbierają klepsydry i tarty oraz próbują utrzymać przy sobie Różowego Flaminga, który zapewni im zwycięstwo w przypadku remisu. A to wszystko po to aby zakończyć rozgrywkę z jak największą ilością gwiazdek.

PRZYGOTOWANIE

Zacznij od rozłożenia planszy i umieszczenia 2 pionków na polu startowym oraz 2 żetonów filiżanek na polu 25. Następnie potasuj 5 płytek misji i losowo rozłóż je na polach misji zaznaczonych na planszy. W kolejnym kroku, każdy z graczy otrzymuje po 9 kart ze swojej talii, które należy potasować i położyć je przed sobą.

Następnie, rozłóż pozostałe karty postaci, według wartości wskazanych na planszy. Karty Białego Królika należy umieścić w dogodnym dla obu graczy miejscu. Ostatnią rzeczą jaką musisz wykonać jest dogadanie się kto otrzyma płytkę z różowym flamingiem i jeden żeton ciasta a kto otrzyma tylko 3 żetony ciasta. Możesz też pozwolić zdecydować o tym monecie, którą znajdziesz w pudełku 🙂

Pozostałe ciastka i klepsydry należy umieścić obok kart z Białym Królikiem. Przed pierwszą rozgrywką musisz również pamiętać o złożeniu planszetki zegarka kieszonkowego i ustawieniu wskazówki na jedno losowo wybrane pole. Ten przedmiot również powinien znajdować się w zasięgu obu graczy. Teraz możesz brać się za rozgrywkę.

ZASADY GRY

Każda runda zaczyna się tak samo. Polega to na tym, że obaj gracze jednocześnie odkrywają górną kartę ze swojej talii kart i kładą ją odkrytą na stos kart odrzuconych. Gracz, który odkrył kartę postaci o wyższej wartości, może wykonać dalsze działania. Jednakże, w przypadku remisu wygrywa gracz, który posiada przy sobie Różowego Flaminga.

Zwycięzca ma wybór pomiędzy dwiema akcjami do wykonania lecz musi wybrać, na którą z nich się zdecyduje. Może zastosować efekt ze swojej karty, która umożliwiła mu zwycięstwo lub kupić jedną ogólnodostępną kartę postaci do swojej talii.

Gdy zwycięzca wykona jedną z powyższych akcji, to następnie może (ale nie musi) przesunąć wskazówki zegara kieszonkowego o tyle pól, o ile klepsydr zdecyduje się oddać do wspólnej puli. Nie jest to obligatoryjny krok. Jednakże, jeśli gracz zdecyduje się na ten ruch, to po jego wykonaniu musi rozpatrzyć efekt pola, które wskazuje wskazówka.

W sytuacji, gdy jednemu z graczy skończą się karty w stosie dobierania, należy dodać do stosu kart odrzuconych kartę Białego Królika i następnie potasować talię aby ponownie otrzymać stos losowych kart.

Gra jest kontynuowana do momentu aż 4 z 5 stosów ogólnodostępnych kart postaci się wyczerpią lub jeśli jeden z graczy będzie musiał wziąć kartę Białego Królika, ale zabraknie jej w stosie. Należy wtedy dokończyć bieżącą turę i podliczyć punkty. Do wcześniej zdobytych gwiazdek należy doliczyć te, które udało się graczom zdobyć ze zrealizowanych misji (znajdziesz je nad wyczerpanymi taliami postaci). Zwycięża osoba, której udało się zgromadzić największą ilość punktów. Jeśli rozgrywka zakończyła się remisem, to należy zastosować zasadę znaną już z samej rozgrywki, czyli wygrywa gracz, któremu udało się utrzymać Różowego Flaminga.

KUPOWANIE KART

Jeśli zwycięzca potyczki, decyduje się na zakup ogólnodostępnej karty postaci, to otrzymuje on tyle punktów zakupowych ile wynosi różnica wartości pomiędzy dwoma odkrytymi kartami, które się ze sobą pojedynkowały. Gracz może zakupić TYLKO 1 kartę. W sytuacji gdy zabraknie mu punktów, może wykorzystać do tego żetony ciasta (1 żeton ciasta to 1 dodatkowy punkt zakupowy). Zakupioną kartę należy umieścić na stosie kart odrzuconych.

