Jako dziecko, zawsze chciałam zostać archeologiem. Marzyły mi się dalekie podróże, kopanie w ziemi i odkrywanie przeszłości. Niestety moje marzenie z dzieciństwa się nie spełniło, ale zamiłowanie do historii pozostało.

Wyprawa do El Dorado, najnowsza gra Reinera Knizi od wydwanictwa Nasza Księgarnia, to najbardziej klimatyczna gra z mojej kolekcji, która rzeczywiście daje poczucie prawdziwego wyścigu aby odkryć mityczne miasto wypełnione po brzegi złotem. Powiedzmy, że jest to dla mnie namiastka rywalizacji pomiędzy archologami, którzy pragną jako pierwsi dotrzeć do celu 😀

Podczas rozgrywki, w powierzu dość mocno czuje się rywalizację i ze wszystkich sił chce się dotrzeć do mety jako pierwszy. Wcale się nie dziwię, że mój Mąż tak ją sobie upodobał. Z resztą, nie tylko on! 😀 Dlatego też, z wielką ochotą, w tym wpisie opowiem Ci więcej o Wyprawie do El Dorado.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

W dość sporym, ale solidnym pudełku ozdobionym piękną grafiką, znajdziesz ogromną ilość komponentów:

  • 1 dużą startową płytkę terenu,
  • 6 dużych dwustronnych płytek terenu,
  • 2 małe płytki terenu,
  • 1 mała końcowa płytka terenu (brama El Dorado),
  • 6 blokad,
  • 4 płytki ekspedycji (po jednej dla każdego gracza),
  • 4 identyczne talie startowe dla każdego gracza, składające się z 8 kart,
  • znacznik gracza rozpoczynającego,
  • 2 płytki rynku,
  • 8 pionków graczy:
    • 2 białe,
    • 2 niebieskie,
    • 2 żółte,
    • 2 czerwone.
  • 54 karty,
  • 36 żetonów jaskiń.
Dwustronne płytki terenu

CEL I PRZYGOTOWANIE DO GRY

Gra została zaprojektowana jako wyścig, więc jej celem jest jak najszybsze przedarcie się przez gęstą dżunglę i tubylcze wioski oraz przeprawienie się przez rwące rzeki aż pod samą bramę do El Dorado. Aby zwyciężyć należy obrać odpowiednią strategię, a także kupić karty, których zagranie umożliwi szybkie pokonanie terenu.

Zanim jednak zaczniesz rozgrywkę, upewnij się, że masz sporo wolnego miejsca, ponieważ ilość elementów potrzebnych do gry jest dość duża. Zacznij od ułożenia trasy wyprawy. Możesz wybrać jedną z propozycji, które znajdziesz w instrukcji lub stworzyć swoją własną unikatową drogę do przejścia.

Jednym z trzech stałych elementów, które zawsze muszą się znaleźć na planszy jest płytka startowa, od której zaczynasz tworzenie trasy. Później możesz dokładać płytki terenu. Pamiętaj aby na ich łączeniu umieścić losową wybraną blokadę. Gdy wszystkie płytki, które wybrałeś są już ułożone, na końcu dołóż końcową płytkę, która jest bramą El Dorado.

Gdy trasa jest już gotowa, to następną rzeczą jaką powinieneś przygotować jest rozłożenie rynku (składającego się z dwóch plansz) i kart, które będziesz mógł kupić w trakcie rozgrywki. Na planszach możesz umieścić tylko te karty, które zostały oznaczone słoneczkiem. Wszystkie pozostałe rozłóż nad nimi w dwóch rzędach.

Każdy z graczy wybiera kolor pionków i następnie umieszcza swój na płytce startowej. W zależności od koloru, który wybrał, dostaje płytkę ekspedycji i talię początkową. Wszystko oznaczone jest kamieniem w kolorze zależnym od pionka, którym się będzie poruszał podczas rozgrywki. Talię na ręce należy dobrze potasować i odłożyć ją w oznaczonym miejscu na płytce ekspedycji, awersem do dołu. W ten sposób utworzył się stos kart dobierania. Oficjalnie jesteś gotowy do gry.

Zaczyna najstarsza osoba i to ona otrzymuje kapelusz. Gdy pierwszy gracz zakończy swoją turę, kapelusz przechodzi do kolejnej osoby w kolejce.

Przykładowe rozłożenie rynku

ZASADY GRY

Każdy z graczy, dobiera po 4 karty ze stosu kart ze swojej płytki ekspedycji i może wykonać poniższe ruchy:

  • poruszenie pionka po planszy – należy zagrać kartę, której kolor jest identyczny jak pole, na które chce się przesunąć swojego podróżnika. Karty należy zagrywać pojedynczo i od razu wykonywać ruchy. Moce nie łączą się ze sobą. Oznacza to tyle, że jeśli zagrywasz kartę, na której znajdują się 3 maczety, to możesz poruszyć się:
    • o 3 pola (pod warunkiem, że na każdym z nich widnieje 1 maczeta),
    • o 2 pola (jedno pole musi zawierać 1 maczetę, a kolejne 2 maczety),
    • o 1 pole (jeśli na polu znajdują się 3 maczety).
  • kupienie nowej karty z rynku – jeśli gracz nie chce wykonać ruchu lub po jego wykonaniu nadal ma karty na ręce, to może wykorzystać je w celu kupienia nowych. Karty z monetą mają wartość taką jaką wskazuje pieniądz, a pozostałe kosztują połowę monety.
  • odłożenie kart – zakupioną kartę i wcześniej zagrane lub wykorzystane do zakupu karty odkładamy na drugą część płytki ekspedycji.
  • dobranie nowych kart ze swojego stosu – każdy z graczy musi mieć 4 karty na ręcę. Gdy talia się skończy, bierze i tasuje karty ze stosu kart użytych i tworzy z nich nowy stos kart do wykorzystania.

INNE NIESPODZIANKI NA PLANSZY

BLOKADY

Pomiędzy planszami znajdują się małe płytki blokad, które uniemożliają przejście do momentu wyłożenia odpowiedniej karty. Dzięki temu, możesz zgarnąć ją dla siebie, ponieważ ilość zdobytych blokad będzie miała znaczenie w przypadku remisu. Co do luki, która pojawi się pomiędzy planaszmi, to wystarczy zsunąć je razem tak aby „dziura” stała się niewidoczna.

JASKINIE

O ile blokady obowiązują w każdej rozgrywce, tak korzystanie z jaskiń jest tylko wariantem, o który możesz wzbogacić przygodę. Ich przygotowanie jest banalnie proste, ponieważ spośród wszystkich żetonów, każdy z graczy losuje po 4 znaczniki jaskiń i układa je w formie stosu. Następnie, należy umieścić je awersem do dołu na polach ze specjalnym oznaczeniem.

Gdy pionek któregoś z graczy, znajdzie się w pobliżu jaskini, to odkrywa co kryje żeton i zostawia go sobie do wykorzystania na później. Musisz jednak pamiętać, że wykorzystanie dodatku z jaskini jest jednorazowe i później należy odrzucić zużyty żeton do pudełka.

Przykładowe karty z rynku, o które można wzbogacić podstawową talię

CZAS ROZGRYWKI

Według informacji znajdującej się na pudełku, czas przewidziany na rozgrywkę do jakieś 30-60 minut. Mężowi i mnie, zazwyczaj schodzi około 45 minut, ale jeśli gramy w pełnym składzie, a nie wszyscy gracze są jeszcze dobrze zaznajomieni z zasadami, to rozgrywka przeciąga się na ponad 60 minut.

WIEK I ILOŚĆ GRACZY

Wyprawa do El Dorado przewidziana jest od 2 do 4 graczy, gdzie minimalny wiek to 10 lat. Wydaje mi się, że można zaproponować ją młodszym graczom, którzy są zaznajomieni z planszówki i potrafią samodzielnie czytać.

DLA KOGO JEST TA GRA?

Tą grę z pewnością można polecić początkującym graczom, którzy stawiają swoje pierwsze kroki z planszówkami. Nie oznacza to jednak, że wprawiony zawodnik będzie znudzony rozgrywką – wręcz przeciwnie! Ponadto, sprawdzi się również jako gra dla całej rodziny.

Blokady, które należy umieścić pomiędzy dużymi płytkami terenu

PLUSY I MINUSY

ZALETY GRYWADY GRY
+ Gra otrzymuje ode mnie wielkiego plusa za świetnie oddany klimat wyprawy do mitycznego El Dorado.
+ Kolejną zaletą jest naprawdę solidne wykonanie. Widać, że wszystko zostało dopieszczone i zadbano o najmniejsze szczegóły np. różne grafiki na płytkach ekspedycji u każdego gracza czy nazwy kart, które odpowiadają im działaniu.
+ Zasady gry są naprawdę banalnie proste i nie trzeba poświęcać dużo czasu na ich tłumaczenie.
+ Ogromna ilość modyfikacji planszy, dzięki czemu gra jest bardzo regrywalna.
+ Możliwość modyfikacji własnej talii, dzięki czemu losowość jest bardzo niska.
+ Ostatnią zaletą tej gry jest jej cena.
– Jedynym minusem może być to, że aby zagrać, to musisz przygotować sporo wolnego miejsca.
Karty wchodzące w skład podstawowej talii każdego gracza

MOJA OPINIA

Jest to jedna z gier z mojej kolekcji, która budzi najwięcej emocji podczas rozgrywki. Tak naprawdę mechanika jest bardzo prosta i można się z nią szybko oswoić. Dzięki temu, że gra daje możliwość wymyślenia i ułożenia setek wariantów planszy, gra się nie nudzi i rozgrywka za każdym razem będzie wyglądała inaczej. Negatywna interakcja nie jest niemożliwa, ponieważ zawodnicy mogą się blokować co dodatkowo zapewnia jeszcze bardziej emocjonującą rozgrywkę.

Żetony jaskiń

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: The Quest for El Dorado
MECHANIKA GRY: card drafting, grid movement, deck-building, race
TYP GRY: familijne, strategiczne
PROJEKTANT: Reiner Knizia
ILUSTRACJE: Franz Vohwinkel
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia
ROK WYDANIA: 2019
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 10+
CZAS ROZGRYWKI: 30 – 60 min
CENA: ~ 75 zł
LINK DO GRY:

SPRAWDŹ GDZIE KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Zbliżenie na jedną z dużych planszy

Udanej rozgrywki!

Płytka startowa, dwie mniejsze i płytka bramy El Dorado

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *