Jakiś czas temu stałam się szczęśliwą posiadaczką gry Sen od wydawnictwa Nasza Księgarnia. Gdy tylko zobaczyłam niesamowite grafiki znajdujące się na kartach, to od razu pomyślałam o ich wykorzystaniu na lekcji języka obcego.

O samym Śnie możesz przeczytać w osobnym wpisie z recenzją. A tutaj zdradzę Ci moje pomysły na karty z tej gry.

OPIS OBRAZKA INACZEJ

Jako, że jest to jeden z oczywistych pomysłów, to pomyślałam sobie, że warto go trochę podkręcić, tak aby nie był nudny. Zacznij od tego, aby podzielić uczniów w małe grupy lub pary. Następnie rozdaj każdej drużynie po kilka kart. Zadaniem każdego ucznia jest upatrzenie sobie jednego obrazka i następnie opisanie go pozostałym uczniom z grupy. Oczywiście, żeby nie powstał chaos, poproś ich wcześniej o to, aby ustalili kolejność opisywania ilustracji między sobą. Gdy jeden z uczniów zacznie opisywać obrazek, pozostali uczestnicy, muszą wybrać ten, który według nich wybrała osoba opisująca. Po zakończonej wypowiedzi, wskazują obrazek, a opowiadający potwierdza wybór lub wskazuje poprawną ilustrację.

Ćwiczenie kontynuujemy do momentu, aż wszyscy uczniowie opiszą obrazki.

GDYBYM…

Podczas tego zadania, uczniowie pracują w parach lub w małych grupach. Rozadaj im po jednej karcie na osobę. Byłoby super, jeśli każda karta w drużynie była inna. Zadnie uczniw będzie polegało na wymyśleniu i zapisaniu na kartce jak największej ilości (w obrębie swojego teamu) zdań bazujących na 3 trybie warunkowym, w ustalonym wcześniej czasie. Warto przeznaczyć na kartę około 2 minut, ponieważ po upływie tego czasu, uczniowie przekazują swoją kartę do osoby siedzącej po jego lewej stronie i rozpczyna się kolejna tura. Ćwiczenie kończy się w momencie gdy każda karta wróci do swojego pierwszego właściciela.

MEMORY

Kolejnym pomysłem, który od razu przychodzi do głowy jest uwielbiana przez uczniów gra memory. Kart jest na tyle dużo, że spokojnie w tym samym czasie mogą zagrać dwie grupy uczniów, a nie oszukujmy się, jest to dość wygodne podczas zajęć 🙂

Żeby to memory nie polegało tylko na odszukiwaniu dwóch takich samych obrazków, to warto by tą grę trochę utrudnić, przez chociażby krótki opis obrazków lub wykonanie kilku czynności w zależności od cyfry, które znajdują się na karcie.

Przykładowo, przygotuj przed lekcją listę 10 (na kartach występują cyfry od 0 do 9) różnych zadań dopasowanych do poziomu grupy. Zagadnienia i tematyka mogą się od siebie różnić, dzięki czemu możesz wykorzystać tą grę w każdej grupie wiekowej, na każdym poziomie zaawansowania.

CZÓŁKO

Przed zajęciami, przygotuj wydruk wszystkich możliwych kart w formacie A4, tak abyś mógł przyczepić je na tablicy aby były widoczne dla każdego ucznia. Jeśli masz możliwość wyświetlić grafiki na rzutniku to wystarczy zrobione wcześniej zdjęcie wszystkich kart, które będzie widoczne dla wszystkich uczniów podczas tego zadania.

Następnie, podziel grupę w pary i rozdaj każdemu z nich po jednej karcie. Uczniowie nie widzą swoich kart (od razy przykładają je do czoła, tak aby obrazek był widoczny dla ich partnera). Zadaniem uczniów jest takie opisywanie karty, aby jego rozmówca był w stanie odgadnąć jaką ma kartę. Gdy karty zostaną odgadnięte, rozdaj im kolejne.

OPOWIEDZ MI SWÓJ SEN

Podczas tego ćwiczenia, uczniowie mogą pracować w parach lub w grupach. Ich zadaniem, będzie wylosowanie 4 kart i opowiedzenie snu w oparciu o to, co znajduje się na obrazkach. Takie zadanie pobudza kreatywność i wyobraźnię. Tą aktywność można przeprowadzić zarówno w formie pisemnej jak i ustnej.

Jeśli jeszcze mało Ci pomysłów na wykorzystanie kart obrazkowych, to zachęcam zapoznać się z moim wcześniejszym wpisem ze sposobami na karty z Dixita. Musisz tylko pamiętać o tym, że we Śnie, karty się powtarzają, a w Dixitcie nie.

Mam nadzieję, że moje pomysły przypadły Ci do gustu i będziesz chciał je wypróbować. Daj mi później znać, jak Ci się sprawdziły 🙂

A póki co, trzymaj się ciepło!

Wpis powstał we współpracy z:

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to