Podczas kupowania należy pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze nie można kupić karty Białego Królika, a po drugie, niewykorzystane punkty zakupowe przepadają – nie kumulują się w trakcie rozgrywki.

GWIAZDKI

Zdobywanie gwiazdek jest banalnie proste. Gracze mogą je otrzymać na dwa sposoby. Pierwszy z nich, to przesunięcie wskazówki zegarka kieszonkowego o odpowiednią ilość pól i zapłata żetonami klepsydr. Drugi sposób to zniszczenie swojej karty, na której znajdują się gwiazdki. W obu sytuacjach gracze przesuwają swój pionek na planszy o odpowiednią ilość pól.

Jeśli podczas rozgrywki, zawodnik zdobędzie 25 punktów, to musi on wtedy wziąć żeton z filiżanki i przesunąć swój pionek na początek planszy. Oznacza to dalsze kolekcjonowanie gwiazdek.

CZAS ROZGRYWKI

Twórca gry przewiduje, że czas rozgrywki będzie wahał się w granicach 20-30 minut. Trzeba pamiętać o tym, że jest to gra taktyczna i jej czas może być różny w zależności od tego jaką strategię będą przyjmować gracze.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 10 roku życia i jest to w moim mniemaniu odpowiedni wiek, ponieważ gracze mogą popisać się wieloma strategiami, które przybliżą ich do zwycięstwa. Dodatkowo, pierwsze rozgrywki mogą być lekko skomplikowane do momentu, aż poznamy dobrze zasady gry, więc młodsi gracze mogą się tym zniechęcić.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Herbatka dla dwojga jest utrzymana w baśniowym klimacie Krainy Czarów więc w pierwszej kolejności przypadnie do gustu wszystkim fanom tej książki lub filmu. Jeśli chodzi o samą mechanikę, to spodoba się ona miłośnikom gier strategicznych i takich, gdzie wymagane jest wykazanie się logicznym myśleniem oraz dobrą taktyką. Nie daj się zwieść tej bajkowej oprawie, ponieważ gra daje wiele możliwości do kombinowania i główkowania.

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
+ Mnie przede wszystkim urzekły ilustracje, które zostały utrzymane w bajkowym klimacie Alicji w Krainie Czarów.
+ Jest to ciekawa propozycja tylko i wyłącznie dla dwóch osób.
+ Większość elementów znajdujących się w pudełku (jak i samo opakowanie) jest wysokiej jakości.
+ Ogromny plus za odpowiedniej wielkości pudełko, które nie tylko pomieści wszystkie komponenty, ale nie zajmie też zbyt wiele miejsca na półce.
– Plansza do gry jest dość cienka, przez co lekko odbiega od jakości wykonania pozostałych elementów.
– Instrukcja gry jest mało intuicyjna.

MOJA OPINIA

Mnie osobiście ta gra się bardzo spodobała. Urzekło mnie jej staranne wykonanie oraz przepiękne ilustracje w bajkowym klimacie. Pozytywne wrażenie zrobiła na mnie również planszetka zegara, która świetnie dopełnia klimat Alicji w Krainie Czarów. Mąż jest trochę mniej zachwycony wyglądem wizualnym 😀

Muszę przyznać, że pierwsze rozgrywki szły nam bardzo topornie, a co za tym idzie nie mogliśmy wskoczyć na dobre tory (prawdopodobnie miało na to wpływ również zmęczenie spowodowane ząbkowaniem Szefa). Jednakże z biegiem czasu zasady Herbatki dla dwojga stały się jaśniejsze, a rozgrywka sprawia nam już tylko wyłącznie przyjemność.

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: Tea for 2
MECHANIKA GRY: deck-building
TYP GRY: pojedynek
PROJEKTANT: Cédrick Chaboussit
ILUSTRACJE: Amandine Dugon
WYDAWNICTWO: rebel
ROK WYDANIA: 2020
LICZBA GRACZY: 2
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: 20 – 30 min
CENA: ~ 60 zł
LINK DO GRY: https://bit.ly/HerbatkaDlaDwojga

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Miłej rozgrywki!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *