ZMAZAJKI, czyli uniwersalne karty wielokrotnego użytku

 

Dzisiejszy wpis, poświęcony jest moim autorskim kartom, wielokrotnego użytku, które nazywają się „ZMAZAJKI”. Jeśli jeszcze o nich nie słyszałeś, to już śpieszę z wyjaśnieniem. Głównym motywem na powstawnie tych kart, była chęć stworzenia uniwersalnej pomocy dydaktycznej, którą każdy będzie mógł wykorzystać wielokrotnie. Więć jeśli Cię to zaciekawiło, to dobrze trafiłeś, bo chciałabym przedstawić Ci kilka pomysłów, w jaki sposób możesz wykorzystać te karty.

 

Jeśli uczysz innego języka niż angielski, to zmazajki idealnie się sprawdzą, ponieważ będziesz mógł je zawsze i w każdej chwili przerobić na potrzebny w danej chwili środek dydaktyczny. Dzięki temu, zaoszczędzisz tony papieru oraz czas poświęcony na przeszukowanie zasobów internetu w celu odnalezienia materiałów na Twoje zajęcia. Nie będziesz też musiał nic wycinać ani laminować. A wieczorem będziesz miał czas na serial 😀

 

 

Teraz przechodzę do kilku pomysłów na ich wykorzystanie:

 

Tematy do rozmów i wypracowań

Przed lekcją, zapisz na zmazajkach, wybrane przez siebie tematy, które chciałbyś poruszyć podczas lekcji. Jeśli nie zdążysz tego zrobić, możesz to zlecić uczniom, którzy wymyślą i przygotują te zagadnienia za Ciebie. Dzięki temu, oni poczują, że ich zdanie się liczy i z większą chęcią, przystąpią do późniejszej części zadania. Tak przygotowane karty, pozbieraj i wykorzystaj podczas dalszej części lekcji.

 

Ćwiczenie zapisywania słówek

Podczas zajęć z najmłodszymi dziećmi, możesz użyć tych zmazywalnych kart do ćwiczenia poprawnego zapisu wybranych przez Ciebie słów. Coś na wzór dyktanda, tylko ciekawszego. Dodatkowo, możesz również literować dany wyraz a zadaniem uczniów, będzie poprawne zapisanie go na kartce. Dzięki temu, że zapisane słowa można zmazać, pod koniec ćwiczenia uczniowie mogą sami, od razu poprawić błędy.

 

Zapisywanie odpowiedzi do zadań

Uniwersalne karty, świetnie nadadzą się jako urozmaicenie pracy z podręcznikiem np. podczas odpowiedzi na pytania do danego tematu,readingu czy listeningu. Uczniowie zapiusują je na kartach, dzięki czemu wszyscy czynnie biorą udział w lekcji, a Ty oszczędzasz masę czasu, który normalnie zajmuje kserowanie.

 

Podział na pary

Częstym wyzwaniem dla nauczyciela, jest podzielenie uczniów w pary. Dzięki zmazajkom, będziesz mógł to zrobić w prosty i kreatywny sposób. Możliwości na podział klasy jest wiele:

  • zapisanie na kartach słów na zasadzie synonimów,
  • zapisanie na kartach słów na zasadzie antonimów,
  • zapisanie na kartach słów i ich definicji (w parę łączy się osoba, która ma słowo z osobą która ma do tego słowa definicję),
  • zapisanie a jednej karcie godziny w formie cyfrowej i na drugiej w formie słownej (w parę łączy się osoby z taką samą godziną),
  • zapisanie na kartach słów lub zdań i ich odpowiedników w języku polskim (w parę łączy się osoba, która ma słowo z osobą która ma do tego słowa definicję),

 

Gra w czółko

Najmniejsze karty w formacie A7 idealnie sprawdzą się podczaj gry w popularne czółko. Uczniowie sami mają kontrolę nad tym, jakie słowo znajdzie się na ich kartach. Dzięki temu, nie musisz się więcej martwić o to, co przygotować.

 

 

Mam nadzieję, że mój „wynalazek” ułatwi Ci pracę i zainspiruje Cię do użycia go na jeszcze inne sposoby, o których z chęcią poczytam w komentarzach.

 

Jeśli chciałbyś zakupić takie karty, to KLIKNIJ TUTAJ.

Przyjdą bardzo ładnie zapakowane! 😀

 

 

Mam nadzieję, że karty, które zaprojektowaliśmy, okażą się dla Ciebie pożyteczne! 🙂 Jeśli masz jakieś pomysły w jaki sposób wykorzystałbyś jeszcze „Zmazajki”, to podziel się nimi w komentarzu!

 

Miłego!