Co prawda, o pomysłach na wkorzystanie kostek obrazkowych pisałam już kilka razy na blogu, ale co ja poradzę, że ciągle wpadają mi do głowy nowe pomysły na ich użycie? 😀 Jeśli chcesz poczytać poprzednie wpisy to kliknij TUTAJ, a znajdziesz jeszcze więcej inspiracji na użycie tego genialnego w swojej prostocie narzędzia dydaktycznego.

To, co? Bez zbędnego przedłużania, poniżej znajdziesz 5 pomysłów, które idealnie sprawdzą się w pracy w parach lub grupach.

SŁUCHAJ, UŁÓŻ I POWTÓRZ

To zadanie wymaga podzielenia uczniów na pary i większej ilości zestawów kostek obrazkowch. Polega ono na tym, że uczeń A rzuca kostkami, a następnie w oparciu o to, co mu wypadło, układa historyjkę. Z kolei zadaniem ucznia B jest odwrócenie się plecami do opowiadającego historię ucznia A i uważne słuchanie oraz zapamiętanie tego, co jego partner wymyślił. Gdy pierwszy uczeń skończy swoją opowieść, miesza on kolejność kostek, ale nie zmienia obrazków. Zadaniem ucznia B, który do tej pory był odwrócony plecami, jest powrót do „normalnej” pozycji (czyli twarzą do swojego kolegi) i odtworzenie historyjki ucznia A, w oparciu o wymieszane obrazki.

SYNONIMY / ANTONIMY I INNE WYRAZY

Uczniowie często mają trudności z używaniem synonimów, do bardzo dobrze znanych im wyrazów takich jak np. big czy nice. Chyba każdy nauczyciel co jakiś czas zmaga się z tym „problemem” i stara się wzbogacić uczniowskie słownictwo. Pomyślałam sobie, że w tej „walce” mogą okazać się pomocne właśnie kostki obrazkowe.

W tym zadaniu uczniowie mogą pracować zarówno samodzielnie jak i w parach czy nawet grupach. Wybór należy do Ciebie. Ćwiczenie podstawowe polega na tym, że jeden z wychowanków bierze do ręki jedną kostkę i nią rzuca. W zależności od tego jaki obrazek wypadnie, zadaniem pozostałych uczniów jest zapisanie jak największej ilości synonimów lub antonimów. Gdy już to zrobią, cała grupa (lub para) analizuje swoje propozycje i wybiera kilka tych, które najlepiej pasują. W kolejnym kroku, ich zadaniem jest ułożenie jak największej ilości zdań z wcześniej wypisanymi przez siebie słowami.

Aby podkręcić to zadanie i żeby uczniowie, którzy są bardziej zaawansowani również mieli z tego frajdę, wystarczy, że zmienisz polecenie na wymyślenie jak największej ilości słów opisujących danych obrazek.

Przypuśćmy, że uczniowie wylosowali obrazek ryby i pierwsze skojarzenie to np. gruba ryba. Następnie uczniowie wypisują podobne określenia np. ryba piła, mała ryba, malutka rybka, maleńka rybka itd. Dalsza część jest taka sama jak w podstawowej wersji, aczkolwiek możesz zasugerować wymyślenie jednej spójnej historyjki w oparciu o wymyślone wcześniej wyrażenia.

MOTYW PRZEWODNI

To ćwiczenie będzie wymagało od Ciebie lub Twoich uczniów wcześniejszego przygotowania karteczek z ogólnymi kategoriami takimi jak np. : muzyka, człowiek, technologia, pogoda etc. Gdy to będzie juz gotowe, podziel uczniów na małe zespoły. Następnie, poproś po jednej osobie z grupy aby podeszli i wylosowali wcześniej przygotowaną karteczkę z kategorią. W kolejnym kroku, wytłumacz uczniom, że ich zadaniem będzie wymyślenie historyjki w oparciu nie tylko o obrazki z kostek, ale również wpasowującą się w ogólny motyw, który wcześniej wylosowali.

Gdy poszczególne osoby z drużyn opowiedzą swoje historyjki, poproś kolejne, aby wylosowały inny motyw dla siebie. Powtórz to ćwiczenie tyle razy, aby każdy miał możliwość zawrzeć głos.

NAJDŁUŻSZA / NAJKRÓTSZA OPOWIEŚĆ

Do tego zadania będziesz potrzebować stopera lub uczniowskich telefonów. Jeśli nauczasz duże grupy, to warto podzielić uczniów na mniejsze grupy, w których będzie chociaż jeden stoper. Spokojnie możesz podzielić też klasę na pary, a jeśli Twoje grupy nie są liczne, to możesz zrobić to zadanie na forum klasy gdzie uczniowie pracują indywidualnie.

Zadanie jest banalnie proste, ponieważ każdy uczeń z pary / grupy po kolei rzuca kostkami i od razu zaczyna opowiadać historię. Zadaniem kolejnej osoby, jest włączenie stopera i mierzenie długości wypowiedzi, a następnie zanotowanie wyniku, bez pokazywania opowiadającemu. Gdy pierwsza osoba skończy opowieść, to kolejny uczeń rzuca kostkami i wymyśla swoją historyjkę i ktoś mierzy czas jego wypowiedzi.

Jeśli natomiast tak się złożyło, że Twoi uczniowie to niesamowite gaduły i nie mają problemów z tworzeniem długich historyjek, to wtedy zamiast jak najdłuższej wypowiedzi poproś ich o wymyślenie jak najkrótszej. Może się to okazać trudniejsze niż na pozór może się wydawać.

Celem tego zadanie jest oczywiście ćwiczenie mówienia, ale także uświadomienie uczniom, że tworzenie dłuższych lub skróconych wypowiedzi na dany temat może nie być takim prostym zadaniem. Nie chodzi mi tutaj o pokazanie im, że nie umieją mówić i mają się Ciebie słuchać. Absolutnie nie. Bardziej chodzi mi o to, aby skupić się na tym, że każdy z nich powienien wysunąć dla siebie jakieś wnioski nad czym powinien popracować, a co idzie mu całkiem nieźle 🙂

KOSTKOWE RYMOWANIE

To zadanie jest banalnie proste w swoim założeniu, ale może okazać się trudniejsze w wykonaniu. Polega ono na tym, że uczniowie pracujący w małych grupach, próbują wymyślić jak najwięcej rymów do poszczególnych obrazków, które wylosowali.

Jeśli masz jakichś ambitnych podopiecznych, to ponadto, możesz ich śmiało poprosić aby poźniej spróbowali ułożyć rymowaną historyjkę. Kto wie, być może masz w grupie jakiegoś uzdolnionego poetę? 🙂

Jak sam widzisz, kostki obrazkowe są genialnym w swojej prosrocie narzędziem dydaktycznym i dają wiele możliwości na ich wykorzystanie podczas zajęć. Sama sięgam po nie tak często jak to tylko możliwe! 🙂 Ciebie zachęcam do tego samo, a jeśli jeszcze jakimś cudem nie masz swojego zestawu to możesz go kupić TUTAJ.

Mam nadzieję, że pomysły, które przedstawiłam w tym wpisie okażą się dla Ciebie pomocne i dzięki nim zachęcisz uczniów do częstszego wypowiadania się na lekcjach. Jestem bardzo ciekawa, który z pomysłów spodobał Ci się najbardziej. Daj znać w komentarzu! 🙂

Trzymaj się ciepło!

Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *