Jako, że powoli zbliża się już początek roku szkolnego, postanowiłam podzielić się z Tobą 5 sposobami na udany i angażujący uczniów reading w oparciu o kurs wydawnictwa Macmillan – Give Me Five! TUTAJ możesz dowiedzieć się więcej o tych podręcznikach.

Nie wiem jak wygląda Twoje doświadczenie, ale moi uczniowie często wzdychali i tracili zapał do lekcji, gdy mówiłam, że na zajęciach będziemy zajmowali się readingiem. Dlatego, postanowiłam trochę pokombinować i sprawić, aby ten rodzaj zadania sprawiał im przyjemność, a nie był tylko nużącym zadaniem, przez które muszą przebrnąć.

W tym wpisie przedstawię Ci 5 sposobów, które sprawdzały się na moich lekcjach. Od razu chciałam też zaznaczyć, że skierowane są one raczej do starszych uczniów, aczkolwiek jeśl masz ochotę, możesz śmiało je przetestować na młodszych 🙂

1. KUPOWANIE PYTAŃ

Zacznę od dość prostego sposobu, który z pewnością urozmaici pracę w oparciu o tekst zawarty w podręczniku. Zanim jednak wejdziesz do klasy, przygotuj 10 pytań do czytanki, którą masz realizować na danej lekcji. Każde z tych pytań umieść w osobnej kopercie, którą warto dodatkowo ponumerować. Najważniejsze jest jednak to, abyś postarał się wymyślić pytania, które będą wymagały od uczniów udzielenia odpowiedzi innej niż zwykłe YES / NO.

Twoi podopieczni w początkowej fazie ćwiczenia, będą musieli tylko przeczytać dany reading z książki. W następnym kroku, Twoim zadaniem będzie wytłumaczenie dalszej części ćwiczenia. Zacznij od tego, aby podzielić uczniów na kilkuosobowe grupy i każdej z nich przydziel do dyspozycji 200 fejkowych funtów. Następnie, wylosuj kopertę i przeczytaj na głos pytanie, które się w niej znajduje. Zadaniem uczniów jest jego wylicytowanie.

Podkreśl, że każda grupa dysponuje budżetem 200 funtów na WSZYSTKIE pytania więc będą musieli podejść do tego strategicznie, tak aby wystarczyło im pieniędzy jak najdłużej. Wygrywa drużyna, która wylicytuje i odpowie poprawnie na największą ilość pytań.

2. ZAKLEJ FRAGMENT

Do kolejnego zadania będziesz potrzebował kserokopię tekstu (po jednej na parę), na którym zamierzasz pracować na lekcji. Po rozpoczęciu zajęć, podziel uczniów w pary i rozdaj wcześniej przygotowane kserówki. W kolejnym kroku, wytłumacz, że zadaniem Twoich podopiecznych będzie ukrycie maksymalnie 6 wybranych przez nich fragmentów tekstu (mogą to zrobić za pomocą czarnego markera, korektora lub poprzez zaklejenie ścinkiem papieru).

Gdy teksty będą już gotowe, poproś aby pary uczniów, wymieniły się ze sobą kserówkami. Następnie, każda para będzie miała za zadanie odgadnięcie zakrytych fragmentów i za zapisanie ich na kartce. Gdy wszystkie pary będą już gotowe, wspólnie sprawdźcie propozycje przez nich przygotowane.

3. RUSZ GŁOWĘ

To zadanie jest banalnie proste ale wymaga od Ciebie wcześniejszego przygotowania. Jedynie co musisz zrobić, to przepisać fragment lub cały tekst, który masz zamiar realizować podczas lekcji, a następnie umieścić go na stronie festisite.

Efektem działania tej strony, będzie tekst ułożony w kształcie spirali, która jednocześnie utrudni czytanie ale również zachęci do lektury readingu. Aby dodatkowo utrudnić uczniom zadanie, możesz przygotować tekst bez znaków interpunkcyjnych, dzięki czemu uczniowie będą musieli je dodatkowo wstawić w odpowiednich miejscach.

Gdy tekst będzie już gotowy, wydrukuj go tak, aby każdy uczeń otrzymał swoją kopię. Poniżej możesz zobaczyć tekst z podręcznika Give Me Five 5.

4. Głuchy telefon

Podziel uczniów na pary. Następnie, podziel omawiany tekst na tyle części ile jest par. W kolejnym kroku, poproś każdą grupę aby zdecydowała, która osoba będzie odpowiedzialna za czytanie, a która za słuchanie i pisanie. Gdy role będą już uzgodnione, wytłumacz uczniom, że każda grupa otrzyma jeden fragment tekstu. Jedna osoba z pary będzie musiała przeczytać swój fragment swojemu partnerowi. Gdy student A skończy czytać, zadaniem ucznia B będzie zapisanie tego co usłyszał w jak najdokładniejszy sposób.

Po tym jak wszystkie pary zakończą pracę, poproś aby uczniowie A przeczytali w odpowiedniej kolejności oryginalne fragnemty tekstu, a uczniowie B zrobili to samo ze swoimi notatkami. Na końcu porównajcie oba teksty.

5. Z polskiego na angielski

W tym zadaniu, uczniowie w parach lub małych grupach pracują na wybranym przez Ciebie tekście z podręcznika. Zadaniem każdej drużyny jest zapoznanie się z readingiem, a następnie wybranie 5 zdań lub ich fragmentów i przetłumaczenie ich na język polski. Gdy już ustalą jak powinno to brzmieć w języku polskim, zapisują swoją propozycję na kartce. Kiedy wykonają pierwszą część zadania, poproś ich aby wymienili się kartką z sąsiadującą grupą. W tym momencie, zadaniem wszystkich uczniów jest przetłumaczenie zapisanych na kartkach zdań na język angielski, a gdy już się z tym uporają, odnalezienie oryginalnych frgamentów w tekście.

Mam nadzieję, że moje pomysły na urozmaicenie czytania, które raczej nie jest ulubionym ćwiczeniem Twoich uczniów, przypadną Ci do gustu. Daj znać, który z opisanych pomysłów, spodobał Ci się najbardziej 🙂

Ale to jeszcze nie koniec tego wpisu, ponieważ przygotowałam dla Ciebie …

Jeśli chcesz wygrać jedną z 3 nagród przygotowanych przez wydawnictwo Macmillan wystarczy, że napiszesz poniżej w komentarzu swój ulubiony i sprawdzony sposób na ciekawy i angażujący Twoich uczniów reading. Pamiętaj tylko o tym, że komentarze z fanpejdża nie będą brane pod uwagę.

Na odpowiedzi czekam do 08.09.2018 do godziny 20:00. Wyniki konkursu pojawią się w tym wpisie 9 września.

Tutaj znajdziesz REGULAMIN KONKURSU. 

WYNIKI KONKURSU

Ciężko było wybrać tylko 3 osoby, ponieważ wszystkie pomysły były fantastyczne! Jestem nimi totalnie zauroczona 🙂

 Jednakże musiałam wybrać trzy osoby, które otrzymają ode mnie nagrody. Są to:

Skontaktujcie się ze mną na fanpejdżu w celu uzgodnienia wysłyki. Serdecznie gratuluję Zwyciężczyniom i dziękuję wszystkim osobom za udział w konkursie! 🙂

Trzymaj się ciepło!

***wpis sponsorowany***