Uwielbiam „Wsiąść do pociągu Europa” i mogę śmiało przyznać, że ta gra zapoczątkowała moją miłość do planszówek. Na szczęście podbiła też serce mojego Męża, bo nie miałabym z kim grać (hahaha!). Gdy dowiedziałam się, że seria „Wsiąść do pociągu” składa się z wielu wersji, to od razu zaczęłam je przeglądać w poszukiwaniu kolejnej planszówki. I tak właśnie pewnego dnia natrafiłam na wersję, w której zwiedzamy… LONDYN!

Jako anglofilka, nie mogłam się jej oprzeć, a w głowie od razu pojawiły się pomysły jak można wykorzystać ją na lekcji, dzięki czemu zajęcia kulturowe będą zdecydowanie ciekawsze nie tylko dla uczniów.

Pozwól, że zanim podzielę się z Tobą konkretnymi pomysłami na wykorzystaniej tej gry na lekcjach, to krótko opiszę jak w nią grać, co wchodzi jej zawartość i jakie lokacje zawiera.

JAK GRAĆ?

Zasady tej gry są banalnie proste. Każdy gracz na starcie otrzymuje po 2 bilety, którego zadaniem będzie ich zrealizowanie po to, aby otrzymać za nie punkty, które pomogą mu wygrać rozgrywkę.

Wszyscy gracze, tworzą połączenia pomiędzy poszczególnymi trasami z biletów, które wcześniej otrzymali. Karty te nie muszą być ukryte dla pozostałych osób. Do tworzenia połączeń, używają kart lokomocji w różnych kolorach, a do oznaczenia zrealizowanego połączenia wykorzystują autobusy w wybranym wcześniej kolorze.

Zanim zaczniesz rozgrywkę, musisz rozdzielić bilety i karty lokomocji pomiędzy graczy, a także wyłożć 5 kart lokomocji w taki sposób aby były widoczne dla wszystkich uczestników.

Każdy z graczy może wykonać jeden z 5 przewidzianych ruchów, które wyglądają następująco:

  • pociągnąć dwie karty ze stosu kart lokomocji;
  • pociągnąć jedną kartę ze stosu kart lokomocji i wziąć jedną kartę (nie będącą jokerem) z pięciu, które są widoczne dla wszystkich;
  • wziąć kartę jokera z pięciu widocznych dla wszystkich kart;
  • wyłożyć autobusy na planszy;
  • pociągnąć kolejne bilety do zrealizowania.

Cała gra polega na odpowiednim dobieraniu kart lokomocji aby dojechać z punktu A do punktu B, zaznaczonego na bilecie. Czasami może być to jednak trochę trudnijesze, ponieważ liczy się również ilość pasów na ulicy. W miejscu, gdzie jest ona jednopasmowa, to może zostać ona wykorzytana tylko jeden raz przez pierwszego gracza, który jej użyje. Jeśli inna osoba się spóźniła, to będzie musiała ona znaleźć inną drogą aby dojechać do celu. Idealnie pasuje tutaj powiedzenie: kto pierwszy, ten lepszy 🙂

Ostatnią rzeczą, o której muszę wspomnieć, bo jest ona ważna, to to, że kolor kart lokomocji odpowiada kolorom ulic na planszy. A więc jeśli chcesz dojechać z punktu A do punktu B, a ulica składa się z 3 pól w kolorze niebieskim, to oznacza to, że musisz zebrać 3 niebieskie karty lokomocji aby móc postawić 3 autobusy na tych polach. Zasada ta dotyczy wszystkich kolorów oprócz szarych pól. Na nich możesz wykorzystać karty w dowolnym kolorze.

ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA

Ta gra jest zdecydowanie mniejsza zarówno pod względem opakowania jak i samej planszy niż wersje Europa i USA, jednakże zawiera wiele elementów takich jak:

  • plansza przedstawiająca mapę Londynu wraz z zaznaczonymi lokacjami i trasami do zrealizowania,
  • 20 Kart Biletów,
  • 44 Karty Lokomocji:
    • 6 żółtych (łodzie podwodne),
    • 6 zielonych,
    • 6 czarnych (taksówki),
    • 6 pomarańczowych,
    • 6 niebieskich,
    • 6 różowych,
    • 8 jokerów (autobusy).
  • 72 autobusy (łącznie z 4 dodatkowymi, po jednym do każdego koloru):
    • 18 autobusów fioletowych,
    • 18 autobusów białych,
    • 18 autobusów czerwonych,
    • 18 autobusów niebieskich,
  • 4 plastikowe pionki w czterech kolorach pasujących do autobusów
  • instrukcja gry
Karty Lokomocji

LOKACJE

Miejsca zaznaczone na mapie, do których można dojechać to:

  • Hyde Park,
  • Buckingham Palace,
  • Big Ben,
  • King’s Cross,
  • Elephant & Castle, Piccadilly Circus,
  • Trafalgar Square,
  • Waterloo,
  • Covent Garden,
  • Globe Theatre,
  • Tower of London,
  • St. Paul’s, Brick Lane,
  • The Charterhouse,
  • British Museum,
  • Baker Street,
  • Regent’s Park.
Karty Biletów

A więc skoro już zapoznałeś się z ogólnymi informacjami dotyczącymi gry, to teraz na spokojnie możesz zapoznać się moimi pomysłami na urozmaicenie rozgrywki podczas lekcji kulturowej dotyczącej Londynu.

ODPOWIEDZI NA PYTANIA

Pierwszym pomysłem, który przychodzi mi do głowy jest odpowiadanie na pytania z zakresu wiedzy o Londynie lub o danych miejsach, które są zaznaczone na planszy. Tutaj fajnie sprawdzi się gra w małych drużynach, ponieważ wtedy uczniowie będą mieli większe prawdopodobieństwo poprawnej odpowiedzi. W końcu co dwie głowy to nie jedna, tak? 🙂

Już tłumaczę jak miałoby to wyglądać. Zadaniem uczniów, którzy chcą się przemieścić z dowolnego punktu A do punktu B, w ramach zrealizowania wylosowanej wcześniej trasy, jest odpowiedzenie na ilość pytań równą ilości autobusów, które muszą ustawić pomiędzy dwoma lokacjami. Oczywiście, uczniowie otrzymują dodatkowe punkty za poprawne odpowiedzi.

Warto wcześniej zadbać o wcześniejszejsze przygotowanie pytań. Możesz potraktować to jako jeden z uczniowskich projektów, podczas którego wspólnie wymyślicie pytania lub możesz przygtować je samodzielnie odpowiednio wcześniej. Z pewnością będzie to zarówno czasochłonne jak i pracochłonne.

Istnieje również prostszy sposób. Możesz posłużyć się książką „London quiz book” od wydawnictwa Usborne, w której znajdziesz aż 250 gotowych pytań dotyczących właśnie stolicy Anglii. Przykładowe strony możesz zobaczyć TUTAJ, a jeśli chciałbyś ją zakupić, to skontaktuj się z Olgą (TUTAJ).

OPIS LOKACJI

Kolejnym pomysłem na urozmaicenie rozgrywki dla uczniów i sprawieniu aby była ona dla nich wartościowa jest opisywanie poszczególnych lokacji znajdujących się na trasie, którą muszą zrealizować uczniowie.

Opisy nie muszą być szczegółowe, wystarczy powiedzieć 2-3 zdania z informacjami, które nie mogą być powtarzane przez innych uczestników. Aby to ćwiczenie miało sens, musisz wcześniej zapoznać uczniów z tymi 14 lokalizacjami z gry. Możesz zrobić to w formie prezentacji lub poprosić uczniów aby przygotowali się wcześniej samodzielnie.

CO TO JEST?

Ostatnim pomysłem jakim chcę się z Tobą podzielić jest proste zadanie, które będzie polegało na wskazywaniu poszczgólnych miejsc z biletów na zdjeciach przypiętych do tablicy. Jeśli masz możliwość to spokojnie możesz wykorzystać takie fotografie w formie slajdów i wyświetlić je na tablicy interaktywnej.

Ten pomysł sprawdzi się wśród młodszych uczniów, ale będzie od Ciebie wymagał wcześniejszego przygotowania tych zdjęć.

POCIĄGI?

Hola, hola! Jakie pociągi, skoro po Londynie poruszamy się typowymi dla tego miasta piętrowymi autobusami? No więc już tłumaczę. Gra w oryginale nazywa się „Ticket to ride” i w tytule nie występują żadne pociągi. Polskie tłumaczenie („Wsiąść do pociągu”) spowodowało małe zamieszanie i wszystkie wersje gry, nawet te, w których występują inne środki lokomocji, mają w tytule właśnie słowo „pociąg”. Ot, cała tajemnica 🙂

INFORMACJE O GRZE

TYTUŁ ORYGINAŁU: Ticket to Ride: London
MECHANIKA GRY: budowanie tras
TYP GRY: familijna
PROJEKTANT: Alan R. Moon
ILUSTRACJE: Cyrille Daujean, Julien Delval 
WYDAWNICTWO: Rebel
ROK WYDANIA: 2019
LICZBA GRACZY: 2 – 4
WIEK GRACZY: 6+
CZAS ROZGRYWKI: 10 – 15min
CENA: ~ 85 zł
LINK DO GRY: http://bit.ly/WsiascDoPociaguLondyn

SPRAWDŹ GDZIE MOŻESZ KUPIĆ TĄ GRĘ W DOBREJ CENIE

Mam nadzieję, że gra przypadnie Ci do gustu i zechcesz zagrać w nią zarówno podczas zajęć kulturowych jak i w domowym zaciszu. Jest ona z pewnością szybsza niż wersja Europa czy USA, ale daje tyle samo frajdy.

Swoją drogą jestem bardzo ciekawa, czy znasz tą grę i czy kiedykolwiek miałeś okazję w nią zagrać. Daj znać w komentarzu! 🙂

Trzymaj się ciepło!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *