Nie znam osoby, która w swoim życiu nie miała kiedykolwiek styczności z kostkami. Często jest to jedna z pierwszych zabawek dla dzieci. Sama zadbałam o to, aby Miłosz również stał się posiadaczem takiej zabawki. Co prawda kontrastowej i dużo większej niż te standardowe.

Bursztynowa komnata od wydawnictwa Alexander to gra, której mechanika skupia się właśnie na rzucie nie jedną, ale aż 5 kostkami. Do tego dołożonych zostało kilka dodatkowych elementów, które uatrakcyjniają rozgrywkę (losowe przeszkody na trasie). Dzięki temu, nawet najmłodsi gracze są w stanie opanować zasady rozgrywki już po kilku turach.

Ale po kolei!

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Kartonowe, pudełko jest dość sporych rozmiarów i otwiera się od góry. Znajduje się na nim kolorowa grafika, nawiązująca do poszukiwań tytułowej komnaty. Jeśli chodzi o elementy gry, to w środku znajdziesz:

  • klepsydrę;
  • 6 tekturowych pionków i podstawek;
  • 5 kostek;
  • 40 kafelków;
  • instrukcję.

ZASADY I CEL GRY

Cel Bursztynowej komnaty jest banalnie prosty. Trzeba jak najszybciej dostać się do pola mety, które jest tytułową komnatą. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ po drodze czekają na nas przeróżne przeszkody, które skutecznie utrudniają graczom to zadanie.

PRZYGOTOWANIE

Aby móc cieszyć się rozgrywką należy najpierw dokładnie potasować kafelki i ułożyć dowolny kształt toru zaczynając jednak od pola startowego i kończąc go metą. Następnie, gracze wybierają kolory pionków i ustawiają je na starcie. Klepsydrę należy ustawić w dostępnym dla każdego gracza miejscu.

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz.

ZASADY GRY

Zasady są naprawdę banalnie proste, ponieważ polegają one głównie na rzucaniu kośćmi i poruszaniu się po torze oraz wykonywaniu akcji znajdujących się na niektórych polach. Ale po kolei. Rozpoczynający gracz rzuca wszystkimi kostkami, których wyniki należy zsumować, a dopiero później można przesunąć swój pionek do przodu lub do tyłu.

Gdy pionek gracza opuszcza pole, na którym dotychczas stał, należy pamiętać o odwróceniu kafelka na drugą stronę. Następnie, jeśli gracz zatrzyma się na polu akcji, to w zależności od tego co musi zrobić, wykonuje czynność podyktowaną przez kafelek.

KOSTKI

Jeśli chodzi o kostki, to na każdej znajdują się trzy zdublowane symbole, w trzech kolorach. Każdy z nich ma przypisane inne znacznie. Wygląda to w następujący sposób:

  • ZIELONY – ruch o jedno pole do przodu,
  • CZERWONY – ruch o jedno pole do tyłu,
  • NIEBIESKI – brak jakiegokolwiek ruchu – pionek zostaje na tym samym miejscu.

POLA AKCJI

Wspominałam wcześniej także o polach akcji. Łącznie, na dwustronnych kafelkach możesz 8 rodzajów czynności, które urozmaicają rozgrywkę. Jeśli Twój pionek zatrzyma się na polu z:

  • LINĄ (7) – nie dzieje się nic, aż do momentu gdy na tym kafelku stanie również pionek innego gracza. Wtedy w wyniku współpracy, oba pionki przesuwają się o 3 pola do przodu.
  • RUCHOMYMI PIASKAMI (8) – gracz odwraca jedno dowolnie wybrane przez siebie pole toru na drugą stronę.
  • KATAPULTĄ (11) – gracz wykonuje akcję po opuszczeniu tego pola, czyli do ruchów wyliczonych z rzutu kostek dolicza dodatkowo 2 lub 1, w zależności od tego, ile wskazuje plansza.
  • ZAPADNIĄ (8) – gracz zamienia kafelek, na którym znajduje się pionek innego gracza z polem, które znajduje się za nim. Oznacza to, że zostaje on zepchnięty o jedno pole do tyłu.
  • TELEPORTEM (8) – gracz zamienia miejscami dwa pionki – swój oraz gracza, który jest najbardziej od niego oddalony niezależnie od tego czy znajduje się on za nim lub przed nim.
  • STARĄ PODŁOGĄ (7) – jeśli na tym polu stoi jeden pionek, to nie dzieje się nic, jednakże w momencie gdy inny gracz zatrzyma się na tym kafelku, to obaj gracze muszą cofnąć się o dwa pola.
  • KOMPASEM (9) – zawodnik znajdujący się na tej planszetce, może ponownie rzucić kostkami i przesunąć swój pionek w zależności od wyniku rzutu.
  • PUŁAPKĄ Z PANCERNYMI DRZWIAMI (10) – zatrzymując się na tym polu, gracz w następnej kolejce musi uwolnić się poprzez wyrzucenie odpowiedniej kombinacji symboli. Jeśli nie uda mi się tego zrobić zanim piasek w klepsydrze się przesypie, to nadal nie może opuścić tego kafelka i w kolejnej rundzie ponownie próbuje wyrzucić odpowiednią kombinację.

Bez obaw, nie każde pole zawiera powyższy symbol. Czasami zdarzają się „bezpieczne” kafelki, na których zatrzymanie się nie wymusza dodatkowych akcji do wykonania. Znajduje się na nich po prostu wzór kamiennej ścieżki

CZAS ROZGRYWKI

Podczas dwuosobowej rozgrywki, czas jaki trzeba przeznaczyć na grę to maksymalnie 15 minut wraz z przygotowaniem toru. Większa ilość graczy, nie wpływa znacząco na długość rozgrywki, zwłaszcza jeśli zawodnicy decydują się na korzystanie z klepsydry, która ogranicza im czas na wykonywanie rzutów.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Bursztynowa komnata dedykowana jest graczom powyżej 6 roku życia, jednakże uważam, że młodsze dzieci spokojnie opanują zasady gry. Jedyną rzeczą jaką trzeba będzie wtedy ustalić to to, czy gracze będą korzystali z klepsydry.

Natomiast jeśli chodzi o ilość graczy, to minimalnie do rozgrywki potrzebne są dwie osoby, a maksymalnie może zagrać w nią aż 6 osób.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Według mnie jest to gra, która zdecydowanie spodoba się dzieciom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z planszówkami. Zwłaszcza, że znacząco różni się od zwykłych planszówek z kostką i oczkami. Atrakcyjne jest tu wykorzystanie nie jednej, a aż 5 kostek, możliwość ruchu zarówno do przodu jak i do tyłu, a przede wszystkim samodzielne układanie toru i odwracanie kafelków w trakcie gry.

PLUSY I MINUSY

ZALETYWADY
+ Podoba mi się, że wydawnictwo nie określa konkretnego wzoru planszy, tylko daje graczom wolną rękę i pozwala im na dowolne układanie ścieżki.
+ Fajnym pomysłem było zastosowanie dwustronnych kafelków, które znacząco wpływają na przebieg rozgrywki.
+ Zarówno przygotowanie jak i sam przeg gry nie zabiera dużo czasu, dlatego też spokojnie można zagrać kilka rund.
+ Rozgrywka jest bardzo dynamiczna i wszystko może się wydarzyć, co z pewnością wzbudza wiele emocji podczas gry.
– Największym rozczarowaniem jest tutaj brak tytułowej bursztynowej komnaty. Ostatni kafelek przedstawia tylko czerwoną skrzynię z napisem TOP SECRET. Uważam, że spokojnie można było dać się tutaj ponieść większej fantazji 🙂
– Gra jest bardzo losowa i zwycięstwo zależy całkowicie od szczęścia graczy.
– Pudełko spokojnie mogłoby być mniejsze np. takie jak w Ucieczka z lochu.

MOJA OPINIA

Jestem lekko rozczarowana brakiem nawiązań do tytułowej bursztynowej komnaty. Nie ukrywam, że jako wielbicielka historii spodziewałam się tutaj czegoś więcej, jednakże jeśli chodzi o samą rozgrywkę, to uważam, że jest ona przyjemna i szybka szybką. Szczególnie spodobał mi się motyw z dwustronnymi kafelkami, które znacząco wpływają na graczy. Niektóre akcje, zawierają minimalną negatywną interakcję, co tylko zwiększa chęć graczy na zwycięstwo.

Mimo wszystko uważam, że jest to świetna propozycja dla rodziców, którzy chcieliby zarazić pasją do gier planszowych swoje pociechy.

INFORMACJE O GRZE

TYP GRY: familijna
MECHANIKA GRY: dice rolling
WYDAWNICTWO: Alexander
ROK WYDANIA: 2019
LICZBA GRACZY: 2 – 6
WIEK GRACZY: 8+
CZAS ROZGRYWKI: 15 min
CENA: ~ 40 zł
LINK DO GRY: https://bit.ly/BursztynowaKomnata

Udanej rozgrywki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *