Dzisiejszy wpis będzie nieco inny niż zazwyczaj, ponieważ nie tylko ja opowiem Ci o praktyce Mindfulness, ale również Brytyjczyk – Michael Sanderson, który jest jednym z bardziej doświadczonych nauczycieli Mindfulness w Polsce.

Ale zanim przejdę do wywiadu, chciałabym przybliżyć Ci jego postać i opowiedzieć o jego ogromnym doświadczeniu.

KIM JEST MICHAEL?

Tak jak wspominałam wyżej, Michael jest Brytyjczykiem. Urodził się w Londynie, jednakże w 1990 roku przeprowadził się do Polski. Od 2011 roku przeprowadził prawie 60 ośmiotygodniowych kursów (MBSR, MBCT, Finding Peace In a Frantic World (Trening Uważności). Oprócz tego wykłada i prowadzi spotkania praktyki Mindfulness. Posiada ogromne doświadczenie, ponieważ pracował z wieloma różnymi ludźmi, takimi jak nauczyciele w szkołach, młodzież, menadżerowie, ofiary mobbingu, czy nawet pracownicy z podziemnych kopalni miedzi.

WIEDZA

Michael swoją przygodę z Mindfulness zaczął w 2003 roku. Od tego momentu miał okazję uczestniczyć w odosobnieniach Mindfulness w Europie i Azji. Zdobył dyplom nauczycielski MBSR/MBCT od Institute for Mindfulness-Based Approaches w Niemczech, oraz jest w trakcie drugiej certyfikacji nauczyciela MBCT przez Centrum Mindfulness w Oksfordzie, w Wielkiej Brytanii. Ponadto, ukończył szkolenia Oxford Mindfulness Centre, czyli nauczycielski Trening Uważności oraz Dot-B jak i Paws B (Mindfulness in Schools Project). Posiada również szkolenie na superwizora nauczycieli Mindfulness (CMRP Bangor).

Jak widzisz Michael jest prawdziwym specem w dziedzinie Mindfulness i bardzo się cieszę, że zechciał mi o tym trochę więcej opowiedzieć. Mam nadzieję, że rozmowa z nim Ci się spodoba i dowiesz się trochę więcej o Mindfulness. 

Czy mógłbyś powiedzieć coś o sobie?

Jestem Anglikiem i od niedawna też Polakiem, bo właśnie przed chwilą dostałem obywatelstwo 🙂 Przyjechałem do Polski na początku przemian gospodarczych (1990r.) i już wtedy poczułem się jak u siebie. 

Czym się zajmujesz?

Od dziewięciu lat zajmuję się nauką i propagowaniem Mindfulness (uważności); prowadzę kursy, odosobnienia  – „Wakacje z Mindfulness”, warsztaty… 

O co chodzi z tym całym Mindfulness?

Nie sposób do końca wyjaśnić to słowami. Wiele osób widzi w nim lek na różne ciężary związane z naszą cywilizacją, inni zaś drogę do własnej duchowości. Niezależnie od motywacji znacząca większość tych, którzy próbują Mindfulness uznaje, że warto. (Diabeł natomiast tkwi w regularnym jego praktykowaniu.) 

Czy według Ciebie nauczyciele tego potrzebują?

Oni tego potrzebują chyba najbardziej ze wszystkich. W Wielkiej Brytanii zbadano, które zawody są szczególnie obarczone stresem. Wyżej niż nauczyciele w tym rankingu uplasowali się jedynie kierowcy karetek pogotowia. (Policja i pracownicy służby więziennej znaleźli się nieco niżej.)

Co może zyskać nauczyciel dzięki Mindfulness oraz czy to pomoże nauczycielom uniknąć wypalenia zawodowego?

Jednym słowem: „sprężystość psychiczną”. Praktykując Mindfulness nie musimy uciekać od świata ani się przed nim opancerzać. Jednak coraz trudniej być dla swych uczniów obecnym i nie tracić od czasu do czasu swojego „pionu”. Praktykując Mindfulnesss możemy go w miarę szybko odzyskać – i nawet w razie upadku, stać się trochę mądrzejszymi 🙂

Czy umiejętności Mindfulness można przenieść z gruntu zawodowego na codzienność? Jeśli tak, jak to osiągnąć?

Przeniesienie jej na codzienność – jak najbardziej: cały urok Mindfulness jest z tym związany. Podstaw Mindfulness możemy się uczyć w ciągu kilku tygodni uczestnicząc w kursie, ale wdrażanie go w całej okazałości to sprawa kolejnych miesięcy i lat praktykowania.

Czy trudno jest zerwać ze starymi nawykami i zastąpić je nowymi? Po jakim czasie Mindfulness może stać się czymś naturalnym?

Właśnie – niektóre nawyki kultywujemy latami, czasami już od dzieciństwa. Ale każdy z nas ma „plastyczny” mózg. Powtarzając różne ćwiczenia uważnie przez półtora miesiąca, możemy zauważyć przeróżne, najpierw drobne, potem nieco większe, cenne dla nas zmiany. Wkraczamy już w pewną drogę, nawet jeśli czujemy się bliżej jej początku niż końca 🙂

Czy nauczyciel, może wprowadzić Mindfulness dla swoich uczniów? 

Mindfulness jest ewidentną luką w edukacji, trwa wiele prób tworzenia curriculów nauki z elementami Mindfulness dla dzieci i młodzieży – jak na przykład nasza Akademia Mindfulness dla Młodzieży. Żadne z nich jak dotąd nie ma naukowo udowodnionej skuteczności. Tymczasem nic nie stoi na przeszkodzie ich dalszego rozwoju, by nauczyciel mając własną, ugruntowaną praktykę, dzielił się nią ze swoimi uczniami czy formalnie – prowadząc dla nich paruminutowe ćwiczenia – czy po prostu będąc z nimi w interakcji, kultywując u siebie uważność.

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI O KURSACH?

Wszystkie informacje dotyczące działalności Michaela i kursów, możesz znaleźć na stronie Akademii Mindfulness oraz na ich fanpejdżu. Ponadto, jeśli chciałbyś bardziej zgłębić temat uważności, to na stronie umieszczone są 3 główne sekcje ROZWÓJ OSOBISTY, MINDFULNESS TERAPEUTYCZNY oraz DZIECI, MŁODZIEŻ I NAUCZYCIELE. Po najechaniu na każdą z nich, poniżej rozwiną się pytania, które najczęściej pojawiają się w głowach osób zainteresowanych. Bardzo polecam zapoznać się ze wszystkimi odpowiedziami, ponieważ dzięki temu będziesz mógł dowiedzieć się jak to wygląda w praktyce.

Mam nadzieję, że ten wpis zainteresował Cię tematem Mindfulness w kontekście nauczania. Jestem bardzo ciekawa, czy miałeś kiedykolwiek styczność z uważnością 🙂

Trzymaj się ciepło!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *