Wydaje się, że każdy w jakiś sposób komunikuje się z innymi ludźmi i to jest coś naturalnego dla każdego, bo przecież ciągle to robimy! Na przykład ja, gdy czytasz to w tym momencie, poprzez słowo pisane komunikuję się z Tobą. I o ile cały proces komunikacji na pierwszy rzut oka wydaje się banalny, to wcale taki nie musi być. Zwłaszcza gdy komunikacja przebiega w „obcym” języku.

 

Nie chcę w tym wpisie rozpisywać się, na czym dokładnie polega komunikacja, ponieważ uważam, że jako nauczyciele wiemy o tym sporo. Chciałabym się skupić na rzeczach, które wpływają na to, w jaki sposób przebiega komunikacja na lekcji i w jaki sposób można ją usparwnić.

 

Jako nauczyciel uważam, że rozwój umiejętności komunikowania się w innym języku, niż ten ojczysty, powinien być bardziej doceniony i częciej obecny na lekcjach już od najmłodszych lat. Co więcej, moi uczniowie sami się dopominają aby skupiać się w głównej mierze na komunikacji werbalnej. W sumie nie ma się im co dziwić 🙂

 

Gdy sama siedziałam w szkolnej ławie, nie miałam większych problemów z zadaniem pytań czy udzieleniem odpowiedzi. Problem pojawił się gdy wyjechałam poza Polskę i musiałam porozumieć się z kimś po angielsku.  Mój mózg najczęściej tak bardzo skupiał się na tym aby poprawnie zadać pytanie, że gdy już to zrobiłam, wyłączał się podczas odpowiedzi i nic z tego nie wiedziałam. Przez to, ponownie musiałam zadawać pytanie o to samo, a jak się sam pewnie już domyślasz, rozmowa była bardzo nienaturalna. Jestem przekonana,  że niektórzy uczniowie mają ten sam „problem”, który wynika z braku zajęć typowo komunikacyjnych.

 

Pamiętając o moim dość nieprzyjemnym piewrszym doświadczeniu, postanowiłam podczas pracy jako nauczyciel (w szkole językowej) skupiać się w większej mierze właśnie na umiejętności komunikowania się. Dlatego też, w dzisiejszym wpisie chciałabym podzielić się z Tobą 10 krokami, dzięki którym komunikacja na lekcji będzie interesująca i uczniowie z chęcią się jej podejmą! 🙂

 

  1. Nie poprawiaj każdego błędu – pamiętaj, że dla niektórych uczniów ciągłe poprawianie (zwłaszcza na forum klasy) nie zadziała budująco, a wręcz przeciwnie, może sprawić, że taka osoba zamknie się w sobie i nie będzie chciała więcej zawrzeć głosu.
  2. Przygotuj odpowiednie materiały do poziomu – zadbaj o to aby materiały, na których zamierzasz pracować z uczniami nie były dla nich za trudne (zarówno jeśli chodzi o gramatyczny stopień zaawansowania, ale także słownictwo)
  3. Tematy na topie lub związane z zainteresowaniami uczniów – jeśli już planujesz ćwiczenia, których celem jest rozwijanie mowienia, pamiętaj o tym, aby były to w miarę możliwości tematy związane z wiekiem uczniów i ich zainteresowaniami i nie były tak oklepane jak pogoda 😀
  4. Zachęcaj ich do wypowiedzi – nie chodzi mi o to, żeby „zmusić” jakiegoś ucznia gapieniem się w niego, jeśli ta osoba ewidentnie nie chce zawrzeć głosu, ale wtedy możesz zaproponować udzielenie odpowiedzi czy wyrażenie swojej opini w sposób pisemny 🙂
  5. Nie gadaj za dużo! – nauczyciele z reguły to gaduły i o ile jest to w pewnych sytuacjach błogosławieństwem, to jednakże może być to niebezpieczne dla Twoich uczniów, ponieważ nie dajesz im dojść do słowa (zwłaszcza, gdy oni potrzebują czasu na zastanowienie się nad odpowiedzią)
  6. Komunikacja to nie tylko mowa – ważnym jej elementem jest również umiejętność pisania. Należy poświęcić temu odpowiednią ilość czasu, tak aby dać uczniom możliwość i poczucie tego, że ta forma komunikacji nadal jest żywa (w ubiegłym roku z jedną z moich grup, pisaliśmy np. list do królowej).
  7. Słuchaj! – zarówno tego, co mówią Twoi uczniowie podczas dyskusji, jak i tego o jakich tematach będą chcieli dyskutować następnym razem.
  8. Dziel się swoim doświadczeniem – jeśli chcesz, aby Twoje rozmowy z uczniami były bardziej naturalne, musisz dawać coś od siebie. Chodzi mi o to, żeby w tych rozmowach, dzielić się swoimi prawdziwymi przeżyciami i doświadczeniam. Gwarantuje Ci, że to sprawi, że uczniowie chętniej będą nawiązywali z Tobą kontakt.
  9. Small talk – to obowiąkowy element każdej mojej lekcji. Od „małego” staram się oswajać uczniów z tym, że muszą coś powiedzieć. Dzięki temu, jest to dla nich bardziej naturalne i po pewnym czasie nie czują większego stresu, kiedy muszą coś powiedzieć w obcym języku.
  10. Nie ma złych odpowiedzi – nie neguj treści wypowiedzi (chyba, że to pytanie typu T/F i wiadomo, że odpowiedź może być niepoprawna). W rozwoju komunikacji, nie chodzi o to aby oceniać ją pod kątem treści, ale o sam fakt, że ktoś odważył się zabrać głos i wyrazić swoje zdanie (jest to szczególnie ważne dla osób, które zaliczają się do nieśmałych lub małomównych)

 

10 kroków, które przeczytałeś, to tylko moje subiektywne odczucia, do których staram się stosować już podczas pracy z najmłodszymi uczniami. Moim głównym celem jest zachęcenie ich do tego aby ćwiczyć i rozwijać komunikację pomiędzy ludźmi (dlatego uczniowie nigdy nie pracują w tych samych parach podczas zajęć). Czasem ciężko wpaść na jakiś fajny i porywający uczniów pomysł, dlatego bardzo się cieszę, że już w krótce na rynku pojawi się nowy kurs od wydawnictwa Macmillan, którego głównym założeniem jest właśnie rozwój komunikacji i współpracy! Myślę, że dzięki temu, będzie jeszcze łatwiej zachęcić uczniów do różnych form komunikacyjnych!

 

 

 

Jeśli podoba Ci się to co robię

Postaw mi kawę na buycoffee.to