Pobudzanie dziecięcej kreatywności to świetna zabawa, która staje się jeszcze fajniejsza, gdy uczniowie dodatkowo zyskują możliwość uczenia się języka obcego. Sposobów na kreatywną naukę jest wiele, ale dziś chciałabym przedstawić Ci pomoc dydaktyczną story cards.

Jest to jedna z nowości, o którą wydawnictwo Macmillan wzbogaciło materiały do kursów Bugs Team i Tiger & Friends dedykowanych uczniom od 0 do 3 szkoły podstawowej.

Oba kursy w każdym rozdziale zawierają ilustrowane historyjki, które zazwyczaj uczniowie najpierw odsłuchują, a następnie odczytują. Aby urozmaicić naukę, wydawnictwo przygotowało story cards, które są odwzorowaniem tych historyjek.

Jak możesz zobaczyć na poniższych grafikach (Bugs Team 3, U1 L3), po jednej stronie znajduje się ilustracja, a na odwrocie umieszczono treść historyjki z podziałem na role oraz wypisano comprehension questions, które są zawarte w danej scenie.

Pomysły, które znajdziesz poniżej, z pewnością zainspirują Cię do tego, by wykorzystać karty opowieści na swoich lekcjach. Jestem przekonana, że sprawią wiele frajdy zarówno Tobie, jak i Twoim uczniom!

W tym wpisie wykorzystuję pierwszą historyjkę z podręcznika Bugs Team 3 i wszystkie pomysły odnoszą się właśnie do niej.

To co? Mogę zaczynać?

PRZYGOTUJ LUB ZAIMPROWIZUJ

Najprostszym pomysłem, który przychodzi mi do głowy, jest wykorzystanie kart i kwestii, które są na nich zapisane, do zabawy w formie teatrzyku. Do tego zadania uczniowie mogą przygotować się dużo wcześniej – na zasadzie projektu – lub zaimprowizować scenki, do których dialogi znajdują się na kartach. Jestem pewna, że obie wersje sprawią uczniom wiele radości.

Poproś uczniów, aby podzielili się na grupy, które będą odpowiadały liczbie osób biorących udział w scenkach z kart. Następnie zaproponuj, aby każdy z nich wybrał sobie rolę, w którą się wcieli. Gdy już ustalą wszystkie szczegóły, daj im kilka minut na to, aby zapoznali się z otrzymaną historyjką i spróbowali ją przedstawić pozostałym uczniom.

Jeśli zdecydujesz się na wariant improwizowany, uczniowie, korzystając z kart, mogą przeczytać kwestie zapisane na odwrocie lub nauczyć się ich na pamięć.

RÓŻNE EMOCJE

Ten pomysł będzie wymagał zaangażowania kilku ochotników, którzy zechcieliby odczytać zapisane na kartach kwestie tak, aby wydobyć z zaprezentowanych dialogów rozmaite  emocje. Jest to też idealny moment na to, aby wprowadzić słownictwo nazywające stany emocjonalne i uczucia. Żeby ułatwić uczniom zadanie, wypisz na tablicy przykładowe słowa związane z emocjami, np. happy, sad, angry, shy, brave, scared. Następnie poproś ochotników, aby ustalili, w jaką postać się wcielą i z jakim rodzajem emocji będą odgrywać lub odczytywać swoje kwestie. Role możesz przydzielić za pomocą losowania, dzięki czemu unikniesz kłótni pomiędzy uczniami. Gdy zostaną ustalone wszystkie kwestie organizacyjne, zaproś uczniów na środek, aby przedstawili historyjkę.

Warto jeszcze wspomnieć, że wylosowane słowo nazywające stan emocjonalny zobowiązuje ucznia do zachowania określonego tonu wypowiedzi przez całą scenkę. Jeśli Józio wciela się w postać Kevina i wylosowana kategoria emocjonalna wyraża smutek, wszystkie swoje kwestie musi odgrywać on jako ktoś smutny (choćby nawet tekst sugerował, że ma się cieszyć).

Taki zabieg wywołuje wśród uczniów wiele śmiechu, ponieważ niektóre dzieci potrafią się bardzo wczuć w swoją rolę i odgrywaną emocję. Przy tej zabawie musisz się po prostu nastawić na to, że w klasie będzie głośno.

RÓŻNE GŁOSY

To zadanie jest wariantem poprzedniego pomysłu. Jedyna zmiana polega na tym, że zamiast symulować określony stan emocjonalny na potrzeby scenki, zadaniem uczniów będzie zabawa głosem.

Przykładowe pomysły:

  • cicho,
  • głośno,
  • szybko,
  • wolno,
  • jak duch,
  • jak wyniosła pani,
  • jak dziadek lub babcia,
  • jak potwór,
  • jak robot.

PO JEDNYM SŁOWIE

W tym ćwiczeniu uczniowie pracują w małych grupach. Możesz podzielić ich na drużyny lub pozwolić uczniom, aby zrobili to samodzielnie. Gdy będą już gotowi, rozdaj im po jednej karcie.

Pamiętaj o tym, aby liczba grup odpowiadała liczbie story cards. Zadaniem uczniów w tej zabawie jest odczytywanie lub wypowiadanie po jednym  słowie kwestii znajdujących się na karcie, którą posiada ich drużyna.

Na przykład drużyna A składa się z czterech uczniów: Zosi, Krysi, Henia i Czesia. Pierwsza kwestia zapisana na odwrocie otrzymanej przez nich karty brzmi: Gary and Danny are at the train station. They want to travel around the world.

Uczniowie odczytują ją w taki sposób:

  1. Zosia: Gary
  2. Krysia: and
  3. Heniu: Danny
  4. Czesiu: are
  5. Zosia: at
  6. Krysia: the
  7. Heniu: train
  8. Czesiu: station.
  9. Zosia: They
  10. Krysia: want
  11. Heniu: to
  12. Czesiu: travel
  13. Zosia: around
  14. Krysia: the
  15. Heniu: world.

Podczas wykonywania zadania ważne jest to, aby uczniowie słuchali i w skupieniu czekali na swoją kolej. Zazwyczaj proszę ich, aby wypowiadali wskazane słowa z różną intonacją. Dzięki temu jeszcze lepiej się bawią. Możesz także uatrakcyjnić zabawę, prosząc dzieci, by w każdej wypowiadanej kwestii zmienili jedno słowo, tak aby dodatkowo „zmusić” pozostałych kolegów do skupienia uwagi, ponieważ  pod koniec zabawy muszą oni podać słowa, które się nie zgadzają. Ten wariant sprawdzi się, gdy dzieci bardzo dobrze kojarzą historyjki.

BEZ SŁOWA

Uczniowie będą odgrywali scenki, które znajdują się na kartach, ale tym razem będą musieli to wszystko zrobić w kompletnej ciszy bez wypowiadania jakiegokolwiek słowa. Zadaniem pozostałych uczniów, czyli „widowni”, będzie domyślenie się, o czym jest ta historyjka, lub wymyślenie własnych kwestii do tego, co właśnie widzą.

Jestem świadoma tego, że to jedno z trudniejszych zadań, jednakże uczniowie powinni sobie z nim poradzić.

Warto wspomnieć jeszcze o nowości, którą wydawnictwo dodało zarówno do kursu Bugs Team, jak i Tiger & Friends. Są to animowane opowieści, które mogą posłużyć jako rozwinięcie storytellingu w obu kursach. Możesz śmiało wykorzystać te historyjki podczas zajęć, co z pewnością spodoba się Twoim uczniom. Tutaj zostawiam Ci link do Tiger & FriendsKLIK.

A poniżej możesz obejrzeć filmik z kursu Bugs Team

Mam nadzieję, że pomysły, którymi podzieliłam się z Tobą w tym wpisie, przypadną Ci do gustu i będziesz chciał zastosować je podczas swoich zajęć.

Daj znać, czy korzystałeś już ze story cards! 

Trzymaj się ciepło!

*** wpis sponsorowany ***

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *